936 liters Tanganyikakar.
Kollaps
X
-
-
Kan ju inte se filmen ( men snart) men som du säger, mysko med omfördelningen det har jag aldrig sett förut,utan den som är dominant just i sitt revir är alltid dominant där. Men just att dom blir undanskuffade o inte flera färgar samtidigt, beror oftast på för små, eller för korta kar, dom flesta av dom här "stensandsillarna" behöver ofta minimum 1m (helst 2m) mellan sej. även om man har längre kar kan dom tycka att en sida inte passar dom, o då använder dom inte den till revir utan karet blir mindre än vad det igentligen är. Tyvär kommer det bli värre med åldern. MilleDieselråttanKommentar
-
Kommentar
-
Tackar grabbar. Filmen borde fungera.
Jag har två hannarsom har egna revir och färgar ut fullt samt leker av honorna, alla tre kontinuerligt. Inga stridigheter alls. Bytet av den som dominerar "bästa" ytan går fullständigt fredligt till och inte ens jakt sker, bara ett naturligt och smidigt byte. Den som har området på dagtid och den som har det vid halvmörker.Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska CiklidsällskapetKommentar
-
Kommentar
-
-
Tack Maltandis och Pabbe!Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
-
Jag har två hannarsom har egna revir och färgar ut fullt samt leker av honorna, alla tre kontinuerligt. Inga stridigheter alls. Bytet av den som dominerar "bästa" ytan går fullständigt fredligt till och inte ens jakt sker, bara ett naturligt och smidigt byte. Den som har området på dagtid och den som har det vid halvmörker.DieselråttanKommentar
-
Jag har två hannarsom har egna revir och färgar ut fullt samt leker av honorna, alla tre kontinuerligt. Inga stridigheter alls. Bytet av den som dominerar "bästa" ytan går fullständigt fredligt till och inte ens jakt sker, bara ett naturligt och smidigt byte. Den som har området på dagtid och den som har det vid halvmörker.3000 liter med Tropheus
http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
Tropheus sp. black Ikola
Tropheus sp. black Caramba
Tropheus red bishop Caramba
Tropheus Moorii Kambwimba
Tropheus Moorii Kapampa
Tropheus Duboisi MaswaKommentar
-
Coolt. Härligt att höra att fler sett motsvarande beteende. Undrar vad som ligger bakom, jag tror någon naturlig anledning ligger där och lurar.Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
-
Såg några troffeyngel idag som kilade omkring i stenröset. De hade en leleupi i hälarna så jag vet inte hur länge de kommer klara sig . De var nog 1,2 cm TL, hur stora är de när det spottas? Jag ska se om det går att filma eller fota.
En annan sak jag noterade var att en tuggande hona försökte jaga undan leleupin, kan det vara modern som spottat några yngel men har några kvar? Eller så lyckades hon ta tillbaka nåt yngel då hotet blev tydligt.Senast redigerad av DaRe; 22 November 2013, 21:24.Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
-
Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
-
Såg några troffeyngel idag som kilade omkring i stenröset. De hade en leleupi i hälarna så jag vet inte hur länge de kommer klara sig . De var nog 1,2 cm TL, hur stora är de när det spottas? Jag ska se om det går att filma eller fota.
En annan sak jag noterade var att en tuggande hona försökte jaga undan leleupin, kan det vara modern som spottat några yngel men har några kvar? Eller så lyckades hon ta tillbaka nåt yngel då hotet blev tydligt.
Angående leleupin så får de väl anses vara lättlekta, jag misstänker att anledningen till att man inte hör så mycket om leleupi-lekar är att de sällan hålls som huvudart och därför inte får tillräckligt bra förhållanden för att leka. Kan också bero på att de har så dålig yngelvård att rommen blir uppäten innan man ens har sett den. Jag har sett rom en gång på mina, 2-3 timmar senare hade en Lepidiolamprologus boulengeri (hona) tagit över deras revir och käkat upp rommen. Jag tror att de har lekt flera gånger, senast för några dagar sedan för en hona hade äggläggningsröret ute och vad märkbart smalare. Jag tror att rommen försvann lika snabbt den gången för jag såg då inget.Senast redigerad av Pierre_N; 24 November 2013, 12:25.Kommentar
-
Aha det är så det ligger till. Kul i alla fallKlart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
-
En annan teori är att leleupin helt enkelt är så pass aggressiv, att man sällan får ett par att fungera. Har man många fördelas aggressiviteten men ingen parbildning kommer åt att ske.mvh
Mikael W
(NCS-medlem sedan 1981)Kommentar
Kommentar