Riktigt fin
936 liters Tanganyikakar.
Kollaps
X
-
-
Är som en liten explosion i en färgfabrik.... vet inte säkert men tycker att den mjuknar lite i färgen när de blir älder...men kan va inbillning...-------------------
MatsKommentar
-
Hur många har du suma och hur många av dem har den färgen?Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska CiklidsällskapetKommentar
-
Man brukar ju tala om att tanganyikasjön inte erbjuder så mycket färg, sånna här fiskar är ju absolut beviset på att så inte är fallet. Det finns rätt många arter som erbjuder riktiga färgexplosioner.Kommentar
-
Kommentar
-
En annan favorit som jag är sugen på är C. Microlepidotus från kasei. Tror Anders från Askim lagt ut en bild i någon tråd.Kommentar
-
En mycket trevlig fisk som förövrigt alla Cyprichromis tycker jag.
Jag frågade Ad Konings var Kassei ligger när han var i Gbg men det finns ingen sådan plats längs kusten.
Dock hade Ad sina misstankar om att utefter Zaires norra kust fångas fisken.
Sedan är det så att färg och teckning varierar kraftigt mellan olika djur bland samtliga C. microlepidotus
(det går/gick en liten grupp i Nol om den nu finns kvar av högkvalitet).
Så man skall ta det lite försiktigt när man rekomenterar dessa juveler för att variationen är mycket stor.
Själv har jag 2 st hanar av C micro. Bulu point som har gult huvud och skjärtfena men med helt svart kropp.
Får man drömma sig bort tycker jag att de bilder och Youtube-klipp som finns på C. microlepidotus Black Kiriza är en av de vackraste fiskar jag sett. (dock har jag aldrig sett den live och enligt Kent lär det bli en dröm.Mvh Anders
Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.Kommentar
-
C. microlepidotus Kassei upplever jag som betydligt fredligare än många andra micro och leptosoma.
En mycket trevlig fisk som förövrigt alla Cyprichromis tycker jag.
Jag frågade Ad Konings var Kassei ligger när han var i Gbg men det finns ingen sådan plats längs kusten.
Dock hade Ad sina misstankar om att utefter Zaires norra kust fångas fisken.
Sedan är det så att färg och teckning varierar kraftigt mellan olika djur bland samtliga C. microlepidotus
(det går/gick en liten grupp i Nol om den nu finns kvar av högkvalitet).
Så man skall ta det lite försiktigt när man rekomenterar dessa juveler för att variationen är mycket stor.
Själv har jag 2 st hanar av C micro. Bulu point som har gult huvud och skjärtfena men med helt svart kropp.
Får man drömma sig bort tycker jag att de bilder och Youtube-klipp som finns på C. microlepidotus Black Kiriza är en av de vackraste fiskar jag sett. (dock har jag aldrig sett den live och enligt Kent lär det bli en dröm.
Jag ar sett att det är många som kör leptosomor och microlepidotus tillsammans på FB. Främst amerikanare, har du någon erfarenhet om det funkar utan att de korsar sig? Men amerikanarna är ju rätt glada i att blanda det mästaKommentar
-
Att blanda micro och lepto har jag aldrig gjort men jag har sedan två år C. microlepidotus Kassei tillsammans med C. coluratus Mbita utan några problem. (hanarna tittar aldrig på varandra än mindre uppvaktar kusinens fru utan fightas alltid innom den egna arten)
Skulle tro att det är inga större problem, de lever sida vid sida i det vilda. Men i ett akvarium kan ju allt hända.Mvh Anders
Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.Kommentar
-
Bilderna är tagna för en timme sedan och av usel kvalitet och skitiga rutor.
(David dessa tar du inte det kommer andra under hösten. )
Bilderna ger dock en fingervisning på hur Cyrichromis microlepidotus Kassei ser ut.
(Könsneutral har jag aldrig varit här kommer tre hanar)Mvh Anders
-
Jättefina bilder, jag petar in dem i artregistret dessutom tills du kan ta ännu bättre. En bild är bättre än ingen bild och dessa var dessutom riktigt bra.
Väldigt fin fisk!!Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska CiklidsällskapetKommentar
-
-
Här är en kass mobilbild av en ev mina Ventralis Kambwimba Orange Cap på knappa 7cm. Färgar lite hör han och delar revir med en 10-11 cm Dubbehane.720 Malawi
375 Yngel
112 Yngel
70 YngelKommentar
-
Men då skall du se fisken i fullt blås och med ren ruta, en mycket trevlig fisk som inte blir så stor som jumbovarianterna i leptosoma släktet.Mvh Anders
-
Mvh Anders
Kommentar