Malawi i 180L?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nasso
    Användare
    • April 2011
    • 154

    Malawi i 180L?

    Mitt 180L akvarium har stått tom ett tag på grund av en intressadal och massa annat som hänt i livet. Det har varit ett blandat "sällskapsakvarium" tidigare men nu ska det ner ciklider i det.

    Jag är förtjust i tanganyika ciklider och jag överväger fortfarande det lite. Men... det ska stå i ett vardagsrum och "regeringen" vill att det ska vara färgglatt och fart. Gärna massa växter men jag tror att malawi ciklider hade kunnat ge samma effekt.

    Med tanganyika ciklider verkar det lite enklare att välja arter till 180L. Det verkar vara ett lite för litet akvarium för malawi-ciklider.

    Jag har förförallt tittat på mbunas. Mina första tankar har varit Pseudotropheus saulosi . Tycker dels att de är snygga men sen är det även en stor fördel att honorna och hanarna ser så olika ut. Då kan jag "fuska" ner två olika "art" i akveriet, även fast jag bara har en. Dvs. lite variation, även fast det egentligen inte är det.

    Jag har även funderat på att stoppa i någon synodontis.

    Vad tycker ni, kan man ens ha malawi i ett 180L? Går det att ha flera olika mbuna arter? Kanske ett par auloncara och en grupp mbunas (av en art)?

    Jag är väldigt opåläst om malawi, jag hade snöat in på tanganyika helt men jag jobbar på det.
    //Emil
  • Thomas
    Användare
    • March 2013
    • 89

    #2
    Auloncara tror jag blir lite stora för 180liters.
    men saulosi tycker jag är ett bra val. kör lite röd zebra också. röda honor, ljusblå hanar.
    Då får du mycket färg med lite arter.

    Kommentar

    • Lars
      Användare
      • August 2010
      • 226

      #3
      180 liter är väl i minsta laget. Men Mbunas går ju alltid att stoppa i Hongi, zebra, mpanga,golden eller saulosi för att nämna några.
      Hemsida
      FiskTorget

      Kommentar

      • Banderad
        Användare
        • February 2006
        • 3479

        #4
        Jag hade nog begränsat mig till en art i ett så pass litet kar, och då är ju saulosi ett bra val med tanke på att de inte blir så stora. Som du nämner så blir det ju lite färgvariantion i alla fall med tanke på att honorna och hanarna skiljer sig så mycket åt (plus att båda är färgglada och snygga).

        /Jocke

        Kommentar

        • Nasso
          Användare
          • April 2011
          • 154

          #5
          Jag har varit på åleds och snackat med dem idag. De rekommenderade ett par av varje art och många olika arter istället. En stor härlig fisksoppa... detta för att undvika agressionerna.

          Om man ska ha bara en art i akvariet, hur ska könsfördelningen se ut då? Kommer inte hanarna slå ihjäl varandra?

          Ett annat alternativ kanske är att bara ha hanar men vet inte hur lämpligt det är och om det går att köpa bara en massa hanar...
          //Emil

          Kommentar

          • Thomas
            Användare
            • March 2013
            • 89

            #6
            olika skolor, lär ut på olika sätt.
            bli av med aggressionerna blir du nog inte. Men att fördela dom på flera individer behövs oftast, för att undvika dödsfall.
            oftast säger "experterna" 1 hane till 3 eller fler honor. eller 3 eller fler hanar till många honor.
            Har man 2 hanar av samma ras, blir ofta en hane dödad.
            har du bara en hona, kan hon bli jagad konstant.
            Alla regler har undantag. Alla fiskar är olika, det som fungerar i mitt kar kanske inte fungerar i ditt.

            hade jag haft ett 180 liters, så hade jag kört
            Saulosi 3+6 eller 4+8
            Röd Zebra 1+5 eller 3+8

            Gillar man fisksoppa, så kör på det. smaken är som baken.
            lycka till.

            Kommentar

            • Nasso
              Användare
              • April 2011
              • 154

              #7
              Det låter väldigt vettigt. Gillar kombon med saulosi och rödzebra. Men hongi är en personlig favorit..... får nog bli två arter i så fall med den fördelningen du beskrev.

              Hur gör man med inredningen då? Ett stort stenröse eller flera små?

              Ska hem till lars och kolla in hans imponerande samling. får se om jag svänger över helt till malawi efter det. Frågar man flickvännen är det helt avgjort. Hon gillar färg....
              //Emil

              Kommentar

              • Vargon
                Användare
                • July 2013
                • 50

                #8
                180 funkar men ofta vill man ha större kar efter ett tag men då kan ju fiskarna bara flytta, vill du ha lite fart i karet så skulle jag rekommendera Labidichromis sp. "hongi"

                Sen så kan du ju ta ett knippe Labidochromis caeruleus (golden) att bryta av färgmässigt

                2 hanar och 5 honor av varje art funkar nog fint för att dela på aggressionerna på hongin, Golden är väldigt lugna fiskar.

                då det gäller stenrösen och gömslen så är det bästa att ha så många som du anser ser bra ut, ju mer rösen desto mer harmoniskt kar.

                Kommentar

                • Nasso
                  Användare
                  • April 2011
                  • 154

                  #9
                  Ursprungligen postat av Vargon
                  180 funkar men ofta vill man ha större kar efter ett tag men då kan ju fiskarna bara flytta, vill du ha lite fart i karet så skulle jag rekommendera Labidichromis sp. "hongi"

                  Sen så kan du ju ta ett knippe Labidochromis caeruleus (golden) att bryta av färgmässigt

                  2 hanar och 5 honor av varje art funkar nog fint för att dela på aggressionerna på hongin, Golden är väldigt lugna fiskar.

                  då det gäller stenrösen och gömslen så är det bästa att ha så många som du anser ser bra ut, ju mer rösen desto mer harmoniskt kar.
                  Två hanar bara? Då fördelar man väl inte agressionerna alls? Kommer inte en att bli dominant och en utmobbad?
                  //Emil

                  Kommentar

                  • Vargon
                    Användare
                    • July 2013
                    • 50

                    #10
                    Har det upplägget och det funkar kanon här iaf, aggresioner finns det givetvis men ingen fisk som misstrivs totalt iaf. Alternativet är väl 3 hanar och 5 -6 honor men då får du ju drygt 20 fiskar i karet om du nu vill ha 2 arter och det lär ju inte se vackert ut då dom blir vuxna.
                    Givetvis så får du en som blir dominant, sån är naturens gång.

                    Kommentar

                    • DaRe
                      NCS Medlem
                      • September 2009
                      • 22830

                      #11
                      Ursprungligen postat av Thomas
                      Alla regler har undantag. Alla fiskar är olika, det som fungerar i mitt kar kanske inte fungerar i ditt.
                      Så sant som det var sagt
                      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                      ///David
                      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                      Kommentar

                      Arbetssätt...