rekomendera pump!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jille
    Användare
    • May 2003
    • 24

    rekomendera pump!!

    har ett 450 liters kar , som jag ska ha malawi ciklider i,
    undrar om någon skulle kunna rekomendera en bra tyst ytterpump!!!
  • Ante
    Användare
    • November 2002
    • 571

    #2
    Eheim 2217

    Kommentar

    • henriklh

      #3
      Den Eheim 2217 jag hade var allt annat än tyst. Jag köpte den för att jag trodde att den skulle vara tystare än min Fluval 403 men icke, jag stämmer inte in i allt snack om Eheim här på forumet. Jag har två Eheim 2213 till mitt 270 liters nu, det låter mindre än den Eheim 2250 jag hade förut, ändå var den betydligt tystare än 2217. Om du verkligen vill ha det tyst så får du nog köra med flera små filter. Och andra sidan så behöver du stor filterkapacitet om du ska ha malawi.

      Vad som är tyst kan ju också diskuteras. Jag har akvariet i samma rum som min stereo och HATAR när det surrar när jag lyssnar på musik på kvällen. Filtret i mitt sovrum stör mig faktiskt mindre, fastän det låter mer.

      Lycka till! /Henrik

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • August 2002
        • 10784

        #4
        Jag kan bara intyga i att Eheim 2217 är ett gott köp för relativt liten peng. Den ÄR tyst..och tystare än Fluval i sju dagar på en vecka...

        Ett litet problem som jag ska informera om här är impellern som man ska vara väldigt försiktig med. Vid rengöring bör man ej komma åt pinnen som går igenom impellern, för om den blir böjd så kan det bli ljudstörningar. Enda alternativet då är att köpa reservdelar på nätet t ex hos Aquaristic.net där de har ett bra pris på det mesta.

        Mitt råd är först och främst Eheim 2217. Sedan någon större och nyare modell av Eheim.

        Enligt mig är det inget snack om att Eheim är det bästa valet...

        Kommentar

        • Karon
          Användare
          • April 2002
          • 880

          #5
          Ha gärna ett rejält innerfilter/cirkulationspump också, de flesta malawis gillar väl ordentlig cirkulation på vattnet.
          Vill bara instämma i föregående inläggs uppfattning om Eheims Classic-serie, kanonfilter är vad de är

          Kommentar

          • Johant

            #6
            Måste hålla med vad Karon säger, skall du ha Malawi i ditt 450 kar så skall du ha minst cirkulation på 3* karets storlek( ca 1350 l/h ), själv har jag ett 420 som det cirkulerar med 2400 l/h och ett 700 som pumpar 3700 l/h. Skall du ha ett yterfilter som täcker ditt kar måste du gå upp till ett Eheim 2228 minst för det pumpar 1050 l/timen men en cirkulations-pump är att rekomendera också.

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • August 2002
              • 10784

              #7
              Eheim 2217 pumpar 1000L/h. Sedan kan man ha, som andra redan sagt, ett pumphuvud för cirkulationen.

              Jag har själv Eheim 2217 + AquaClear 301 till mitt 375L Malawi...och det duger gott.

              Kommentar

              Arbetssätt...