Guianacara geayi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ewa
    NCS Medlem
    • March 2013
    • 457

    #16
    Jag ska åka till Warszawa i september, kan hämta de, vi kan dela timebandit (5 st. var ? ). Lionfish- kan du förmedla kontakten och ge ungefärligt pris? Jag pratar polska, ska på en återträff. Skulle vara jätte kul att ha de vackra fiskarna här hemma. Och få en seriös polsk akvarist kontakt i Warszawa. Jag hade med mig pseudomugil furcatus av egen odling på flyget dit i vintras, för att testa om det går, alla överlevde i kylväskan i bagaget, trots att det var kallt ute. Resan tar inte så lång tid.
    Senast redigerad av ewa; 02 August 2013, 01:58.

    Kommentar

    • timebandit
      Användare
      • January 2013
      • 186

      #17
      Ursprungligen postat av ewa
      Jag ska åka till Warszawa i september, kan hämta de, vi kan dela timebandit (5 st. var ? ). Lionfish- kan du förmedla kontakten och ge ungefärligt pris? Jag pratar polska, ska på en återträff. Skulle vara jätte kul att ha de vackra fiskarna här hemma. Och få en seriös polsk akvarist kontakt i Warszawa. Jag hade med mig pseudomugil furcatus av egen odling på flyget dit i vintras, för att testa om det går, alla överlevde i kylväskan i bagaget, trots att det var kallt ute. Resan tar inte så lång tid.

      Hej ewa.


      Det låter faktiskt helt underbart om den möjligheten blir verklighet. Tack för omtanken.
      Vem vet, kanske kommer han ha några fler när du väl kommer ner

      Om 3 veckor skall en Importör återkomma till mig, så slår det väl ut där så hör jag av mig.
      Inneboenden i akvariet:
      L-134, Ancistrus
      Botia Striata
      Filterräckor av olika sorter

      Kommentar

      • ewa
        NCS Medlem
        • March 2013
        • 457

        #18
        Tack , från vilket land är importören? Låter spännande.

        Kommentar

        • DaRe
          NCS Medlem
          • September 2009
          • 22830

          #19
          Jag kanske vet vem det är. Jag kan leta. Påminn mig om jag glömmer
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

          ///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

          Kommentar

          • timebandit
            Användare
            • January 2013
            • 186

            #20
            Acuario Plecos i Argentina

            DaRe: Vet du några bra importörer etc som du vill/får nämna så är du välkommen. Bra att kunna sondera terrängen lite
            Inneboenden i akvariet:
            L-134, Ancistrus
            Botia Striata
            Filterräckor av olika sorter

            Kommentar

            • DaRe
              NCS Medlem
              • September 2009
              • 22830

              #21
              Nope vet inga importörer. Dock killen från Polen som mailade mig och jag tipsade var han kunde få tag i mina. Han hade någon som köpte nära nog alla och tog ned dem till Polen
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

              ///David
              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

              Kommentar

              • lionfish
                NCS Medlem
                • August 2011
                • 83

                #22
                Vet inte vad de kostar, ni måste kontakta säljaren själv. Skicka mig ett pm så får ni hans e-post adress.

                Tror dock inte att flygtransport är en bra ide. Man måste hyra ut ett värmt utrymme och det kostar en del. Annars blir det väldigt kallt.
                De också skannar bagaget ibland och då har man ett problem. Åker man bil två personer så är man hemma inom 20 timmar.
                Hälsningar
                Piotr

                Kommentar

                • ewa
                  NCS Medlem
                  • March 2013
                  • 457

                  #23
                  Tack för ditt svar.
                  Inte enligt flygbolaget- man få ha akvariefiskar och vätska i huvudbagaget (ej handbagage), inom EU.
                  Bagageutrymmet har ungefär samma temperatur som kabinen, enl. infot jag pratade med, (kanske inte i alla flygplansmodeller, vad vet jag). Ska dubbelkolla det där igen, återkommer med PM.

                  Kommentar

                  • lionfish
                    NCS Medlem
                    • August 2011
                    • 83

                    #24
                    Ok, då har det ändrats lite sedan jag kollade för två år sedan. Tack för info.
                    Hälsningar
                    Piotr

                    Kommentar

                    • ewa
                      NCS Medlem
                      • March 2013
                      • 457

                      #25
                      Jag väntar fortfarande på information från jordbruksdep. angående införselregler för akvariefisk för privatpersoner, har skickat 2 st. e-mail, inget svar än. Bra att veta, skulle vara jättejobbigt att bli stoppad av tullen osv. och få fiskar avlivade i värsta fall. Regler som gäller även om man åker bil. Flygbolagen verkar inte bry sig vad man har i bagaget.

                      Kommentar

                      • DaRe
                        NCS Medlem
                        • September 2009
                        • 22830

                        #26
                        Seriös insats!
                        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                        ///David
                        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                        Kommentar

                        • ewa
                          NCS Medlem
                          • March 2013
                          • 457

                          #27
                          Kanske, men att få fiskarna konfiskerade låter inte kul. Bra att veta regler, importörer av större kvantitet ska söka tillstånd. Privatpersoner- där verkar inte finnas regler, de kunde inte svara på det i telefon. Skulle köpa några discusar också, priserna är ungefär hälften (ibland lägre), då har man råd. Hoppas på svar men man hamnar i papperskorgen antagligen.

                          Kommentar

                          • timebandit
                            Användare
                            • January 2013
                            • 186

                            #28
                            Regler finns på jordbruksverkets hemsida. Svar från tullen har jag också. Återkommer efter jobbet :-)
                            Inneboenden i akvariet:
                            L-134, Ancistrus
                            Botia Striata
                            Filterräckor av olika sorter

                            Kommentar

                            • DaRe
                              NCS Medlem
                              • September 2009
                              • 22830

                              #29
                              Jag menade i positiv bemärkelse
                              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                              ///David
                              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                              Kommentar

                              • ewa
                                NCS Medlem
                                • March 2013
                                • 457

                                #30
                                Jag har kollat på jordbrukssidan, tyckte det var lite otydligt. DaRe- jag förstår vad du menar. Jag har riktigt svårt att tänka döda djur på grund av min slarv. Måste avliva 2 små fiskar med defekt och har redan skuldkänslor. Riktigt jobbigt.....

                                Kommentar

                                Arbetssätt...