936 liters Tanganyikakar.

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DaRe
    NCS Medlem
    • September 2009
    • 22830

Ursprungligen postat av Pierre_N
    Jag tycker inte att du köpte för många leleupi, jag tyckte att det var bra att du tog så pass många.

Leptosoman tycker jag att du gör rätt i att skaffa så pass många.

Kilesa har jag bara haft ungdjur men jag kan sätta en slant på att det blir en total flopp med det sällskapet, om de ska komma till sin rätt behöver man sätta dem i första hand och ge dem rejäl yta.

Jag har också varit inne på att ha O.ventralis i mitt 720l men har i princip strukit dem helt. Jag vill inte ha fisk som fläker runt som om det hade brunnit i huvudet på dem. Vill ha ett rätt så lugnt kar där de andra fiskarna får chans att visa upp sig. Men om du gillar dem och vill ge dem det utrymmet så tror jag att de hade fungerat bra i ditt kar. Det är ju riktigt snygga fiskar och visst kan det vara trevligt med firrar som verkligen visar upp sig. När jag skriver det så inser jag att man kanske skulle ge dem en chans ändå....... Hmm...
    Ja jag tänker mig dem lite, men inte riktigt som troffar. Tror ändå det blir dem nu. Om troffarna och de blir för stökiga har jag ju en bra anledning till ett nytt kar

Ursprungligen postat av Wilhelm
    Dom är inte sandlekare! Men de är fina och 20-30 i ett stim är toppen. Framförallt är hanarna visar upp sig!
    ajsan hoppsan. Jag måste läsa noggrannare de leker ju fritt i vattnet. Ska jag sikta på någon vis fördelning mellan hanar och honor?

Hmm, kan man då han någon liten sandbyggare, tillsammans med dessa?
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• DaRe
      NCS Medlem
      • September 2009
      • 22830

Ursprungligen postat av DaRe
      Mina funderingar framöver...
      4 arter som håller till i klippskrevor och håligheter, följer inredningen.
      Altolamprologus compressiceps 1+1
      Chalinochromis brichardi 2+2
      Neolamprologus leleupi 15st många för färgen mest, kanske för många?
      någon hästnos 7-8st.

1-2 arter sandlekande, just nu lutar jag mest åt:
      Helst också någon Xenotilapia, mest av allt tittar jag på:
      Xenotilapia sp. "kilesa"
      eller
      Xenotilapia melanogenys

Stimfisk (?):
      Cyprichromis sp. "leptosoma jumbo" , kanske ska jag i så fall ha många av dessa, 20-30st?

Överallt:
      Ophthalmotilapia ventralis , 7st 2+5 cirkus.
      Tropheus sp. "black" , pemba som håller till överallt, vill helst se att de sprider sig i akvariet och bara finns som individer här och var. Vet ej om det kommer att ske, nu är de extremt ihopklumpade. Inom 20x20 cm, men den är nya och skraja, hoppas de löser upp sig framöver.

Är detta överhuvudtaget görbart eller måste Xenotilapian gå bort? Även Ophthalmotilapia?

Blir det snyggt och trevligt eller är Troffarna och ventralisen för busiga för resten?
      Någon åsikt här:
      4 arter som håller till i klippskrevor och håligheter, följer inredningen.
      Altolamprologus compressiceps 1+1
      Chalinochromis brichardi 2+2
      Neolamprologus leleupi 15st många för färgen mest, kanske för många?
      någon hästnos 7-8st.

Blir det fär många arter som slåss om utrymmet, någon inte är kompatibel? Ska jag till och med ha 2+2 av Altolamprologus compressiceps ?
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David

Kommentar

• Wilhelm
        Användare
        • April 2002
        • 9122

Mest honor!
        mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
        Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
        www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• Doktor-T
          Användare
          • April 2012
          • 424

Jag har två exempel angående smågrupper med troffar.

10st 5-7cm Ikola i 222liter funkar inte. Dom slog ihjäl varann och jag räddade 7st i sista sekund.

Dessa 7 tog plats bland 34 Dubbar och 24 Moliro i ett 720 och bråket slutade.

Kort och gott, det är fisktätheten som gäller. Det måste inte vara samma art eller kanske ens samma släkte utan om du (DARE) får aggressionsbekymmer så kanske du skulle ösa i ett 20-tal Cyprisar och några långbladiga växter för att dämpa det hela.

Jag har två exempel angående smågrupper med troffar.

10st 5-7cm Ikola i 222liter funkar inte. Dom slog ihjäl varann och jag räddade 7st i sista sekund.

Dessa 7 tog plats bland 34 Dubbar och 24 Moliro i ett 720 och bråket slutade.

