Söker fakta om personerna bakom

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fredrik H.
    Användare
    • April 2002
    • 1884

    Söker fakta om personerna bakom

    Jag skulle vilja veta lite mer om personerna som ligger bakom cikliderna. Alltså de som funnit dem och de som beskrivit dem. Jag har sökt en del på internet men tycker inte att jag har hittat så mycket mer än spridda årtal och halva namn.

    Några konkreta frågor vore tex: Vad står bokstaven J i namnet J. Dubois för. Var verkade J. Dubois? Lever han idag och i vilka andra sammanhang har han varit inblandad förutom då han 1957 hittade en ny sorts Tropheus som idag bär hans namn.

    1895-96 Åkte J.S. Moore omkring i Tanganyikasön och samlade ciklider. Vad står J.S för? Han lade fiskarna i sprit och skickade hem dem till Boulenger. Var befann sig Boulenger? Var han fransman? Varför skickade en Engelsman fiskarna som han hittade på sin expedition till en Fransman? Vad hette Boulenger i förnamn? Hur såg J.S. Moore ut?

    1946 var Max Poll och Boulenger oense om en Tropheus som Boulenger ville kalla "anectens" men Poll tyckte skulle vara i gruppen moorii? Var de verkligen ovänner? Hur slutade detta? Vann Poll eftersom den kallas för "polli" idag?

    Kan någon rekomendera mig en web-sida eller bok med riktigt smaskiga uppräkningar av skeenden med åretal och klockslag, kompletta namn, exakta positioner och djup och annat för flertalet ointressant så vore jag tacksam.

    mvh,
    Fredrik H.
    Gratis konto på: www.cichlidtube.com
    www.cichlidgallery.org
    www.tropheini.com
  • Micke
    Användare
    • April 2002
    • 9579

    #2
    Här hittar du några svar på dina frågor;

    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

    Kommentar

    • Fredrik H.
      Användare
      • April 2002
      • 1884

      #3
      Tack Micke, nu fick jag i alla fall Boulengers hela namn och med det lyckas man söka bättre och kan hitta sånt här: http://www.macalester.edu/environmen..._boulenger.htm

      Dessutom fick man ju se hur han ser ut.....

      Någon som har lite mer Tanganyika inriktad info i denna stilen?

      mvh,
      Fredrik H.
      Gratis konto på: www.cichlidtube.com
      www.cichlidgallery.org
      www.tropheini.com

      Kommentar

      Arbetssätt...