936 liters Tanganyikakar.

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Doktor-T
    Användare
    • April 2012
    • 424

Riktigt fin
    720 Malawi
    375 Yngel
    112 Yngel
    70 Yngel

Kommentar

• Suma
      Användare
      • January 2011
      • 606

Ursprungligen postat av DaRe
      Allvarligt! ! Drömfisk!
      Ursprungligen postat av johho
      Fasen vad nice Suma. Så jäkla grym!
      Ursprungligen postat av Doktor-T
      Riktigt fin
      Är som en liten explosion i en färgfabrik.... vet inte säkert men tycker att den mjuknar lite i färgen när de blir älder...men kan va inbillning...
      -------------------
      Mats

Kommentar

• DaRe
        NCS Medlem
        • September 2009
        • 22830

Hur många har du suma och hur många av dem har den färgen?
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• johho
          NCS Medlem

• March 2007
          • 1825

Man brukar ju tala om att tanganyikasjön inte erbjuder så mycket färg, sånna här fiskar är ju absolut beviset på att så inte är fallet. Det finns rätt många arter som erbjuder riktiga färgexplosioner.

Kommentar

• Pettap
            NCS Medlem
            • January 2005
            • 1385

Ursprungligen postat av Suma
            Vi slösar på Kitumba bilder då..[ATTACH=CONFIG]47159[/ATTACH]
            Så fina är de om man kan fota

Johho
            Ja de lila är grymma försöker få fram så många lila som möjligt, har 5st hel lila nu.
            4600L http://www.ciklid.org/forum/showthre...nganyikasj%F6n!
            900L https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71480
            Källaren https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71937

Kommentar

• Pettap
              NCS Medlem
              • January 2005
              • 1385

En annan favorit som jag är sugen på är C. Microlepidotus från kasei. Tror Anders från Askim lagt ut en bild i någon tråd.

Kommentar

• Anders i Askim
                NCS Medlem
                • February 2008
                • 1032

Ursprungligen postat av Pettap
                En annan favorit som jag är sugen på är C. Microlepidotus från kasei. Tror Anders från Askim lagt ut en bild i någon tråd.
                C. microlepidotus Kassei upplever jag som betydligt fredligare än många andra micro och leptosoma.
                En mycket trevlig fisk som förövrigt alla Cyprichromis tycker jag.
                Jag frågade Ad Konings var Kassei ligger när han var i Gbg men det finns ingen sådan plats längs kusten.
                Dock hade Ad sina misstankar om att utefter Zaires norra kust fångas fisken.

Sedan är det så att färg och teckning varierar kraftigt mellan olika djur bland samtliga C. microlepidotus
                (det går/gick en liten grupp i Nol om den nu finns kvar av högkvalitet).
                Så man skall ta det lite försiktigt när man rekomenterar dessa juveler för att variationen är mycket stor.

Själv har jag 2 st hanar av C micro. Bulu point som har gult huvud och skjärtfena men med helt svart kropp.

Får man drömma sig bort tycker jag att de bilder och Youtube-klipp som finns på C. microlepidotus Black Kiriza är en av de vackraste fiskar jag sett. (dock har jag aldrig sett den live och enligt Kent lär det bli en dröm.
                Mvh Anders
                Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

Kommentar

• Pettap
                  NCS Medlem
                  • January 2005
                  • 1385

Ursprungligen postat av Anders i Askim
                  C. microlepidotus Kassei upplever jag som betydligt fredligare än många andra micro och leptosoma.
                  En mycket trevlig fisk som förövrigt alla Cyprichromis tycker jag.
                  Jag frågade Ad Konings var Kassei ligger när han var i Gbg men det finns ingen sådan plats längs kusten.
                  Dock hade Ad sina misstankar om att utefter Zaires norra kust fångas fisken.

Sedan är det så att färg och teckning varierar kraftigt mellan olika djur bland samtliga C. microlepidotus
                  (det går/gick en liten grupp i Nol om den nu finns kvar av högkvalitet).
                  Så man skall ta det lite försiktigt när man rekomenterar dessa juveler för att variationen är mycket stor.

