Mitt första Tanganyika kar, 120 Liter Lido

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FrePGun
    Användare
    • March 2009
    • 2410

Lite nattbilder...

Kommentar

• Streamstone
      Användare
      • August 2013
      • 241

Jovisst är det värt att kosta på sig för att få det önskebra. Najsprajs lät ju inte bloddrypande för det lilla extra. Om jag kör en slags intuitiv ekvation i min lilla skalle så får jag fram ett hum om vad det det handlar om. Får se hur mycket $ man kan skrapa loss och avvara inom den närmaste tiden inför uppstart och befolkning. Just nu har en del av investeringarna hamnat på nya rör och ny pump. Najs mysiga nattbilder.

Kommentar

• riktlinjer
        Användare
        • August 2013
        • 343

Ursprungligen postat av Punkfredd
        Idag fick jag tio för 150... Men de var najsprajs! Dom är mycket snyggare än vinbergs snäckorna!

Brukar kosta på mig i mina kar... Enda jag lägger pengar på i princip.
        Har man inte en trädgård att plocka vinbergsnäckor utan kollar tex ica och fyllda snäckor så kostar det väl 60-100 för 12st så inte en himmelsvid skillnad ändå.

Har alla snäckisar valt huvudsamlingen av skal eller har någon blivit utstött?

Kommentar

• FrePGun
          Användare
          • March 2009
          • 2410

Ursprungligen postat av riktlinjer
          Har man inte en trädgård att plocka vinbergsnäckor utan kollar tex ica och fyllda snäckor så kostar det väl 60-100 för 12st så inte en himmelsvid skillnad ändå.

Har alla snäckisar valt huvudsamlingen av skal eller har någon blivit utstött?
          Ja alltså. De två minsta fiskarna håller fortfarande till uppe bland stenen. Och den största fisken grävde ur som klippskreva igen trots att jag fyllde igen den med sand. Men 5 av 8 fiskar håller till i snäcksamlingen...

Kommentar

• johho
            NCS Medlem

• March 2007
            • 1825

Elitsnäckan från Tanganyikasjön kostar 200% av fulsnäckan, iaf hos Nol där vanlig snäcka kostar 10:- och tangasnäckan kostar 20:- Men köper man många och man kanske är en trogen kund så brukar det bli lite rabatt.

Kommentar

• FrePGun
              Användare
              • March 2009
              • 2410

Lite bilder jag tagit med Macroobjektiv.

Precis börjat testa detta och det är roligt men svårt...

Klicka på bilden för större version

Namn: 2i.jpg
Visningar: 2
Storlek: 317,5 KB
ID: 687085Klicka på bilden för större version

Namn: 1i.jpg
Storlek: 387,1 KB
ID: 687086Klicka på bilden för större version

Namn: 3i.jpg
Storlek: 231,1 KB
ID: 687087

Kommentar

• Wilhelm
                Användare
                • April 2002
                • 9122

Fina bilder på trevliga fiskar!
                mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
                Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• Repen1
                  Användare
                  • January 2013
                  • 877

Väldigt fina bilder på "grävmaskiner" Mille
                  Dieselråttan

Kommentar

• johho
                    NCS Medlem

• March 2007
                    • 1825

Fint det där

Kommentar

• FrePGun
                      Användare
                      • March 2009
                      • 2410

Idag kom jag hem med tio nya snäckor till karet. Skulle väll vara fan ifall inte alla kan hitta en dom tycker om nu.

Det blev inga Julidochromis ornatus . Tyckte inte de han hade inne var tillräckligt gula.

Däremot gick det ett väldigt tjusigt par Julidochromis dickfeldi i ett kar som såg ut att ha en fin harmoni sinsemellan. Dom hade tagit ett revir vid en sten som dom tillsammans försvarade frenetiskt.

Jag vet att man egentligen skall köpa en grupp och låta dom para ut sig men dessa var de enda två på lager, och med tanke på hur bra dom såg ut att fungera ihop så gick jag på magkänslan och slog till.

Tiden får utvisa om dom håller ihop i mitt kar...

Dom gick förövrigt i samma kar som Altolamprologus Compriceps Sumbu... Är så jäkla sugen på denna arten också men tror de blir trångbebott då

Kommentar

• johho
                        NCS Medlem

• March 2007
                        • 1825

Då köpte du de kvarvarande dickfeldin som jag lämnade köpte fyra och ett par har redan bestämt sig för att äga. Det tog dem 1 dag att bestämma det

Kommentar

• FrePGun
                          Användare
                          • March 2009
                          • 2410

Ursprungligen postat av johho
                          Då köpte du de kvarvarande dickfeldin som jag lämnade köpte fyra och ett par har redan bestämt sig för att äga. Det tog dem 1 dag att bestämma det
                          Ok där ser man!

Visst var de fina exemplar!

Hur går det med dina A-C. Sumbu?

Tycker dom i Nol redan hade vuxit till sig!

A.C Compriceps Redfin som gick i ett kar ovanför var ruggigt fina också. Lite sugen på att köpa ditt kub akvarium och ha sånna där i 🙈

Kommentar

• Pierre_N
                            Användare
                            • March 2004
                            • 772

En väldig chansning som sagt, jullar är ju kända för att ha väldigt lösa parförhållanden och helt plötsligt kunna börja slåss. Jag hoppas att det lyckas, håll ett vakande öga på dem bara! Ser fram emot bilder.

Hehe, jasså det är fler som sneglat på den där kuben....

Kommentar

• johho
                              NCS Medlem

• March 2007
                              • 1825

Ursprungligen postat av Punkfredd
                              Ok där ser man!

Visst var de fina exemplar!

Hur går det med dina A-C. Sumbu?

Tycker dom i Nol redan hade vuxit till sig!

A.C Compriceps Redfin som gick i ett kar ovanför var ruggigt fina också. Lite sugen på att köpa ditt kub akvarium och ha sånna där i 
                              Absolut, jag hade inte heller tänkt mig dickfeldi, men när jag såg dem så var de inom ramen för det jag sökte, så såg jättebra ut helt klart.

Alla mina fyra sumbu lever iaf och de äter med god aptit, om de växer kan jag inte riktigt svara på, de är ju så små

Mitt kubakvarium är från början skapad för altos, modulerna ger klippskrevor och bygger man på med grottor så trivs de som fisken som i vattnet. Har kört altos där i under lång tid.

Kommentar

• FrePGun
                                Användare
                                • March 2009
                                • 2410

Ursprungligen postat av Pierre_N
                                En väldig chansning som sagt, jullar är ju kända för att ha väldigt lösa parförhållanden och helt plötsligt kunna börja slåss. Jag hoppas att det lyckas, håll ett vakande öga på dem bara! Ser fram emot bilder.

Hehe, jasså det är fler som sneglat på den där kuben....
                                Ja jag försöker hålla ett öga på karet hela tiden.

Båda två har kikat fram som snabbast. Hannen spände upp sig mot en Multis men fick en snyting tillbaka så han simmade tillbaka haha.

Dom trycker bakom/under samma sten och hade dom vart i tjiven med varandra redan så finns de ju andra gömställen och dom borde redan delat på sig.

Ursprungligen postat av johho
                                Alla mina fyra sumbu lever iaf och de äter med god aptit, om de växer kan jag inte riktigt svara på, de är ju så små
                                Funderar på att köpa en plastbalja på ca 50-70 liter och dra igång med filter och värmare i

Kan inte släppa ha begäret alls...

Kommentar

Arbetssätt...