Mitt första Tanganyika kar, 120 Liter Lido

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • johho
    NCS Medlem

• March 2007
    • 1824

Har du samma sand som du brukar ha?

Jag brukar ha svårt att få alla växter att ta sig i tanganyika-kar.

Kommentar

• FrePGun
      Användare
      • March 2009
      • 2410

Ursprungligen postat av johho
      Har du samma sand som du brukar ha?

Jag brukar ha svårt att få alla växter att ta sig i tanganyika-kar.
      Vanlig blästersand. Har funkat innan för mig. Men då har jag inte haft bikarbonat i vattnet de kanske har med de att göra.

Kommentar

• johho
        NCS Medlem

• March 2007
        • 1824

Jag har ju gett upp växter så har kanske inte nått större att tillägga mer än att det verkar svårt i ett tanga-kar

Kommentar

• FrePGun
          Användare
          • March 2009
          • 2410

Jag har ju gett upp växter så har kanske inte nått större att tillägga mer än att det verkar svårt i ett tanga-kar
          Börjar förstå det

Anubiasen å andra sidan frodas! Tror det handlar om huruvida växterna trivs i det hårda vattnet och högt PH.

Planerna ligger ju ändå på att göra om detta karet runt jul. Köpa ytterfilter och slita ut juwelfiltret.

Byta lite invånare...

Skapa lite mer plats för ett par Compriceps

Kanske... Kanske... Kanske...

Skaffa liiiite större... (Har 10 cm tillgodo på längden och 10 på djupet... Vilket ger mig ett akvarium på 70,60,60 vilket skulle ge ca 250 Liter... 130 liter extra...

Ja ni märker ju vart detta lutar...

Kommentar

• johho
            NCS Medlem

• March 2007
            • 1824

Låter som en måttbeställning

Jag satt själv och funderade på en Altolamprologus calvus vs Xenotilapia papilio kombo idag. Det borde fungera i ett sånt kar om inredningen är rätt.

Kommentar

• FrePGun
              Användare
              • March 2009
              • 2410

Det hjälpte inte att åka en sväng till Nol idag. Jag behöver ett större TA kar snart...

Är fortfarande helt såld på Calvus/compricepsen specielt Compriceps Goldhead och Calvus black.

Har ju tre stora rockzolide riverstone moduler över som jag skulle kunna kapa till för att skapa något spännande...

Kommentar

• johho
                NCS Medlem

• March 2007
                • 1824

Ursprungligen postat av Punkfredd
                Det hjälpte inte att åka en sväng till Nol idag. Jag behöver ett större TA kar snart...

Är fortfarande helt såld på Calvus/compricepsen specielt Compriceps Goldhead och Calvus black.

Har ju tre stora rockzolide riverstone moduler över som jag skulle kunna kapa till för att skapa något spännande...
                Jag var också där idag, men tyckte det var lite utplockat. Hittade inga calvus black ffa, hade tänkt att köpa 4-6 stycken annars, men såg bara white.

Kommentar

• FrePGun
                  Användare
                  • March 2009
                  • 2410

Jag var också där idag, men tyckte det var lite utplockat. Hittade inga calvus black ffa, hade tänkt att köpa 4-6 stycken annars, men såg bara white.
                  Jepp det var utplockat... De var inte du i toyota jacka månne?

Han tar ju hem till dig utan problem

Kommentar

• Streamstone
                    Användare
                    • August 2013
                    • 240

Utplockat... skit ock. Jag hade ju tänkt åka dit på fredag och köpa mina första efterlängtade, av något slag. Altosar står ju högt upp på listan, men jag gillar kanske dom lite mörkare och färgade varianterna lite mer. Hittar kanske nåt ändå men det är ju lite kuligare när det finns en del att välja och vraka och dregla över. Om inte annat så köper jag väl med mig en massa snäckor och inväntar bättre tider. För övrigt kan jag ju säga att jag börjat vackla lite i valet av snäcklekare. Har blivit väldigt betuttad i L.Ocellatus Gold på sista tiden. Små kaxiga snyggingar med attityd. Inga kolonisatörer förvisso, men det är ju inte absolut nödvändigt.

Kommentar

• FrePGun
                      Användare
                      • March 2009
                      • 2410

Ursprungligen postat av Streamstone
                      Utplockat... skit ock. Jag hade ju tänkt åka dit på fredag och köpa mina första efterlängtade, av något slag. Altosar står ju högt upp på listan, men jag gillar kanske dom lite mörkare och färgade varianterna lite mer. Hittar kanske nåt ändå men det är ju lite kuligare när det finns en del att välja och vraka och dregla över. Om inte annat så köper jag väl med mig en massa snäckor och inväntar bättre tider. För övrigt kan jag ju säga att jag börjat vackla lite i valet av snäcklekare. Har blivit väldigt betuttad i L.Ocellatus Gold på sista tiden. Små kaxiga snyggingar med attityd. Inga kolonisatörer förvisso, men det är ju inte absolut nödvändigt.
                      Ja fast bara bland Calvus och Compriceps. Finns dock SNYGGA exemplar inne!

Ja jag funderar på att byta ut mina Multisar. Eller rent av ha dom i ett art akvarium på 60 liter...

Ocellatus guld finns inne! Och en mängd andra snäcklekare också! Go for it!

Kommentar

• Streamstone
                        Användare
                        • August 2013
                        • 240

Ursprungligen postat av Punkfredd
                        Ja fast bara bland Calvus och Compriceps. Finns dock SNYGGA exemplar inne!

Ja jag funderar på att byta ut mina Multisar. Eller rent av ha dom i ett art akvarium på 60 liter...

Ocellatus guld finns inne! Och en mängd andra snäcklekare också! Go for it!
                        OhYes Tack för upplysningen. Jösses vad jag kommer längta mig igenom morgondagen och försöka komma loss från jobbet så tidigt det bara går. Känner mig som en femåring på julafton.

Kommentar

• johho
                          NCS Medlem

• March 2007
                          • 1824

Ursprungligen postat av Streamstone
                          Det fanns säkert 3 olika sorter av compreciseps inne, minst. Sen fanns det också calvus white och jag såg nån sp. sumbu också. Så det var bara att han inte hade några calvus black inne som gjorde mig lite ledsen

Kommentar

• Pierre_N
                            Användare
                            • March 2004
                            • 772

Usch va bortskämda ni är, man kanske skulle flytta till götet där "utplockat" betyder att det bara finns 3 st olika Altos inne Måste bli en tur dit snart i alla fall...

Kommentar

• HåE
                              Användare
                              • September 2007
                              • 1525

Ursprungligen postat av Pierre_N
                              Usch va bortskämda ni är, man kanske skulle flytta till götet där "utplockat" betyder att det bara finns 3 st olika Altos inne Måste bli en tur dit snart i alla fall...
                              Hehe, jag håller med. I Sundsvall har i 4 zoo butiker och ingen av dom har en endaste tanganyika ciklid. Däremot om man slår ihop dessa så får man säkert ihop hela 8-10 arter malawi. Som tur är så finns det ett fåtal privatpersoner i hobbyn som har lite grann.
                              När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

Kommentar

• johho
                                NCS Medlem

• March 2007
                                • 1824

Ursprungligen postat av Pierre_N
                                Hahahaa, ja så är det nog. Det handlar ju om vad man är van vid

Förutom 3 comprecisseps, 1 calvus white, 1 sp. sumbu så fanns det också VF av både calvus och comp inne. Så jo, lite utplockat är det allt

Kommentar

Arbetssätt...