936 liters Tanganyikakar.
Kollaps
X
-
-
Tänkte mer att du skulle stanna upp och se om du är nöjd. Ofta tycker jag själv att det kan bli för mycket fiskar så det blir rörigt. Spana in beteende så att du kompletterar smart.Kommentar
-
Kommentar
-
"Foae" skulle jag inte blanda in i karet,då du redan har "ventralis" då blir det 2 sorter med nästan samma beteende o krav på utrymmet i karet, det brukar inte sluta bra, endera sorten kommer få vika sej, i detta fallet tror jag "Foaen" kommer bli förloraren, då den tar längre tid på sej o då är redan "ventralisen"etablerad. Dom andra "Altos" o "leptosama" kommer funka bra. Sen hur du löser foder till fiskarna just mellan "Troffarna" o dom andra som vill ha kraftigare foder för att komma till sin rätt o i lekkondition.MilleDieselråttanKommentar
-
Hehe, bra feedback. Jo jag ska fundera men det kan nog bli fisksoppa denna gång för att jag ska känna på lite vilka jag gillar sedan kan det bli någon jag får sälja av, möjligen. Just nu är troffarna väldigt anonyma och sprider ut sig utom då jag står nära akvariet. De är svarta och håller sig med betande av bakgrunderna i hela akvariet.
Hur effektiv är Altolamprologus compressiceps på yngelstöld? Jag har iofs inga planer på att dra upp några yngel alls egentligen, men det kan ju vara kul att ha lite livscykel i karet med "flera" generationer, men det får ju inte bli några mängder som överlever.
foae och ventrails har iofs i viss mån "liknande"beteende men kanske inte helt, funderar mest på om foaen är försiktigare än ventralis och blir undanpressad. Fungerar på att ändra inredning för att skapa två sandytor som ger utrymme för fler lekplatser, inte nödvändigtvis större sandyta totalt men uppdelad.Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska CiklidsällskapetKommentar
-
Köp 40 troffar till ;-) så blir det full fartKommentar
-
Ja det är väldigt vackraKlart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
-
Foai och ventralis är ingen bra kombo då båda är kraftigt revirhävdande på samma yta.
Compressiceps lär hålla rent på yngel, hanarna blir med tiden riktigt stora.
Leptosoma är alltid trevligt och kommer smälta in fint i karet.
Men försök undvika soppa i karet, filmen visar harmoni och du får ut mer av varje art på det viset.Mvh Anders
Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.Kommentar
-
Kul med film, kan bara hålla med om att det var ett skönt lugn i karet. Sabba inte och kör soppa nu. Jag vet precis hur lätt det är att stoppa i 1-2 sorter för mycket och fisksoppa har man ingen glädje av. Leptosoma låter bra men skippa foain som sagt.Kommentar
-
Ja kanske borde jag göra så...Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
-
Instämmer ang. Foae, Ventralisarna är mkt tuffare enligt flera oberoende källor så hoppa över ddem. Glöm inte att Ventralis är lika skarpa som troffar. Cyprisar tror jag räcker som ytvattenfisk eftersom botten och mellanregistret har sina ockupanter. Ska du stoppa i något mer än leptosoma så hade jag tatt fler Pemba, ca 20st.
Instämmer ang. Foae, Ventralisarna är mkt tuffare enligt flera oberoende källor så hoppa över ddem. Glöm inte att Ventralis är lika skarpa som troffar. Cyprisar tror jag räcker som ytvattenfisk eftersom botten och mellanregistret har sina ockupanter. Ska du stoppa i något mer än leptosoma så hade jag tatt fler Pemba, ca 20st.720 Malawi
375 Yngel
112 Yngel
70 YngelKommentar
-
Då kanske jag kan blanda Ventralis med Troffar ifall jag får problem med aggression i en grupp?Kommentar
-
Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
-
Jag baserar detta på arterna jag ser på filmen... Jag hade skaffat fler lamprologiner. Du saknar helt arter med någon form av helping och du har ingen med vettig yngelvård efter att ynglen "släppts". Apelsinciklider är kassa yngelvårdare. Julidochromis har viss helping men tar inte över akvariet som prinsessor. Snäcklekare måste inte vara multifasciatus som förvandlar akvariet till ett gruvlandskap. Hursomhelst kan du lätt ha 2-3 arter lamprologiner till.
Toppen Ola. Förslag på arter?
Blev lite tveksam på Altolamprologus ifall de är så effektiva yngelslukare, hmm.Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Kommentar