Heckelii - Strategi för lek

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bass
    Användare
    • April 2012
    • 41

    #16
    Live stream från karet =P

    End to end video platform for media & enterprises. Live streaming, video hosting, transcoding, monetization, distribution & delivery services for businesses.

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • September 2009
      • 22830

      #17
      Grym tråd Bass! Gillas skarpt
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • endymion

        #18
        Ursprungligen postat av Bass
        Hej!
        Idag handlade jag ett större pvcrör som jag täpte till ena änden med fat till kruka. Passade perfekt =P
        Får prova det först och se om det lockar. Nu under dagen ser jag att de grävt som tusan på ett annat ställe så det kanske va fail =P
        Kör detta ett tag och om det inte händer nåt så får det bli kruka som nästa försök.

        I röret har jag en hel del sand, men det är inte fyllt.. bara så att det måste arbeta lite för att få en ren yta.. får se hur det går!
        Spännande i alla fall då de verkligen är aktiva.
        PVC rör kan innehålla bly (mjukgörare mm) så det är inte säkert det funkar, kör med PP-rör istället de ser likadana ut men väger mindre.

        Kommentar

        • Bass
          Användare
          • April 2012
          • 41

          #19
          Vad är avloppsrör gjorda av?

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • September 2009
            • 22830

            #20
            PP.

            Tror knappt det går att få tag på PVC rör längre. PVC innehåller flera tungmetallat, kvicksilver exempelvis opch ftalater som är mjugörarna och de har visat sig rikigt farliga för människor i alla fall.

            Exempel här:
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • Suma
              Användare
              • January 2011
              • 606

              #21
              Ursprungligen postat av DaRe
              PP.

              Tror knappt det går att få tag på PVC rör längre. PVC innehåller flera tungmetallat, kvicksilver exempelvis opch ftalater som är mjugörarna och de har visat sig rikigt farliga för människor i alla fall.

              Exempel här:
              http://www.byggmax.com/se-sv/byggvar...tu/avlopp-inne
              Kanske svårt med avloppsrör men man ska nog passa sig mer för annat...

              På Karolinska Universitetssjukhuset är patienten alltid i fokus. Med bästa expertis, behandlingsmetoder och omvårdnad ser vi till att varje patienter får ett personligt bemötande och vi omsätter forskning, utbildning och innovation i vården.
              -------------------
              Mats

              Kommentar

              • DaRe
                NCS Medlem
                • September 2009
                • 22830

                #22
                Ok men byggmaxrören är pp är det annat också i dem?
                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                ///David
                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                Kommentar

                • Suma
                  Användare
                  • January 2011
                  • 606

                  #23
                  Ursprungligen postat av DaRe
                  Ok men byggmaxrören är pp är det annat också i dem?
                  För att undvika missförstånd så vill jag börja med att det är min ståndpunkt att generellt är PP ett säkrare alternativ än PVC.

                  PP stabiliseras för att förbättra egenskaperna map värme och UV. Processmässigt används troligen också nån typ av smörjmedel. För att göra PPn mjukare blandas den ofta med EPDM...

                  Vad gäller utvecklingen av stabilisator och mjukgörarsystem för PVC så tar vi det i ett annat forum. Det är andå relativt ointressant så länge vi inte har en global kravsättning.

                  Ska man använda PVC välj PVC-U dvs utan mjukgörare....typ Georg Fischer...
                  -------------------
                  Mats

                  Kommentar

                  • endymion

                    #24
                    Ursprungligen postat av DaRe
                    PP.

                    Tror knappt det går att få tag på PVC rör längre. PVC innehåller flera tungmetallat, kvicksilver exempelvis opch ftalater som är mjugörarna och de har visat sig rikigt farliga för människor i alla fall.

                    Exempel här:
                    http://www.byggmax.com/se-sv/byggvar...tu/avlopp-inne
                    Jag såg så sent som för något år sedan avloppsrör i PVC i någon bygghandel (minns ej vilken)

                    Kommentar

                    • Bass
                      Användare
                      • April 2012
                      • 41

                      #25
                      Lite korkat av mig.. Köpte nå avloppsrör på Bauhaus.. gjorde rent och stoppade i.. måste fan kolla vad det är då..

                      Ska bli intressant och se om de ger sig in i röret ikväll.. de sätter alltid igång direkt när lampan släcks.. ska kolla om jag kan ha lite ljus så det blir bild i webkameran då.

                      De kör just nu lite lipgrip här =P

                      Kommentar

                      • endymion

                        #26
                        Ursprungligen postat av Bass
                        Lite korkat av mig.. Köpte nå avloppsrör på Bauhaus.. gjorde rent och stoppade i.. måste fan kolla vad det är då..

                        Ska bli intressant och se om de ger sig in i röret ikväll.. de sätter alltid igång direkt när lampan släcks.. ska kolla om jag kan ha lite ljus så det blir bild i webkameran då.

                        De kör just nu lite lipgrip här =P
                        Det brukar stå PP eller 5 på Polypropylen rör. Kan du få röret att ändra form något genom att trycka på det med handen är det PP. PVC rör däremot är stenhårda.

                        Kommentar

                        • Bass
                          Användare
                          • April 2012
                          • 41

                          #27
                          Kände på det innan jag drog i morse.. gick att böja liiiiiiite på det med handkraft.

                          Verkar inte ha gett sig in i röret inatt.. tror till och med att de blivit lite störda av att ha det i vägen =P

                          Kommentar

                          • Bass
                            Användare
                            • April 2012
                            • 41

                            #28
                            Hepp.. ingen aktivitet alls nu =/
                            Får väl trigga igång dom snart. De har vågat sig in i röret i alla fall.. va jäkligt skeptiska ett tag men nu ser det bättre ut.

                            Kommentar

                            • DaRe
                              NCS Medlem
                              • September 2009
                              • 22830

                              #29
                              Undrar om de kan triggas igång m,ed lägre pH, tubifex. Tempvariation?

                              Bilder vore kul!
                              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                              ///David
                              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                              Kommentar

                              • Bass
                                Användare
                                • April 2012
                                • 41

                                #30
                                Ökade tempen till 32 ett dygn, vattenbyte och nu är de igång =P
                                Leken live =) Nu pustar honan rent inne i röret i alla fall!
                                End to end video platform for media & enterprises. Live streaming, video hosting, transcoding, monetization, distribution & delivery services for businesses.
                                Senast redigerad av Bass; 27 August 2013, 22:15.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...