If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Känns skönt att höra från någon som är så duktig på att fota fisk Pia. Jag har pratat med frugan flera år om att köpa kamera nu, och har ständigt lånat svärfars när jag har velat fota mina ögonstenar i källaren (fiskarna då, mina barn bor inte i källaren ). Så igår när jag fyllde hyffsat jämt (fast ojämt rent matematiskt) fick jag en kamera av henne. Underbar fru man har
Känns skönt att höra från någon som är så duktig på att fota fisk Pia. Jag har pratat med frugan flera år om att köpa kamera nu, och har ständigt lånat svärfars när jag har velat fota mina ögonstenar i källaren (fiskarna då, mina barn bor inte i källaren ). Så igår när jag fyllde hyffsat jämt (fast ojämt rent matematiskt) fick jag en kamera av henne. Underbar fru man har
/Jocke
Då får man gratulera till både kameran och födelsedagen, grattis.
Tacktack, även om åldersnojorna faktiskt börjar komma krypande nu varje år. Om fem år är det dock dags för att kassera in en veckas semester/år till med ålderns rätt, alltid något att se fram emot
Jag har beställt Viktors Fotoskolan och tänkte lära mig fota med lite inställningar och så. Men innan har jag knäppt bilder på fiskar med svärfars Nikon med automatiska inställningar, idag försökte jag med min nya Canon. Bilderna blev väldigt mörka. Är det vitbalans och ISO man bör börja mickla med eller?
Jag har beställt Viktors Fotoskolan och tänkte lära mig fota med lite inställningar och så. Men innan har jag knäppt bilder på fiskar med svärfars Nikon med automatiska inställningar, idag försökte jag med min nya Canon. Bilderna blev väldigt mörka. Är det vitbalans och ISO man bör börja mickla med eller?
/Jocke
Börja att träna genom det Manuella läget, där det finns en ljusmätare i displayen som visar om du har ställt in kameran rätt....
Du har 3 saker att hålla reda på ISO, Bländare och Tiden... Vitbalansen kan du börja köra på Aut.
Ta bilder och kika på Histogrammet hur det står... Är det i mitten så brukar det bli bra ...Åt Vänster = mörka bilder, Åt Höger = ljusa bilder.
Sedan kan du gå över till Bländar prio.
Dessa inställningar är nog de vanligaste bland naturfotografer och som jag själv använder.
Akvariefoto är en anna sak
Ska du få skarpa bilder på fisk så är det blixt foto som gäller = bra ljus
Tack så mycket Göran, hade missat ditt inlägg fram tills idag.... Har ni några förslag på slavblixtar (de kallas så va?) att lägga på akvariet som fungerar bra till Canon. Jag kan inte lägga en förmögenhet på detta, men vill ha en smidig och lättanvänd som ger mig möjlighet till så bra fiskfoton som möjligt (tre önskningar i en).
Tack så mycket Göran, hade missat ditt inlägg fram tills idag.... Har ni några förslag på slavblixtar (de kallas så va?) att lägga på akvariet som fungerar bra till Canon. Jag kan inte lägga en förmögenhet på detta, men vill ha en smidig och lättanvänd som ger mig möjlighet till så bra fiskfoton som möjligt (tre önskningar i en).
/Jocke
Nu vet jag inte så mycket om Canon då detta inte är mitt märke,men Johan F brukar anv till sin Canon en sändare för att styra blixtar från Kaffebrus.. Se länk http://www.kaffebrus.com/cactus-v5-t...iver-1559.html
I denna länken finns det en text där det står att sändaren är testad mot en massa olika blixtar. Vissa är lågpris från 3 dje part tillverkare...
Kommentar