Renovering av Skolakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Therese
    Användare
    • April 2002
    • 196

    Renovering av Skolakvarium

    Eftersom jag har en viss svaghet för fiskar och därmed har svårt att säga nej vad gällande dem har jag blivit ansvarig för min skolas Malawi-akvarium.

    Jag skulle gissa på att det är på ca 600l och är en salig blandning av fiskar. Mitt ”problem” är att fiskarna som bor i akvariet har funnits där sen de startades (ca 10 år sen). Detta medför att fiskarna inom samma art är släkt med varandra. Jag har sett någon fisk med missbildning men den är död nu. Men de andra fiskarna verkar helt okej men man ska väl undvika mer inavel?

    Ett annat problem är att fiskbeståndet verkar består av ca 70-80 % hanar.

    Som ni kanske vet har de flesta skolor lite ont om pengar men jag tycker att det är synd att ge ut en sådan negativ bild av fiskar som detta akvarium gör. För många har väldigt fel uppfattning om fiskar.

    Har ni några förslag på åtgärder? Finns det även något ställe man kan få tag på billig fisk? En del av fiskarna är fina andra är inte riktigt lika mycket att hurra för.

    Vi har en lustig variant av trewasaen, den är beige med små svarta ”peppar fläckar” över kroppen. Jag har aldrig sett något liknande.

    Tack för hjälpen på förhand.
    Alla förslag mottages gärna.

    MVH
    Therese
  • mikro
    Användare
    • November 2002
    • 666

    #2
    Hej hej!

    Låter som om du har ett stort och ganska kul projekt att jobba med här.

    Du skulle väl kunna gallra ut lite bland fiskarna, sälja dem eller övertala någon fiskaffär att få byta in dem mot andra fiskar för att få in lite nya gener.

    Billig fisk kan man annars hitta från hobbyodlare. Det brukar alltid finnas folk som har yngel att sälja billigt eller byta mot annan fisk.
    /Mikael

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Användare
      • April 2002
      • 4619

      #3
      "Du skulle väl kunna gallra ut lite bland fiskarna, sälja dem"
      Jag tycker definitivt inte att du skall sälja eller ens ge bort några fiskar från akvariet.
      I ett sällskapsakvarium så blir det korsningar vare sig man vill det eller inte och har akvariet varit igång så länge så finns det garanterat hybrider i akvariet, kanskle är det t.o.m. så att ALLA nu är släkt med varandra.
      Så skall några förändringar till så gör en totalupprensning och starta om från 0 med ett större antal yngel - max 3-4 arter.
      Genom någon akvarieförening i malmö så kan du säkert få kontakt med någon odlare i trakten som kan sälja ett antal yngel till ett hyfsat pris.
      Ciklidhälsningar
      Kjell Fohrman

      Kommentar

      • Tess
        Användare
        • June 2003
        • 29

        #4
        Jag tycker att du skall kolla med någon affär, jag har lyckats väldigt bra med att få fiskar gratis när jag berättat att de skall bo i ett akvarium på ett dagis (i mitt fall, de är säkert ännu generösare när det handlar om läskunniga personer...). En affär skänkte faktiskt även växter, foder och vattenberedningsmedel, vilket jag tycker var väldigt generöst! Du kanske kan få några olika arter samt kanske även lite ny sand eller några växter om du pratar med någon affär som du vet är bra. Eftersom du nu kommer att börja sköta akvariet så kanske det genererar ett gäng nya fantaster som kan bli kunder hos sponsoraffären, så erbjud dig att sätta upp en skylt eller så med affärens namn och adress... Berätta gärna hur det går!

        Kommentar

        • Therese
          Användare
          • April 2002
          • 196

          #5
          Tack för svar och hjälp.

          Jag har prata med en Akvarie affär i Sthlm men de verkade inte så sugna på att sponsra oss men jag får leta vidare.

          Att starta om Akvariet fårn nol vore trevligt, men det är en skola vi pratar om. Deras budget är inte specielt stor.

          Det finns säkert några hybrider i akvariumet men långt ifrån alla då det titt som tätt har gått tugande fiskar där.

          Fler förslag är välkommna tack för hjälpen

          Kommentar

          • Fredrik H.
            Användare
            • April 2002
            • 1884

            #6
            Hur menar du att tuggandet skulle minska antalet hybrider? Det är väl tuggandet som skapar dem?

            mvh,
            Fredrik H.
            Gratis konto på: www.cichlidtube.com
            www.cichlidgallery.org
            www.tropheini.com

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • April 2002
              • 14633

              #7
              Läs följande text i FAQen. De klargör nog en del.

              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              • Therese
                Användare
                • April 2002
                • 196

                #8
                jag meande att om hela fiskbeståndet var hybrider så borde de inte kunna föröka sig men de kan dem.

                Vad jag ser verkar alla fiskar i akvriumet "renrasiga" men jag tror att det är en del ianvel inom varje art.

                mvh Therese

                Kommentar

                • Ola Svensson
                  Användare
                  • April 2002
                  • 14633

                  #9
                  citat:jag meande att om hela fiskbeståndet var hybrider så borde de inte kunna föröka sig men de kan dem.
                  Det artbegreppet har varit förkastat i hundratals år (att individer som kan få fertil avkomma med varandra tillhör samma art). Orsaken till att det förkastat är att det är helt oanvändbart. Tyvärr är det väldigt seglivat och finns tom. i vissa gymnasiebiologiböcker. Linné konstaterade t ex att det inte stämde på växter: Blå och vitsippa får fertil avkomma. Den kan endast överleva om den sköts. I naturen har den ingen chans att konkurrera med andra växter. Läs de två artiklarna jag länkade till. Sedan finns det många populationer med lokala anpassningar inom arterna. Vi vill behålla dem med. Det enda som förmågan att fortplanta sig säger är att de kan tillhöra samma art, inte att de gör det. Att två arter inte kan fortplanta sig antyder att de varit åtskilda lång tid samt att genfödet mellan dem är mycket lågt (det kan teoretiskt sett finnas genflöde via en tredje art eller tom mellan flera (har visats hos fjärillar)).
                  Med vänliga hälsningar

                  Ola

                  Kommentar

                  • nils42
                    Användare
                    • January 2003
                    • 931

                    #10
                    Varför inte återlämna ansvaret för akvariet, om det inte med ansvar också medföljer en penningpåse med ett antal hundralappar för inköp? I annat fall kan ju akvariet tömmas och användas till t ex kaktusodling.

                    Kommentar

                    • Therese
                      Användare
                      • April 2002
                      • 196

                      #11
                      Kanske är rätt det med Kaktusar, det känns i alla fallganska så meningslöst.

                      Tack för hjälp och tid

                      Kommentar

                      Arbetssätt...