Mitt första Tanganyika kar, 120 Liter Lido

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ThomasK
    Användare
    • January 2013
    • 284

Snyggt akvarium, och månljuset blev ju riktigt bra.
    Hur har du monterat detta, är det i det ev. befintliga hålet i plastrampen eller.
    Skulle vara intressant att se bild på det montaget om du har tid/lust.

Jag har lite planer på att själv ha lite natt/månbelysning i ett hörn, skulle det räcka med 1 st. till ett kar på 450 l. tror du ?
    Mvh Thomas

Kommentar

• FrePGun
      Användare
      • March 2009
      • 2410

Ursprungligen postat av ThomasK
      Snyggt akvarium, och månljuset blev ju riktigt bra.
      Hur har du monterat detta, är det i det ev. befintliga hålet i plastrampen eller.
      Skulle vara intressant att se bild på det montaget om du har tid/lust.

Jag har lite planer på att själv ha lite natt/månbelysning i ett hörn, skulle det räcka med 1 st. till ett kar på 450 l. tror du ?
      Just den hör modellen av månljus kom med två sätt att fästa. Antingen klassisk sugpropp eller en magnet. Magneten är kraftig och funkar lätt på 10mm glas! Dock lite klurigare att rikta den med magneten men jag löste det med sågpropps fästet.

På mitt Juwel Lido använde jag magneten på bakre täckluckan. Kan ta bild ikväll.

Tror du behöver minst två eller kanske tom tre stycken i ett kar på 450 L. Ljusstrålen är ganska svag men riktade man den rätt så fick man fram
      En cool effekt.

I ditt kar kanske ett blått ljusrör gör sig bättre?

Kommentar

• ThomasK
        Användare
        • January 2013
        • 284

Ursprungligen postat av Punkfredd
        Just den hör modellen av månljus kom med två sätt att fästa. Antingen klassisk sugpropp eller en magnet. Magneten är kraftig och funkar lätt på 10mm glas! Dock lite klurigare att rikta den med magneten men jag löste det med sågpropps fästet.

På mitt Juwel Lido använde jag magneten på bakre täckluckan. Kan ta bild ikväll.

Tror du behöver minst två eller kanske tom tre stycken i ett kar på 450 L. Ljusstrålen är ganska svag men riktade man den rätt så fick man fram
        En cool effekt.

I ditt kar kanske ett blått ljusrör gör sig bättre?
        Ok, Punkfredd, det jag är ute efter är en inte allt för stor ljuskälla, men jag ska prova blå ljusrör då jag har 2 st. liggandes. Nackdelen med lysarmaturerna till mitt Juwel är ju att man inte bara kan ha ett lysrör i, utan man måste ha 2 för att det ska fungera. Sen blir det ju mer "heltäckande" med lysrör kontra punktbelysningen. Det är ditt stuk jag är ute efter. Tack för ditt svar.
        Mvh Thomas

Kommentar

• FrePGun
          Användare
          • March 2009
          • 2410

Ok, Punkfredd, det jag är ute efter är en inte allt för stor ljuskälla, men jag ska prova blå ljusrör då jag har 2 st. liggandes. Nackdelen med lysarmaturerna till mitt Juwel är ju att man inte bara kan ha ett lysrör i, utan man måste ha 2 för att det ska fungera. Sen blir det ju mer "heltäckande" med lysrör kontra punktbelysningen. Det är ditt stuk jag är ute efter. Tack för ditt svar.
          Då kan jag rekommendera dessa lampor! De blir mer "mysbelysnining" men jag tror ändå du behöver minst två!

Kommentar

• ThomasK
            Användare
            • January 2013
            • 284

Då kan jag rekommendera dessa lampor! De blir mer "mysbelysnining" men jag tror ändå du behöver minst två!
            Ja 2 är nog det som minst behövs, ska kika runt lite på olika alternativ och läsa in mig lite på belysning.
            Tack för infon.
            Mvh Thomas

Kommentar

• FrePGun
              Användare
              • March 2009
              • 2410

Ja 2 är nog det som minst behövs, ska kika runt lite på olika alternativ och läsa in mig lite på belysning.
              Tack för infon.
              Såg att jag råkat skriva att ljusstrålen är svag. SMAL skulle de stå! Mao den täcker inte så stor yta! Men lyser utan problem ner igenom 60 cm
              Vatten! Mer därtill!

Kommentar

• FrePGun
                Användare
                • March 2009
                • 2410

Tog en tur till Nol idag och handlade 8 st Multisar samt tio nya snäckor.

fick också nöjet att tjingsa på "AndersiAskim" som var där. Kul att träffa på forumsfolk

Kommentar

• Repen1
                  Användare
                  • January 2013
                  • 877

Karet blev väldigt fint,o roligt med lite fisk i, ska bli intresant vilket hörn dom vill att sanden ska ligga i. Mille
                  Dieselråttan

Kommentar

• Anders i Askim
                    • February 2008
                    • 1031

En liten trevlig balja!
                    Får man föreslå lite nya kompisar till gänget?
                    Lamprichthys tanganiicanus eller kort och gott Tanganyika killi skulle göra sig bra i denna balja.
                    Att springa på en forumsprofil i sommarvärmen (26C) som vi idag har haft visar på hardcore intresse.
                    Mvh Anders
                    Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

Kommentar

• FrePGun
                      Användare
                      • March 2009
                      • 2410

Ursprungligen postat av Repen1
                      Karet blev väldigt fint,o roligt med lite fisk i, ska bli intresant vilket hörn dom vill att sanden ska ligga i. Mille
                      Haha, jag har en tendens till att drömma om saker jag sett/gjort/hört över dagen. Inatt drömde jag att jag kom upp till vardagsrummet och fiskarna hade byggt en 30 cm hög sandbacke imot ena rutan och lagt lavastenen på andra sidan. Ska man ta detta som ett tecken?

Kommentar

• FrePGun
                        Användare
                        • March 2009
                        • 2410

Ursprungligen postat av Anders i Askim
                        En liten trevlig balja!
                        Får man föreslå lite nya kompisar till gänget?
                        Lamprichthys tanganiicanus eller kort och gott Tanganyika killi skulle göra sig bra i denna balja.
                        Att springa på en forumsprofil i sommarvärmen (26C) som vi idag har haft visar på hardcore intresse.
                        Ja dessa har har jag funderat på! Är dock på jakt efter något med mer färg och kommer trots vissa motargument testa på Leptosoman... Bära eller brista!

Eller kanske någon Julle...

Nä här behövs ett större Tanganyika kar!

Kommentar

• johho
                          NCS Medlem

• March 2007
                          • 1824

Ja dessa har har jag funderat på! Är dock på jakt efter något med mer färg och kommer trots vissa motargument testa på Leptosoman... Bära eller brista!

Eller kanske någon Julle...

Nä här behövs ett större Tanganyika kar!
                          Leptosoman är mot alla odds, helt klart. Ett Jullepar kan ju erbjuda lite färg. Ett ornatuspar kanske?

Kommentar

• FrePGun
                            Användare
                            • March 2009
                            • 2410

Ursprungligen postat av johho
                            Leptosoman är mot alla odds, helt klart. Ett Jullepar kan ju erbjuda lite färg. Ett ornatuspar kanske?
                            Kanske ett par av dessa samt några Tanganyila Killis...

Kommentar

• johho
                              NCS Medlem

• March 2007
                              • 1824

Såg att Nol hade killis inne.

Kommentar

• FrePGun
                                Användare
                                • March 2009
                                • 2410

Ursprungligen postat av johho