Mitt första Tanganyika kar, 120 Liter Lido

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FrePGun
    Användare
    • March 2009
    • 2410

Ursprungligen postat av Anders i Askim
    3+3 eller fler. Vid odling körde jag alltid 1+4-7 och den hanen fick ligga i kan jag lova.
    2 st hanar kan resultera en strykfisk som med tiden inte är mycket att hänga i granen.
    Bild på lekande T-killi.
    Köper nog på mig en 8 stycken då iaf... Tjusig firre helt klart. Tjusigare än vad jag fått för mig...

Men först vill jag nog få dit ett par med Julidochromis ornatus .

Kommentar

• johho
      NCS Medlem

• March 2007
      • 1824

Det är kul med ett inslag i tanken som inte är en ciklid. Har själv aldrig provat den där killin, men sett den i Nol flera gånger, men den ska ju passa in här hemma också.

Kommentar

• FrePGun
        Användare
        • March 2009
        • 2410

Idag kom jag hem efter en jobbresa till Norge. Till ett nytt akvarium. Dom har grävt som små gropar överallt och flyttat runt snäckorna.

Ett par håller till i högra hörnet där det inte finns några snäckor. Så dom försöker gräva sig in under stenen ser det ut som.

Blir dom mer sammansvetsade av lite konkurans i karet för just nu verkar dom mest gnabbas och konkurera om revir...

Kommentar

• DaRe
          NCS Medlem

• September 2009
          • 22826

Skitsnyggt helt enkelt. Bra jobbat. Något att vara stolt över helt klart.
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• FrePGun
            Användare
            • March 2009
            • 2410

Ursprungligen postat av DaRe
            Skitsnyggt helt enkelt. Bra jobbat. Något att vara stolt över helt klart.
            Tack Dare! Imorgon åker jag och köper lite Julidochromis ornatus som jag tror blir ett grymt komplement till denna burken.

Nästa inköp blir ett gäng Tanganyika Killi och sen får det räcka.

Kommentar

• johho
              NCS Medlem

• March 2007
              • 1824

Det låter som att det räcker bra, det får liksom inte plats mer i ett 120 liters.
              Men lite yttre fiender borde kunna få dem att tänka till lite om vem de ska bråka med.

Kommentar

• FrePGun
                Användare
                • March 2009
                • 2410

Ursprungligen postat av johho
                Det låter som att det räcker bra, det får liksom inte plats mer i ett 120 liters.
                Men lite yttre fiender borde kunna få dem att tänka till lite om vem de ska bråka med.
                Nej de gör ju tyvärr inte det, finns ju bara en lösning på det problemet egentligen!

Ja jag hoppas att de ska få dom att gadda ihop sig lite mer!

Kommentar

• riktlinjer
                  Användare
                  • August 2013
                  • 344

Ursprungligen postat av Punkfredd
                  Idag kom jag hem efter en jobbresa till Norge. Till ett nytt akvarium. Dom har grävt som små gropar överallt och flyttat runt snäckorna.

Ett par håller till i högra hörnet där det inte finns några snäckor. Så dom försöker gräva sig in under stenen ser det ut som.

Blir dom mer sammansvetsade av lite konkurans i karet för just nu verkar dom mest gnabbas och konkurera om revir...

För få snäckor i mitt tycke till multifasciatis... De lever ju i snäckskalsbäddar med multipla lager av snäckskal. I med 10-15 fler snäckskal minst så kommer nog gänget att börja trivas bättre och bråka mindre.

Kommentar

• FrePGun
                    Användare
                    • March 2009
                    • 2410

Ursprungligen postat av riktlinjer
                    För få snäckor i mitt tycke till multifasciatis... De lever ju i snäckskalsbäddar med multipla lager av snäckskal. I med 10-15 fler snäckskal minst så kommer nog gänget att börja trivas bättre och bråka mindre.
                    Allright. Har redan 16 stycken snäckor... 15 till skulle ju innebära ca 4,5 snäcka per fisk? Men visst ska prova!

