Det verkar finnas flera olika "brasiliensis". De som förekom i handeln på 1970-80-talet (20+ cm grävmaskin) kanske inte är samma som de som allmänt förekommer idag. De kanske finns flera olika idag. Det kan också vara så att det finns en framavlad form som är lite lugnare och lite mindre. Det verkar inte som om någon har koll på detta. Så gör gärna lite noteringar!
På Skansen-akvariet, inne hos Kuba-krokodilerna simmar Geophagus brasiliensis av den stam som fanns på 1970-talet. Dom lär ha funnits där sedan dess. Dom är stora och ser ut så här:
Fast nu lyckades jag inte ladda upp bilden - min dator är lite trött
Och sedan så är det bra att veta att det här inte är samma släkte som Geophagus från Amazonas. Det är bara att arterna från sydöstra Brasilien inte har reviderats sedan Jean-Pierre Gosses klassiska Geophagus-revision 1976. Därför har de inte fått något eget släktnamn och ingen vet hur många arter det finns.
På Skansen-akvariet, inne hos Kuba-krokodilerna simmar Geophagus brasiliensis av den stam som fanns på 1970-talet. Dom lär ha funnits där sedan dess. Dom är stora och ser ut så här:
Fast nu lyckades jag inte ladda upp bilden - min dator är lite trött
Och sedan så är det bra att veta att det här inte är samma släkte som Geophagus från Amazonas. Det är bara att arterna från sydöstra Brasilien inte har reviderats sedan Jean-Pierre Gosses klassiska Geophagus-revision 1976. Därför har de inte fått något eget släktnamn och ingen vet hur många arter det finns.
Kommentar