936 liters Tanganyikakar.
Kollaps
X
-
Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet -
Vild gissning på körsbär, varför bara åtta ?Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.Kommentar
-
-
Här är en bild från min förra grupp med Cyprichromis leptosoma , Mamalesa (Malasa) Island. Har köpt dem igen för de är så fina.
Jag gillar att alla blir lika. Har 5 + 5 (och 9 yngel) idag.
Kommentar
-
Dom var riktigt fina!!Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska CiklidsällskapetKommentar
-
Ja det blir sannerligen en utmaning med de åtta och det är just mot rekommendationer knasigt nog så vi får se.
Bara åtta för att jag inte vill ha ett rent troffekar just nu. Lite för mycket framrutegnuggande kan jag tycka, fast det kan ju vara butiksbeteende iofs, jag har sett alla läckra bilder på lek också. Hur som helst inte nu. Jag hade velat ha ett stim som rör sig lite utspritt och ej kompakt över hela karet. Blandat med övriga arter. Tycker mig ha sett det i några filmer från sjön på nätet dock ej med sandlekare.
Återkommer med mina tankar just nu för att få höra lite åsikter...Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
-
Här är en bild från min förra grupp med Cyprichromis leptosoma , Mamalesa (Malasa) Island. Har köpt dem igen för de är så fina.
Jag gillar att alla blir lika. Har 5 + 5 (och 9 yngel) idag.
http://www.ciklider.se/forum/index.php?topic=2185.0mvh Wilhelm
"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"
www.linkopings-akvarieforening.net/
Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
www.aquafish.info www.crossbow-crest.seKommentar
-
Japp Tropheus sp. "black" , Pemba.
Ja detta blir en galen resa och jag lär väl sluta med garaget fullt av akvarier igen.
De är skraja ännu och gömmer sig i sitt lilla gäng. Lite funderingar; När jag fick dem, i lådan, var de blekgula ända fram till munnen. Nu är de nästa helsvarta. På en av dem, den största, skymtar jag det gulorangea bandet även om den också har blekgult fram till munnen också.
Fråga: Är dominansen en faktor i denna färgteckning? Ålder? Trivsel? Om alla trivs och växer bör de då alla få det orangea bandet? Kan det vara svprt för mig med en så liten grupp i så pass stort akvarium att få dem att färga ut ordentligt? Bilder kommer...Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
-
Pemban är rätt lurig, vissa får fina oranga band vid 4cm men vissa verkar knappt utveckla det alls. Köpte F1r som inte alls blev så bra så jag tror i detta fall man ska skita i om det är F1 eller vad som helst och istället köpa exemlar som tidigt visar oranga band. Nu måste det inte vara så med dina. Det kan vara skrämselfärg.720 Malawi
375 Yngel
112 Yngel
70 YngelKommentar
-
Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
-
Anledningen att de ser ut som de gör är att de inte kommit till sin rätt än, det kan ta några dagar innan de färgar ordentligt. Dessutom är det som Doktor-T säger, de behöver bli större för att helt utveckla sitt band och det är dessutom inte säkert att alla blir riktigt bra.
Det kommer förmodligen att fungera bra med 8 troffar ett tag framöver, det är efter de blivit könsmogna som det kommer bli rejäla fighter. Men som sagt, om du har tur så fungerar det. Jag har faktiskt haft några smågrupper som fungerat riktigt bra under långa perioder men det gäller att hålla ögonen på dem. Om någon får stryk så kolla till dem så ofta du kan, det kan gå väldigt snabbt när de väl sätter igång. Ta inte ut en mobbad fisk för fort, ibland, inte ofta men det händer, så lugnar hanen ner sig och det blir lugnt igen och då har man stor chans att få det att fungera igen eftersom att man slipper problemet med att försöka återintroducera en fisk. Om en fisk blir så pass mobbad att den står med trasiga fenor i ett hörn och flämtar och hanen inte ger sig utan bara fortsätter att angripa den så har man givetvis inget val. Släng ner den i ett annat akvarium, gärna själv och då kan akvariet vara så litet som 30-50l. En sån fisk återhämtar sig ofta väldigt snabbt, mata på rejält och när den är helt återställd kan du försöka att återintroducera den igen. I ditt fall kanske det är mer realistiskt att försöka att behålla en hane och honorna dock men det märks senare.Kommentar
-
Toppen Pierre. Det tipset ska jag komma ihåg.Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
-
Mina funderingar framöver...
4 arter som håller till i klippskrevor och håligheter, följer inredningen.
Altolamprologus compressiceps 1+1
Chalinochromis brichardi 2+2
Neolamprologus leleupi 15st många för färgen mest, kanske för många?
någon hästnos 7-8st.
1-2 arter sandlekande, just nu lutar jag mest åt:
Cyprichromis sp. "leptosoma jumbo" , kanske ska jag i så fall ha många av dessa, 20-30st?
Helst också någon Xenotilapia, mest av allt tittar jag på:
Xenotilapia sp. "kilesa"
eller
Xenotilapia melanogenys
Överallt:
Ophthalmotilapia ventralis , 7st 2+5 cirkus.
Tropheus sp. "black" , pemba som håller till överallt, vill helst se att de sprider sig i akvariet och bara finns som individer här och var. Vet ej om det kommer att ske, nu är de extremt ihopklumpade. Inom 20x20 cm, men den är nya och skraja, hoppas de löser upp sig framöver.
Är detta överhuvudtaget görbart eller måste Xenotilapian gå bort? Även Ophthalmotilapia?
Blir det snyggt och trevligt eller är Troffarna och ventralisen för busiga för resten?Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
-
Jag tycker inte att du köpte för många leleupi, jag tyckte att det var bra att du tog så pass många.
Leptosoman tycker jag att du gör rätt i att skaffa så pass många.
Kilesa har jag bara haft ungdjur men jag kan sätta en slant på att det blir en total flopp med det sällskapet, om de ska komma till sin rätt behöver man sätta dem i första hand och ge dem rejäl yta.
Jag har också varit inne på att ha O.ventralis i mitt 720l men har i princip strukit dem helt. Jag vill inte ha fisk som fläker runt som om det hade brunnit i huvudet på dem. Vill ha ett rätt så lugnt kar där de andra fiskarna får chans att visa upp sig. Men om du gillar dem och vill ge dem det utrymmet så tror jag att de hade fungerat bra i ditt kar. Det är ju riktigt snygga fiskar och visst kan det vara trevligt med firrar som verkligen visar upp sig. När jag skriver det så inser jag att man kanske skulle ge dem en chans ändå....... Hmm...Kommentar
-
1-2 arter sandlekande, just nu lutar jag mest åt:
Cyprichromis sp. "leptosoma jumbo" , kanske ska jag i så fall ha många av dessa, 20-30st?mvh Wilhelm
"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"
www.linkopings-akvarieforening.net/
Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
www.aquafish.info www.crossbow-crest.seKommentar
Kommentar