Själv har jag 2 st hanar av C micro. Bulu point som har gult huvud och skjärtfena men med helt svart kropp.

Får man drömma sig bort tycker jag att de bilder och Youtube-klipp som finns på C. microlepidotus Black Kiriza är en av de vackraste fiskar jag sett. (dock har jag aldrig sett den live och enligt Kent lär det bli en dröm.
                  Jag såg de hos Kent
                  Jag ar sett att det är många som kör leptosomor och microlepidotus tillsammans på FB. Främst amerikanare, har du någon erfarenhet om det funkar utan att de korsar sig? Men amerikanarna är ju rätt glada i att blanda det mästa

Kommentar

• Anders i Askim
                    NCS Medlem
                    • February 2008
                    • 1032

Jag såg de hos Kent
                    Jag ar sett att det är många som kör leptosomor och microlepidotus tillsammans på FB. Främst amerikanare, har du någon erfarenhet om det funkar utan att de korsar sig? Men amerikanarna är ju rätt glada i att blanda det mästa
                    Passa på innan de är slut!
                    Att blanda micro och lepto har jag aldrig gjort men jag har sedan två år C. microlepidotus Kassei tillsammans med C. coluratus Mbita utan några problem. (hanarna tittar aldrig på varandra än mindre uppvaktar kusinens fru utan fightas alltid innom den egna arten)
                    Skulle tro att det är inga större problem, de lever sida vid sida i det vilda. Men i ett akvarium kan ju allt hända.
                    Mvh Anders
                    Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

Kommentar

• Anders i Askim
                      NCS Medlem
                      • February 2008
                      • 1032

Tror Anders från Askim lagt ut en bild i någon tråd.
                      Bilderna är tagna för en timme sedan och av usel kvalitet och skitiga rutor.
                      (David dessa tar du inte det kommer andra under hösten. )

Bilderna ger dock en fingervisning på hur Cyrichromis microlepidotus Kassei ser ut.
                      (Könsneutral har jag aldrig varit här kommer tre hanar)
                      Bifogade filer
                      Mvh Anders

Kommentar

• DaRe
                        NCS Medlem
                        • September 2009
                        • 22830

Jättefina bilder, jag petar in dem i artregistret dessutom tills du kan ta ännu bättre. En bild är bättre än ingen bild och dessa var dessutom riktigt bra.

Väldigt fin fisk!!
                        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
                        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• johho
                          NCS Medlem

• March 2007
                          • 1825

De påminner lite om nigripinnis. Snygga.

Kommentar

• Doktor-T
                            Användare
                            • April 2012
                            • 424

Här är en kass mobilbild av en ev mina Ventralis Kambwimba Orange Cap på knappa 7cm. Färgar lite hör han och delar revir med en 10-11 cm Dubbehane.
                            720 Malawi
                            375 Yngel
                            112 Yngel
                            70 Yngel

Kommentar

• Anders i Askim
                              NCS Medlem
                              • February 2008
                              • 1032

Ursprungligen postat av DaRe
                              Jättefina bilder, jag petar in dem i artregistret dessutom tills du kan ta ännu bättre. En bild är bättre än ingen bild och dessa var dessutom riktigt bra.

Väldigt fin fisk!!
                              Tack David!
                              Men då skall du se fisken i fullt blås och med ren ruta, en mycket trevlig fisk som inte blir så stor som jumbovarianterna i leptosoma släktet.
                              Mvh Anders

Kommentar

• Anders i Askim
                                NCS Medlem
                                • February 2008
                                • 1032

Ursprungligen postat av johho
                                De påminner lite om nigripinnis. Snygga.
                                Jag kan hålla med om att på bilderna liknar de nigripinnis, men live och bra utfärgade så är det en helt annan fisk.
                                Skall putsa rutan och vara beredd nästa gång det är lekdax.
                                Mvh Anders

Kommentar

Arbetssätt...