Har själv 4st vf och ett tjugotal f1 leptosoma med troffar och det funkar kanon. Angående tömning så är dom ganska känsliga som sagt fördelen är att dom spottar väldigt lätt ofta har dom spottat ut alla yngel redan i håven. Mina får samma mat som alla mina Malawi,troffar och resten av mina Tanganyika dvs seraflora,spirulinaflingor,hikari exel och räkmix och inga ha blivigt sjuka än.
Tanganyika sällskapskar, kan det funka?
Kollaps
X
-
-
Fullvuxen "Kitumba" är nästan dubbelt så stor, så dom är nog lättare att tömma.Efter att 2st honor "Mpulungu" har dött för mej efter tömmning (så försiktigt jag kunde o med tandpetare) så har jag slutat att tömma dom, när man ser att ynglerna är färdigutvecklade genom strupen på honorna så åker dom i ett spottkar, som sagts så spottar dom många gånger i håven.När dom är i spottkaret brukar jag vänta några dagar sen bjuder jag på lite "cyclops"dom brukar spotta fort när dom får godsakerna.(förutsatt att ynglerna är klara) MilleDieselråttanKommentar
-
Uppenbart är att många verkar gilla Cyprisar av olika slag :-) Eftersom jag inriktar mig dom små varrianterna så får det bli spottkar eller håvspottning om man då har tur.720 Malawi
375 Yngel
112 Yngel
70 YngelKommentar
-
Kommentar
-
Hanarna mådde fint och de honor som inte lektes mådde också bra. Även den tidigare ägaren upplevde detta, men klart, det kanske är möjligt. Men skadar nog inte att ha många honorKommentar
-
Ok, kan mycket väl tänka mig att honor som ska producera avkomma behöver proteinrikare foder än hanar och honor som ej leker så det är nog inte dumt att testa om man råkar ut för det problemet. Inget att testa om man har blandat dem med troffar dock.Senast redigerad av Pierre_N; 05 August 2013, 08:29.Kommentar
-
Jag tror inte att man ska blanda maten. Firrarna klarar inte av att plocka ut rätt bitar ur en blandning.
Troffar och ventralis ska ha grönt, och åtminstone troffarnas tarmar går i olag om de får animalisk mat. Vet inte om samma gäller för ventralis, men det borde ju vara så.
Att mata grönt till cyprisar är ju också "fel" men de lider inte av det på samma sätt. De får bara lov att käka lite mer. Men det kan ju vara en idé att låta honorna gå en tid och äta upp sig efter spott.mvh
Mikael W
(NCS-medlem sedan 1981)Kommentar
-
-
Jag tror inte att man ska blanda maten. Firrarna klarar inte av att plocka ut rätt bitar ur en blandning.
Troffar och ventralis ska ha grönt, och åtminstone troffarnas tarmar går i olag om de får animalisk mat. Vet inte om samma gäller för ventralis, men det borde ju vara så.
Att mata grönt till cyprisar är ju också "fel" men de lider inte av det på samma sätt. De får bara lov att käka lite mer. Men det kan ju vara en idé att låta honorna gå en tid och äta upp sig efter spott.
Att fiskarna inte kommer plocka "rätt" bitar ur maten är rätt självklart. Dom sväljer helt enkelt det som kommer i dess väg. Gällande Ventralisen så står det ju skrivet i något artregister att dom äter alger och det har jag även sett i mitt kar. Dom är ju också mkt för att äta plankton och annats smått dom kan nog egentligen beskrivas som omnivora. Som jag upplevt det när jag hade mer eller mindre vuxna Ventralis i karet härhemma så lekte dom endast om dom fick tillräckligt med protein från t ex 50/50 granulat. Enbart spirulinaflingor upplevde jag vara väl magert för dem. Jag är övertygad att Troffar, Ventralis & Cyprisarna kommer överens. Nyckeln är fodret och det tror jag de flesta är redo att skriva under på.
