Mitt första Tanganyika kar, 120 Liter Lido
Kollaps
X
-
-
Kommentar
-
Dom kommer att stå upptryckta i ett hörn, medans en hane "patrullerar" kan hjälpa med större mängd hanar i samma storlek, men du kommer ändå få alla honor i ett hörn ståendes under ytan. MilleDieselråttanKommentar
-
Kommentar
-
Det går alltså utmärkt att "förvara" 10st leptosoma i ett 240l, säkert i ett 120l också men man har ingen direkt glädje av fiskarna.Kommentar
-
Precis som Mille säger så är det en hane som har revir, han har 80% av det fria simutrymmet i akvariet, i de resterande 20% av det öppna vattnet står de andra hanarna och honorna. Han är inte överdrivet aggressiv så det är inte så att de andra blir skadade men det är inget kul att se fisk som annars rör sig så pass mycket som leptosoma, ståendes i ett hörn. De ska snart få flytta till ett 720l.
Det går alltså utmärkt att "förvara" 10st leptosoma i ett 240l, säkert i ett 120l också men man har ingen direkt glädje av fiskarna.Kommentar
-
Extreme homemakeover, Multis style! Överst, slentrian bild jag tog, nederst, en bild tagen några sekunder senare när jag gått igenom de första bilderna och inser att fisken har ställt snäckan upp! SJUKT rolig firre att inspektera!!!
Annars verkar dom bo in sig bra.
Har två riktiga småttingar som mest gömmer sig uppe bland stenen. Resten härjar i och runt snäckorna. Förutom ett par som verkar ha bosatt sig i en smal smal stenspringa.
Kommentar
-
Najs, hade ett Lido med multisar ett tag också. Intressant grej var att jag hade 10talet zebradanios för att få lite liv i övre skiktet. Gick hur bra som helst, multisarna brydde sig knappt om dom var nere och hälsade på, sen var det fest på rom när zebrorna lekte såklart. Men sen testade jag att ha ett par jullar, dom brydde sig ju inte om zebrorna.... Nejdå, fullkomligt hatade jullarna...
Anekdoter åsides, snyggt akvarium iaf.Lamprologus multifasciatus - Tanganicodus irsacae - Julidochromis transcriptusKommentar
-
Har du helt uteslutet Anders råd förresten? Lamprichthys tanganiicanus är ju riktigt snygga, de är jag själv lite sugen på.Kommentar
-
Jag skulle inte tyckt det, det kommer bara vara en hane som drar på fullt, resten kommer inte att vara speciellt färggranna. Då är det bättre att göra som Darizz gjorde och slänga i några zebrafiskar eller liknande.
Har du helt uteslutet Anders råd förresten? Lamprichthys tanganiicanus är ju riktigt snygga, de är jag själv lite sugen på.
Nog ett gäng sånna och ett par av någon av de mindre Jullarna.
Sen är jag nog nöjdKommentar
-
Mvh Anders
Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.Kommentar
-
Kommentar
-
Men hanar i god kondition ser ut mer eller mindre som på bilderna, så det handlar inte om ljus eller vinklar.
Ett tips om du går för den här firren är att mata med artemia och animalisktfoder då energiförbrukningen hos fisken är stor.
En stor fisk i en liten kropp!Mvh Anders
Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.Kommentar
-
Honorna är alltid silverfärgade.
Men hanar i god kondition ser ut mer eller mindre som på bilderna, så det handlar inte om ljus eller vinklar.
Ett tips om du går för den här firren är att mata med artemia och animalisktfoder då energiförbrukningen hos fisken är stor.
En stor fisk i en liten kropp!Kommentar
-
3+3 eller fler. Vid odling körde jag alltid 1+4-7 och den hanen fick ligga i kan jag lova.
2 st hanar kan resultera en strykfisk som med tiden inte är mycket att hänga i granen.
Bild på lekande T-killi.Mvh Anders
Kommentar