Kommentar

• riktlinjer
                      Användare
                      • August 2013
                      • 344

Ursprungligen postat av Punkfredd
                      Allright. Har redan 16 stycken snäckor... 15 till skulle ju innebära ca 4,5 snäcka per fisk? Men visst ska prova!
                      Du har ju spritt ut snäckorna, så det blir ju ingen snäckskalsbädd... De vill ju gärna ha öppningen åt rätt granne, några vill ha morgonsol på groggverandan och andra vill ha kvällsol

Eller samla ihop snäckorna och stapla i en stor hög. Får ju gärna vara 2-3 lager skal på varandra

Klicka på bilden för större version

Namn: multikoloni.jpg
Visningar: 1
Storlek: 160,7 KB
ID: 687061

Så hade jag, lite sten och ytterligare en snäckskalsbädd men bäst resultat fick jag med en samlad bädd och sedan några enstaka skal utspridda för eventuella utstötta stackare att vila i.
                      Senast redigerad av riktlinjer; 14 September 2013, 13:47. Anledning: bildmaterial

Kommentar

• FrePGun
                        Användare
                        • March 2009
                        • 2410

Ursprungligen postat av riktlinjer
                        Du har ju spritt ut snäckorna, så det blir ju ingen snäckskalsbädd... De vill ju gärna ha öppningen åt rätt granne, några vill ha morgonsol på groggverandan och andra vill ha kvällsol

Eller samla ihop snäckorna och stapla i en stor hög. Får ju gärna vara 2-3 lager skal på varandra

[ATTACH=CONFIG]47908[/ATTACH]

Så hade jag, lite sten och ytterligare en snäckskalsbädd men bäst resultat fick jag med en samlad bädd och sedan några enstaka skal utspridda för eventuella utstötta stackare att vila i.
                        Allright!

Vart iväg till fiskhandlarn idag.

Han hade jättefina Julidochromis ornatus inne, men efter lite snack så tyckte han jag skulle hålla huvudet kallt en vecka till för att låta filtret gå in sig bättre. Surt sa räven men det är ju inte kul om all fisk går åt pipsvängen heller iof.

Köpte iaf tio snäckor till. Nu ser botten ut såhär istället.

Kommentar

• johho
                          NCS Medlem

• March 2007
                          • 1824

Nice, de där snäckorna är inte gratis, så skönt att du investerar bra i ditt kar. Dina fiskar will love you för det

Kommentar

• FrePGun
                            Användare
                            • March 2009
                            • 2410

Mitt första Tanganyika kar, 120 Liter Lido

Ursprungligen postat av johho
                            Nice, de där snäckorna är inte gratis, så skönt att du investerar bra i ditt kar. Dina fiskar will love you för det
                            Haha, bestämde mig redan idag för att köpa 10 till nästa gång gillar dom som intedningsdetalj...

Sen har jag ju redan planer på ett större TA kar och då lär dom
                            Behövas ändå
                            Senast redigerad av FrePGun; 14 September 2013, 18:33.

Kommentar

• Streamstone
                              Användare
                              • August 2013
                              • 240

Så snyggt och aj vad jag längtar efter att få starta upp mitt kar nu. Har ju tänkt mig små snäckisar bland annat, som ska röja och leva livet. Vad kostar dom där tangasnäckorna, om jag får fråga? Hade vart kul att skaffa äkta sorten. Eller i alla fall några, för jag misstänker att dom är relativt dyra. Vanliga vinberg få duga annars. Håller på och tänker på när, var, hur, vad, varför och pengar ganska mycket nu.

Kommentar

• FrePGun
                                Användare
                                • March 2009
                                • 2410

Ursprungligen postat av Streamstone
                                Så snyggt och aj vad jag längtar efter att få starta upp mitt kar nu. Har ju tänkt mig små snäckisar bland annat, som ska röja och leva livet. Vad kostar dom där tangasnäckorna, om jag får fråga? Hade vart kul att skaffa äkta sorten. Eller i alla fall några, för jag misstänker att dom är relativt dyra. Vanliga vinberg få duga annars. Håller på och tänker på när, var, hur, vad, varför och pengar ganska mycket nu.
                                Idag fick jag tio för 150... Men de var najsprajs! Dom är mycket snyggare än vinbergs snäckorna!

Brukar kosta på mig i mina kar... Enda jag lägger pengar på i princip.

Kommentar

Arbetssätt...