Får jag foderbiten att funka vilket då kommer gå ut på att hur mkt jag kan mata med 50/50 granulatet utan att Troffarna får bekymmer med mage/tarmar. Ventralisarna funkar utmärkt på det fodret och jag tror baserat på vad ni som haft Cyprisar uppgett för erfarenheter att detta foder skulle vara fullgott för Cyprisarna med.
Bästa sättet att styra fodret tror jag nu är att köra in Troffarna på 50/50 granulatet och se hur många gånger om dagen eller i veckan dom tolererar utan att problem uppstår. Utgår vi t ex från att Troffarna pallar med ett mål granulat om dagen och ett mål med spirulinaflingor så tror jag att fiskkombinationen har en sportslig chans att funka.
Vad tror ni?720 Malawi
375 Yngel
112 Yngel
70 YngelKommentar
-
Jag vet de som håller troffar med framgång som t.ex. matar delvis med fryst egenfångad mysis, och det skriver även Ad i sin nya bok att det är ett helt ok foder till troffar om jag inte minns fel (i samma stycke som han avråder från t.ex. mygglarver). Många matar ju med NLS med framgång, och det kan ju inte ses som herbivoriskt direkt. Så en lösning är ju att köra på NLS så bprde alla fiskar få i sig det de behöver. Sedan måste man naturligtvis vara jätteförskitig dels med att sätta in ny fisk i ett kar med troffar, samt vänja dem långsamt vid ett nytt foder. Annars ber man nog om problem misstänker jag.
Jag har dock inga, eller har haft några troffar. Där emot är jag nära vän med en som har odlat troffar i många år och hans grupper fungerar väldigt bra.
/JockeKommentar
-
Jag kommer ha en mix och tänkte mata med NLSKlart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska CiklidsällskapetKommentar
-
NLS är fint. Det har jag kört som bas länge. Sen mixar jag upp med något fryst beroende på arter.Kommentar
-
Just detta verkar vara en intressant grej. Kan det vara så att mysis är salt medan mygglarver "innehåller" mjukt vatten, vilket leder till olika osmosverkan inne i tarmen? Eller mysis högre pH, mygg sura? En tredje tanke: Mysis är mycket kitin, vilket i stor utsträckning går osmält igenom och "masserar" tarmen, medan mygg smälter och blir gegga.mvh
Mikael W
(NCS-medlem sedan 1981)Kommentar
-
Att röda mygg är dödliga för troffar tror jag beror på att de är väldigt sura, men geggteorin kanske kan vara en bidragande orsak med? Sedan är ju mysis ett kräftdjur, och det får väl troffarna i sig en del när de betar algmattor, dock kanske inte i den koncentrerade mängd som när man matar med mysis direkt i karet.
Ad skriver följande i sin bok: "In captivity the safest food for these vegetarians is good quality Spirulina flake, which will be sufficient to bring them into breeding condition. A few other foods are also recommended, namely Daphnia, Cyclops, Mysis and other planktonic crustaceans."
(Tropheus in their natural habitat s. 150)
Vidare skriver han om att oxhjärta och annan mjuk lättsmält mat kan vara dödlig för tropheusar. Så jag mindes fel tidigare idag när jag skrev, det var oxhjärta och inte röda mygg han avrådde ifrån i boken (även om jag tror att han bestämt skulle avråda från röda mygg med...).
/JockeKommentar
-
Just svårsmälta saker med skal som kräftdjur ska väl ingå i troffarnas naturliga diet i algmattan där små kräftdjur lever. Det är också känt att unga troffar plockar dessa små kräftdjur utan att för den delen skeapa i sig så mkt alger. Detta kan också förklara varför mina yngel och småtroffar tolererar 50/50 granulatet som enda foder om än finfördelat med hjälp av en grovpepparkvarn.
Vilket av NLS alla fodervarianter är i så fall att rekommendera för min kommande fisksammansättning?720 Malawi
375 Yngel
112 Yngel
70 YngelKommentar
Kommentar