Lite frågor om vatten.......

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lillemor
    Användare
    • June 2013
    • 117

    Lite frågor om vatten.......

    Hej på er alla.

    Har en fundering ang skillnaden mellan en balja utan växter eller med. Hur påverkas vattnet? Läste någonstans att man skulle vara tvungen att göra vattenbyten oftare om man inte hade några växter i. Då växterna skulle ha en gynsam effekt på vattnet.

    Hur gör ni och hur ser ni på detta? Skulle vara intressant att höra lite åsikter i detta.

    Fördelar alt nackdelar med växter......

    Har själv startat upp ett 720 L och har just nu 15 Malawi som går på tillväxt i baljan. Fin sand, kolsten och några rötter som inte färgar ut för att jag tycker att det ser snyggt ut, en hemmagjord bakgrund med två rejäla pumpar bakom men inga växter för tillfället. Skulle mitt vatten må bättre om jag stoppade ner lite växter...........eller?

    Tack på förhand
    Lillemor
    ~","~ ~","~ ~","~ ~","~ ~","~

    ~","~ ~","~ ~","~ ~","~ ~","~
  • Erik Österlund
    Användare
    • January 2005
    • 3788

    #2
    Nu är jag långt ifrån någon expert på växter, har aldrig haft det i någon av mina malawiburkar för jag tycker att det är snyggast utan.

    Växterna tar upp en del av det som är anledningen till vattenbyten men när det gäller malawi så finns det andra possitiva effekter med att byta vatten förutom att transportera bort oönskade ämnen. Vid vattenbyte tillförs syre och man märker att fiskarna piggnar till efter vattenbyte. Hur bra filter man än har i akvariumet så är det svårt att ha lika stort filter som vattenverket har

    Ska växterna ersätta vattenbyten (alltså större vattenbyten) så får man nog ha väldigt mycket växter i burken. Det räcker inte med tre anubias direkt Något som känns lite motsägelsefullt med malawiburk med mycket växter är rörelsen på ytvattnet som man vill ha i en malawiburk inte är optimalt för växter. Högre ph är inget som de flesta växterna trivs bra med (men det finns flera som funkar i högre ph).

    Många har växer i sina burkar för att det är snyggt, jag undrar om någon har det för att slippa byta så mycket vatten?

    Kommentar

    • Lillemor
      Användare
      • June 2013
      • 117

      #3
      Tack för ditt svar Erik.
      Håller med dig om att det är snyggt utan växter. Jag byter vatten varje vecka med ca 30 % men läste på en akvarieförenings hemsida att detta inte skulle räcka om man var utan växter....därav min fråga om växterna kunde göra så stor skillnad. Jag antog att den som skrev visste hur det låg till.

      Men man ska inte tro allt man läser....då många här verkar veta vad de håller på med och ger vettiga svar så ville jag få lite input på denna åsikt.

      Hur ofta och hur mycket byter du vid varje tillfälle.

      Då jag är en glad amatör så vill man ju lära sig så mycket som möjligt för att kunna skapa en god miljö för de små......

      Finns det någon övre gräns för vattenbyte? Jag menar....kan man byta lite varje dag...och om hur mycket ska man byta då.
      Då jag jobbar hemifrån och styr min tid själv skulle detta vara fullt möjligt för mig

      Vad är optimalt?

      Jag skulle helst vilja ha mitt kar utan växter, så jag byter gärna lite oftare om det skulle behövas.

      Någon mer som kan berätta hur de gör så tar jag tacksamt emot det......

      Hoppas alla får en bra dag i solen.........
      /Lillemor
      ~","~ ~","~ ~","~ ~","~ ~","~

      ~","~ ~","~ ~","~ ~","~ ~","~

      Kommentar

      • GraTis
        Användare
        • January 2013
        • 414

        #4
        Att byta lite vatten varje dag, eller helt enkelt droppa i färskt vatten 24timmar /dygn låter ju ganska smart, man kan låta överskottet rinna ut genom överlöp. Men tror dom flesta vill göra större byten för att få ur så mycket smuts som möjligt. En del odlare/butiker delbyter dagligen via automatik 20-50%.