Kort och gott, det är fisktätheten som gäller. Det måste inte vara samma art eller kanske ens samma släkte utan om du (DARE) får aggressionsbekymmer så kanske du skulle ösa i ett 20-tal Cyprisar och några långbladiga växter för att dämpa det hela.
          720 Malawi
          375 Yngel
          112 Yngel
          70 Yngel

Kommentar

• DaRe
            NCS Medlem
            • September 2009
            • 22830

Ursprungligen postat av Doktor-T
            Lite det jag har tänkt. Crinum thaianum är den växt jag tänkt plantera och sedan att det är många av de andra fiskarna så kanske de håller sig lite mer i skinnet.

///David

Kommentar

• johho
              NCS Medlem

• March 2007
              • 1825

Jag har haft Kilesa med troffar, det blev inte riktigt bra. Nu har inte du så många troffar, det kanske kan påverka. Men som sas tidigare, kilesan behöver nästan vara stjärnan i karet.
              Xenotilapia papillio tembwe II är fin annars. De är söta och pigga och åker runt lite här och där.

Nån anledning till att det bara blir 1+1 alto? I ett såpass stort kar kan 2+2 fungera bra, då får paren dessutom en chans att välja en hona de gillar. Eller iaf den ena hanen kan välja mellan två

Kommentar

• DaRe
                NCS Medlem
                • September 2009
                • 22830

2+2 är inte helt fel, det blir nog så.

Kanske ska jag skippa chalinochromisarna denna gång, eller hästnosarna... Hmm...

Kan Xenotilapia melanogenys fungera? Eller är de känslaig för störning på samma sätt kilesa?

Jag ser troffarna som ett sidospår och att jag inte kunde låta bli. Det där med godispåsen så faller jag lite för lätt det är därför jag ofta skaffar fler burkar efter ett tag för att flytta fiskar...

Finns någon sandlekare som skulle fungera i detta kar?

///David

Kommentar

• Doktor-T
                  Användare
                  • April 2012
                  • 424

Kunde inte några Ventralis passa?
                  720 Malawi
                  375 Yngel
                  112 Yngel
                  70 Yngel

Kommentar

• Christian Alfredsson
                    NCS Medlem

• April 2002
                    • 4179

Det är snyggt med många Altolamprologusar. De blir härligt vackra.
                    Christian Alfredsson
                    http://www.zoopet.com
                    http://www.christianalfredsson.com

Kommentar

• DaRe
                      NCS Medlem
                      • September 2009
                      • 22830

Ursprungligen postat av Doktor-T
                      Kunde inte några Ventralis passa?
                      Jo om jag hittar några!

Ursprungligen postat av Christian Alfredsson
                      Det är snyggt med många Altolamprologusar. De blir härligt vackra.
                      fler än 2+2?

///David

Kommentar

• Christian Alfredsson
                        NCS Medlem

• April 2002
                        • 4179

Köpa typ 6-8 unga fiskar.
                        Christian Alfredsson

Kommentar

• Christian Alfredsson
                          NCS Medlem

• April 2002
                          • 4179

När jag var i min Zooaffär fanns det flera olika sorters ventralis inne.

Tror det var: Opthalmotilapia ventralis "Sumbu" och sedan köpte jag ju Opthalmotilapia ventralis Longola ”Sunflower” så de finns inte kvar...

Sumbu: http://www.ciklid.org/artregister/ar...ts=Sumbu&fp=01
                          Christian Alfredsson

Kommentar

• johho
                            NCS Medlem

• March 2007
                            • 1825

Det kan aldrig skada med många altosar tänk på att de växer långsamt så köp inte för små.

Kommentar

• Doktor-T
                              Användare
                              • April 2012
                              • 424

Marknaden är väl inte direkt nersållad av Ventralisvarianter som med t ex troffar. Jag är glad för mina största hanar börjar närma sig ca 7cm nu och färgar så gott dom kan & spänner sig för honorna så jag gissar på att i vinter kanske de första lekarna kan vara verklighet
                              720 Malawi
                              375 Yngel
                              112 Yngel
                              70 Yngel

Kommentar

• Christian Alfredsson
                                NCS Medlem

• April 2002
                                • 4179

När jag var i min Zooaffär fanns det flera olika sorters ventralis inne.

Tror det var: Opthalmotilapia ventralis "Sumbu" och sedan köpte jag ju Opthalmotilapia ventralis Longola ”Sunflower” så de finns inte kvar...

Sumbun har ni bra bild i registret

Dessa köpte jag:
                                Christian Alfredsson

Kommentar

Arbetssätt...