If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Finns det någon ciklidart i salt- eller bräckvatten? Fick en fråga av en jobbarkompis och själv har jag aldrig funderat över det då jag är busnöjd med mina malawis.
Etroplus suratensis finns bara i bräckt vatten. Sedan hittar man ibland vissa tilapior i bräckt vatten ex. Oreochromis mossambicus. Även en del mellanamerikaner som Vieja macilacauda finns i bräckt vatten. Jag har hört att de även kan finnas i salt. På http://artedi.nrm.se/Summary/FamilySummary.cfm?ID=349 finns lite info.
Det är sant som Ola säger. Viejor är tåliga mot salt och lever ofta i floder bara enstaka kilometrar från havet.
Även en del tilapior lever bräckt - ett lite udda exempel är Sarotherodon galilaeus som bland annat finns i Israels havsnära flodsystem.
När jag läste akvakultur sas det att Oreochromis mossambicus kan överleva i obegränsad tid i rent saltvatten; det fanns tydligen tillochmed odlare som drog upp dem i saltvatten för att de växte snabbare där.
Visst finns det saltvattens ciklider, kan inte komma ihåg vad någon heter men finns iaf ett flertal som lever i salt tillåmed på korallrev, storsta problemet för dom är tydligen att det är svårt att befrukta ägg då mjölken tvärdör i saltvatten. Men sen är väl också ciklidernas närmsta släktingar saltvattenfiskar? så som fröken och clownfiskar.
Kommentar