Får hon i sig mat så låter det ju okej. Ha lite is i magen och se vad som händer.
Mitt första Tanganyika kar, 120 Liter Lido
Kollaps
X
-
-
Hmm...
Ja precis som jag trodde så har det här karet gett mig klaustrofobi.
Är nöjd med Multisarna och Jullarna.
Men i ärlighetens namn tycker jag Tanganyika Killin känns alldeles för utrymmes krävande för detta kar. Så dom går tillbaka till affären.
Funderar på att skaffa ett ytterfilter och ta bort innerfiltret för att få lite mer simyta. Detta kräver ju dock lite jobb med husering av fisk, tömmande av kar, ny bakgrund... By möblering och ny inkörning..
Bästa alternativet vore såklart ett större kar...
Frågan är vad man skulle kompletera med för att få mer liv utöver Multisarna och Jullarna...Kommentar
-
Idag har de varit krig i karet... En A Killi har sår på munnen och en av dom ett stort över ryggen och tre Multisar är naggade på ryggfenan... Någon har varit förbannad...Kommentar
-
Att killin skulle vara en bråkstake utanför den egna arten har jag aldrig varit med om
Att multisar kan bita ifrån är inget nytt men då pratar vi yngelvård.
Jullar vet man aldrig riktigt var man har och de kan upptäda på de mest destruktiva sätt när det är obalans i ett jullepar/grupp.
Oftast har de ihjäl varandra och inte terrorisera övriga invånare.
Så försök leta den skyldige för jag blir inte klok på det du beskriverMvh Anders
Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.Kommentar
-
Knepigt!
Att killin skulle vara en bråkstake utanför den egna arten har jag aldrig varit med om
Att multisar kan bita ifrån är inget nytt men då pratar vi yngelvård.
Jullar vet man aldrig riktigt var man har och de kan upptäda på de mest destruktiva sätt när det är obalans i ett jullepar/grupp.
Oftast har de ihjäl varandra och inte terrorisera övriga invånare.
Så försök leta den skyldige för jag blir inte klok på det du beskriver
Jullarna är EXTREMT svarta i färgen och väldigt blåa i ränderna, lek på G?
Hela Killi gruppen leker av sig i karet... Dom går ihop i grupp som bara står och spänner upp sig mot varandra tills dom nästan är sjunkit ner på botten. Plötsligt tar alfahanen med sig en hona upp till ytan igen. Snurrar 20 varv runt henne fort som attans för att sedan ta med henne ett varv över lavastenarna för lite "nära vibrerande".
När dom kommer för nära en håla in till de svarta Jullarna så smäller hanen till och jagar dom ett varv i karet, vilket resulterar i att Killi hanen blir sur och hets jagar alla andra Killis och sen 20 varv runt honan han valt ut igen...
Jag borde egentligen filma karet nu det är action!!!!Kommentar
-
Well... Har studerat karet en stund nu. Är till 98%säker på att Multisarna har lekt i åtminstone en snäcka, kanske två och ja dom piskar på vem som hellst som kommer nära.
Jullarna är EXTREMT svarta i färgen och väldigt blåa i ränderna, lek på G?
Hela Killi gruppen leker av sig i karet... Dom går ihop i grupp som bara står och spänner upp sig mot varandra tills dom nästan är sjunkit ner på botten. Plötsligt tar alfahanen med sig en hona upp till ytan igen. Snurrar 20 varv runt henne fort som attans för att sedan ta med henne ett varv över lavastenarna för lite "nära vibrerande".
När dom kommer för nära en håla in till de svarta Jullarna så smäller hanen till och jagar dom ett varv i karet, vilket resulterar i att Killi hanen blir sur och hets jagar alla andra Killis och sen 20 varv runt honan han valt ut igen...
Jag borde egentligen filma karet nu det är action!!!!
Att 3 av 3 arter i 120 liter kan upplevas som lite rörigt vid lek kan jag förstå.
Fram med kameran är du snäll för detta skulle vara intressant att se.Mvh Anders
Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.Kommentar
-
Tog lite suddiga mobil bilder iaf...
Killi fiskarna går inte att fota med mobilen.
Dickfeldi hanen... Lyckades inte fånga de jääättesvara som när han försvarar revir! MEN hans svarta band är mycket hårdare..
Vingklippt Multis
Försvarande Multisar gillar att dom har börjat få de "sura" munnarna.
Kommentar
-
-
-
Mvh Anders
-
Härllig bildserie, blir riktigt sugen på snäckisar helt klart.Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska CiklidsällskapetKommentar
-
Dom är tvär coola! Tror dom kan göra sig bäst i ett 100 liters där dom har total monopol på bottenytan.Kommentar
-
Mvh Anders
-
Coola bilder på Multisarna PunkfreddBe careful when speaking. You create the world around you with your words.Kommentar
-
Har lite problem med min Vallesneria, den vill inte riktigt ta sig. Har ALDRiG haft problem med denna växt innan mer än att den har tagit över karet typ.
Vad göra åt detta?
En bild ifrån kolonin ovanifrån.
Kommentar
Kommentar