        Jag själv försöker byta vatten en gång i veckan, är akvariet väldigt hårt belastat kan det bli 2 eller 3 gånger i veckan. Jag byter absolut minst hälften av vattnet. I burkar som det är mycket fisk eller där jag matar väldigt mycket tömmer jag ofta ner så det kanske är en decimeter kvar med vatten, större fiskar brukar simma runt med ryggfenan i luften.
        I mina 540 liters med 25talet vuxna troffar brukar jag byta 70-80% minst en gång i veckan, byter jag två ggr blir det lika mycket då.
        Men det är under förutsättning att man har bra vatten i kran.
        I mina burkar finns inga växter.

        Kommentar

        • Erik Österlund
          Användare
          • January 2005
          • 3788

          #5
          Jag byter mellan 50-70% vid ett tillfälle per vecka. Det är ju svårt att säga vad som är optimalt, det beror på hur hårt belastad burken är och om man har bra vatten i kranen. Är det inte bra vatten i kranen så skulle jag istället byta en mindre mängd vatten flera gånger per vecka.

          Antingen så mäter man sig till vad som är optimalt för burken och fiskarna man har eller också kör man på en gång per vecka och byter ca 50-60%. Det brukar fungera för dom flesta. Vet man att man matar mer än normalt och/eller har mycket fisk i en burk så byt vatten två gånger per vecka.

          Att göra mindre byten ofta fungerar ju också men det går inte att jämföra ett 60% vattenbyte med tre vattenbyten på 20%, bara så att du tänker på det.

          Kommentar

          • Lillemor
            Användare
            • June 2013
            • 117

            #6
            Tack igen.
            I Täby har vi ett pH 8,2-8,4 och dH 5-6.
            Som jag förstår så har jag ett ganska bra pH för Malawi, men har hör att mjukt vatten inte buffrar pH lika bra. Inebär detta att pH sjunker fortare i ett mjukt vatten. I I sådana fall kanske jag skulle ha köpt en kalkrik sand och inte ett neutralt som jag har nu.

            Någon som vet om detta stämmer, skall kanske lägga i lite kalksten i burken.........

            Vet inte om jag matar för mycket men har 15 mindre ca4-5 cm som fortfarande växer och jag ger dem två gg per dag varje giva mat är borta på ca 15-20 sec. Blir aldrig något liggandes kvar som jag kan se. De växer bra just nu så det känns som jag hittat en bra balans på maten.

            Men alltid hungriga....�� Är medveten om att inte övermata då det lätt blir feta fiskar då.

            I mitt 720 liters akv. Går det just nu ungfiskar av okänt kön
            4 st Cyrtocara moorii
            4 st Pseudotopheus sp acei Ngara
            6 st Metriaclima estherae 1+ 5
            3st Metriaclima estherae OB

            Så jag tror inte att det är så hårt belastat med fisk.......eller?

            Ska kanske öka mängden vatten vid bytet men fortsätta med en gång i veckan just nu.

            /Lillemor
            ~","~ ~","~ ~","~ ~","~ ~","~

            ~","~ ~","~ ~","~ ~","~ ~","~

            Kommentar

            • Erik Österlund
              Användare
              • January 2005
              • 3788

              #7
              Ja ph sjunker i akvariumet efter en stund. Du kan antingen buffra med bikarbonat eller ha sand som buffrar. Stenar ger nog inte mycket buffring.
              Jag har korallsand och tillsätter inte bikarbonat. Det är inget du behöver göra heller.

              När det gäller antalet (17 firrar) så är det väldigt glest befolkat för ett 720 L. Jag hade lätt utökat Aceigruppen med 16 firrar till (eller fler). Blir alltid snyggast med större grupper av få arter än tvärtom. Acei Ngara är riktigt fin dessutom. Du kan utan problem ha mer fisk i din burk men jag personligen är inte överförtjust i burkar med för mycket fisk

              Kommentar

              Arbetssätt...