filtermedia som påverkar ph.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mbitton
    Användare
    • February 2013
    • 223

    filtermedia som påverkar ph.

    När jag har köpt ny filtermedia, som keramiska mackaroner, sintrat glas mm, så har jag läst på vissa förpackningar att filtermedian inte ska påverka PH/hårdheten mm. Kan det vara så att man har fyllt filtren med grejer som faktiskt påverkar vattenvärden negativt? Eftersom jag kör SA tema o vill ha mjukt vatten.. Vart lite smått paranoid efter att ha kommit på att jag fyllt en korg i mitt ena ytterfilter med krossad lavasten, där det inte stod på förpackningen att det inte skulle påverka PH värdet.
    600 + 120 lliter Tanganyika
  • Repen1
    Användare
    • January 2013
    • 877

    #2
    Du kan vara lugn, jag har kört med lavakross i bortåt 20år även med mjukt vatten när jag höll på med "Diskus o Scalarer" utan att jag har märkt några negativa tendenser att det ska ändra vatten kvaliten. Mille
    Dieselråttan

    Kommentar

    • Cichlid-Power
      Användare
      • November 2006
      • 253

      #3
      mbitton,man leser jo gjerne på forpakningen om det er endring av vannet, og bruker den type filtermateriale som skal til. Knust marmor gjør ikke endringer på vannet hardhet, men stabiliserer pH. Jeg kjenner driftssjefen på vårt lokale vannverk og sa til ham at det var noe riktig drittvann de lagde. Men det var det ikke ifølge ham. Jeg sa at vannet var bra for å drikke å vaske seg, men ikke for mine fisk, og så var det en jævlig høy pH. Det skulle det være etter EU direksjonen og der skulle pH være 8,4 (mørk blå). Og at pH er stabil vet jeg, jeg prøvde å senke en vannprøve ned til 5. Etter to dager var den igjen 8,4.
      Det går stort sett greit med de fleste fisker jeg holder, mens andre ikke, dette gjelder også en hel del planter som ikke går bra med så høy pH.
      Men hardheten har det ikke skjedd noe med, den ligger mellom 1-2 dH.
      Skal jeg endre på vannet må jeg nok kjøre RO.

      Kommentar

      Arbetssätt...