natursand i akvariet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mikro
    Användare
    • November 2002
    • 666

    natursand i akvariet?

    Hejsan!

    jag har läst att det är en del av er som har sand från naturen i era akvarier. jag har precis köpt en säck natursand, 0 - 4 mm som jag silat för att få en kornstorlek runt någon millimeter. Jag har sköljt sanden säkert hundra gånger, men jag får fortfarande väldigt skitigt/dimmigt vatten. Det ser inte ut som det brukar göra när man lägger i sand, och det är inget som lägger sig eller blir bättre på någon dag heller.

    Min fråga är då hur ni som har sand från naturen gjort för att få den "ren"? Jag vet inte om det är smuts eller om det är de finare partiklarna som finns kvar i sanden och flyter runt. Kan man göra något annat än skölja?
    /Mikael
  • Fredrik H.
    Användare
    • April 2002
    • 1884

    #2
    Nu hänger jag inte med riktigt....Du har köpt en säck med sand från naturen? Antingen finns det något till salu som kallas "natursand" eller så har du köpt sand av någon som har hämtat den i naturen, vilket ju är fallet med all sand som säljs?

    jag vet inte riktigt vad det är för sand som du menar men vi är många som använder sand från naturen om du menar att vi går ut och hämtar den själva. Själv har jag sand från olika sandstränder i flera kar och här omkring så har jag upplevt den som kommer från Kåseberga och Ravlunda som den trevligaste. Den enda som jag avråder från här i Skåne är den från "Ribban" i Malmö som är fin som damm och således är hård mot pumparna.

    Jag har även hämtat sand från vissa åar och den har varit lite svårare att regöra men över lag så tycker jag att sand från "naturen" är mycket renare än den sjösten eller faxekalk som brukar säljas i butikerna.

    Vad jag känner till så finns det inget annat sätt att rengöra sand på än att skölja den.

    mvh,
    Fredrik H.
    Gratis konto på: www.cichlidtube.com
    www.cichlidgallery.org
    www.tropheini.com

    Kommentar

    • mikro
      Användare
      • November 2002
      • 666

      #3
      Jag kan förstå att det kan bli lite förvirrande : )

      Jag var uppe på bygghuset i Lund, och skulle köpa lite smått och gott och passade på att ta med mig en säck "Natursand" hem. Antagligen har de plockat den någonstans och säljer den för att folk ska ha i sandlådor och liknande.

      Som det är nu så kan jag knappt se från långsida till långsida i ett 35 cm brett akvarium. Hur lång tid brukar det ta innan sånt lägger sig, om det nu kommer göra det överhuvudtaget?
      /Mikael

      Kommentar

      • Lejonmarie
        Användare
        • April 2003
        • 429

        #4
        Hej

        Ett lite vagt svar från mej vad jag har fått till svar vid likande fråga.
        Det är att det är storleken på kornen som är viktigt, tex 0-4 är den minsta/finaste partiklarna= mycket slam och småkorningt. Kan vara svåra att få bort.
        Om du går upp en storlek tex 4-8 så är problemet borta.
        Hur du nu löser det när sanden redan finns där har jag tyvärr ingen erfarenhet av. Lycka till.
        ;-) LejonMarie
        540L Vieja synspila
        500L Cichlasoma bocourti

        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=105551

        Kommentar

        • Mrsonk
          Användare
          • December 2002
          • 233

          #5
          citatet är att det är storleken på kornen som är viktigt, tex 0-4 är den minsta/finaste partiklarna= mycket slam och småkorningt
          4mm tycker inte jag är så stort. Tar man på stranden är detta ca 0.04-0.10mm.
          Oscar Cederqvist
          -----------------

          Kommentar

          • macson
            Användare
            • April 2003
            • 133

            #6
            Hejsan mikro!
            Jag tog själv sand från naturen, och hade i ett yngelakvarium på 50 l. Det tog ett ganska bra tag innnan skiten la sig, kanske uppemot två veckor! Sätt i pump som hela tiden går, gör vattenbyten utan att röra till, så tar det mellan 1-2 veckor innan det är klart vatten.

            MVH

            Markus

            Kommentar

            • mikro
              Användare
              • November 2002
              • 666

              #7
              har haft karet fyllt med pump och filtermatta i nu under dagen, och det har klarnat rejält. Det får stå ett tag till innan fiskarna kommer i, så blir det nog bra : )
              /Mikael

              Kommentar

              Arbetssätt...