936 liters Tanganyikakar.

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Christian Alfredsson
    NCS Medlem

• April 2002
    • 4179

Jag gillar leleupi bäst
    Christian Alfredsson
    http://www.zoopet.com
    http://www.christianalfredsson.com

Kommentar

• Mikael W
      NCS Medlem

• August 2002
      • 8621

Ursprungligen postat av DaRe
      Jag har KH 5 i kranen men alla detaljer vet jag inte. pH 7 i akvarierna i kranen högre.
      1) Kolla vattenverkets hemsida, där borde finnas analys på kranvattnet. Om inte, ring och tjata.

2) Så funkar det hos oss också, vattenverket har höjt pH (för att skona kopparrören) men inte buffrat. Så efter lite tid i akvariet har pH sjunkit. Skulle jag inte byta regelbundet skulle pH fortsätta att sjunka.
      mvh
      Mikael W
      (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• Mikael W
        NCS Medlem

• August 2002
        • 8621

Ursprungligen postat av Christian Alfredsson
        Kan man skicka en burk vatten till dig för analys, Mikael?
        Du vet ju att jag är lat. Jag analyserar inte, utan förlitar mig på Myndigheternas info om vattnet.
        mvh
        Mikael W
        (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• DaRe
          NCS Medlem
          • September 2009
          • 22830

Ursprungligen postat av Christian Alfredsson
          Jag gillar leleupi bäst
          De blir det
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• DaRe
            NCS Medlem
            • September 2009
            • 22830

Ursprungligen postat av Mikael W
            Chalinochromis är bara beige.
            Fast jag gillar deras utseende
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David

Kommentar

• Mikael W
              NCS Medlem

• August 2002
              • 8621

Ursprungligen postat av DaRe
              Fast jag gillar deras utseende
              Samma här. Har haft Chalinochromis brichardi och Chalinochromis popelini . Tyckte mer om brichardi, den blir lite större, men du har ju plats.
              mvh
              Mikael W
              (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• DaRe
                NCS Medlem
                • September 2009
                • 22830

Jag har läst Mats steninredningsartikel om och om igen, dessutom följt hans råd i diverse zoopettrådar. Men herregud vad det är svårt att få till. Här kommer några bilder från mitt första försök. (Kan inte svära på att det blir fler). Jag har lager på lager under sanden främst i vänstra hörnet så det ska finnas en massa tunnlar därunder. Dimman beror på vattenbyte och därefter easy life.
                Bifogade filer

///David

Kommentar

• johho
                  NCS Medlem

• March 2007
                  • 1825

Det är inte alls illa Dare. Vänstra sidan är bra, stenen framme vid rutan får du avgöra själv om du vill ha grottan ända fram till rutan eller om du vill ha en lite yta där.

Sen roten, hade gärna sett något grövre om du nu ska ha en rot. Den typ av rot ser för mig väldigt SA ut. Något grövre, "smutsigare" tycker jag ge en sjökänsla.

Glöm inte en öppen yta eller två om du ska ha sandlekare.

Tankar att fundera på.

Kommentar

• DaRe
                    NCS Medlem
                    • September 2009
                    • 22830

Iofs kanske ska jag ha lite mer yta där framme vid rutan, den ser väldigt framträdande ut på bilden ser jag nu.

Roten är rätt grov, 10 cm i diameter, förutom de två rötterna som hänger de är mycket tunnare. Jag har funderat om jag ska fimpa rötterna helt eller ej, jag börjar med dem så får jag se. I de sjöar jag dykt i finns massor med rötter men jag vet att tanganyika brukar vara renskrapat, får se hur jag gör. Intresserad av fler åsikter i rptfrågan det är lite udda att ha rötter ett sådant kar så jag är nyfiken på kommentarer. Jag vet att det ser lite SA ut med rot.

Öppen yta, jag hade tänkt vänstersidan och mitt fram, men de ytorna är bara 30x40 cm cirkus och kanske för små?

///David

Kommentar

• johho
                      NCS Medlem

• March 2007
                      • 1825

Menade inte att rötter var fel, menade bara att den typen slät mangrove känns lite SA. Nån grövre rot hade kanske känts mer drivved

Kommentar

• DaRe
                        NCS Medlem
                        • September 2009
                        • 22830

Bra återkoppling. Tveka inte , jag är nyfiken.

Tack Johho för detta, jag ska klura på de rötterna, håller också med men var för lat att skruva bort dem som sitter i "taket".

///David

Kommentar

• johho
                          NCS Medlem

• March 2007
                          • 1825

Fasta monteringar alltså? Du är förlåten

Kommentar

• Anders i Askim
                            NCS Medlem
                            • February 2008
                            • 1032

Hej David!
                            Alltid intressant och ett visst transpirerande när man inreder ett kar.
                            En sten som stör mig är den vid framrutan som ligger på tvärs vid doppvärmaren.
                            Se vad som händer om du lyfter den till andra sidan röset och försöker bibehålla vertikalen som roten och de andra stenarna utgör.
                            Annars tycker jag du är på god väg att skapa ett riktigt vackert akvarium.
                            Tänk på att en öppen sandyta utgör en naturlig och tydlig gräns för alla grottlekare och ett bra ställa för sandlekare att husera.

Följer din tråd med största intresse!
                            Mvh Anders
                            Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

Kommentar

• DaRe
                              NCS Medlem
                              • September 2009
                              • 22830

Ahh nu blir jag inspirerad att justera lite. Rötterna åker ut. Ska testa att modda stenarna.

Borde jag ha ett litet rös i höger bakkant?

Jag ska försöka gömma doppvärmaren.

Jag dragit också igång två gamla aqua (vad de nu heter) 1500l/h i vardera modul +2200 i ytterfiltret.

///David

Kommentar

• johho
                                NCS Medlem

• March 2007
                                • 1825

Jag brukar gilla att bygga upp ett röse mot en filtermodul som den till höger. Så modulen får en länk till botten, just filtermoduler ser lite kantiga och svävande ut. Så ett stenröse på den sidan är inte fel, det behöver inte vara stort och konkurrera ut det vackra till vänster utan det blir ett komplement som med en öppen yta i mitten kan sära på två dominanta hanar.

Kommentar

Arbetssätt...