Jullar med snäcklekare 110 L?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Banderad
    Användare
    • February 2006
    • 3479

Ursprungligen postat av DaRe
    Är det dessa du vill ha tag på?

eller finns det fler varianter från Ikola?

Tänkte mest att ett handelsnamn för Ikola kanske kan vara just "Sunspot Ikola"

Jag är ute efter dem själv faktiskt. L. brevis "sunspot Ikola" är grymt snygga. Andra varianter är inte svåra att få tag på, och tyska grossister kan ha Ikolavarianten hemma. Så om man anstränger sig lite får man tag i dem, men vad jag vet finns det ingen just nu (efter att en viss rödtopp från Kalmar slutade) som odlar just brevis från Ikola i Sverige. Men Tanganyika är ju så mycket lättare att få tag på i allmänhet än CA och SA om man vill ha specifika fångstplatser och så.

/Jocke

Kommentar

• Pierre_N
      Användare
      • March 2004
      • 772

Ursprungligen postat av Jgunners
      Vad för typ av plaströr? Hur stora ska dom vara på ett ungefär? Kanske man kan köpa silikon och fästa sand på rören? Var kan man köpa silikon som passar för akvariebruk....biltema?
      Just biltemas rör vet jag inte om de fungerar men den typen av vp-rör de har på jula vet jag fungerar. Ingen aning om vilken dimension man ska satsa på men det är säkert någon annan som vet. Om du bara ska ha silikon till att täcka röret med grus så kan du köpa något billigt på biltema eller clas ohlson. Rugga upp ytan och tvätta med t.ex. aceton så fäster silikonet skapligt på plast.

Kommentar

• Repen1
        Användare
        • January 2013
        • 877

Clas ohlson har transparent silicon för akvariebruk, ca 60kr, ska du svart akvariesilicon så är det en akvariebutik som gäller, o priset är högre. Ska du ha silicon i akvarium så köp inte något annat än just akvariesilicon, då dom flesta har antimögelskydd i siliconet som i värsta fall förgiftar fiskarna. Mille
        Dieselråttan

Kommentar

• Mikael W
          NCS Medlem

• August 2002
          • 8623

Jag har använt rör som blombutikerna sticker snittblommor i. Innerdimension 1-1,5 cm (så att fisken kan simma in).
          mvh
          Mikael W
          (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• Jgunners
            Användare
            • June 2013
            • 41

Går det bra med en vanlig trädgårdsslang tro? Inget som avger nåt giftigt eller så?

Kommentar

• Banderad
              Användare
              • February 2006
              • 3479

Ursprungligen postat av DaRe
              Är det dessa du vill ha tag på?

eller finns det fler varianter från Ikola?

Tänkte mest att ett handelsnamn för Ikola kanske kan vara just "Sunspot Ikola"

Jo, visst är det dem. Jag ska dock ha ett bra kar till dem innan jag intensifierar sökandet. Jag har ganska många olika snäckisalternativ och ingen plats för tillfället. Men det är lite kar och så på ingång så...

/Jocke

Kommentar

• Jgunners
                Användare
                • June 2013
                • 41

Hej på er, igen!

Nu har jag skaffat mig 5 st Lamprologus similis till mitt 110-liters. Jullarna går kvar och har lite yngel. Men jag fick ett så bra tillfälle att jag kunde inte låta bli att köpa dessa snäcklekare. Nu till problemet.
                Min Transcriptus hane verkar fått för sig att han behöver hela akvariet och är på similisarna så fort dom är i närheten av botten. Det är inga jättebråk utan han glider fram och visar vem som bestämmer typ.
                Jag slängde i lite mer sten och möblerade om litegrann men det verkar inte hjälpa så bra. Har jag möblerat dåligt? Så här ser det ut just nu: http://s1290.photobucket.com/user/J_...57865739001904
                Finns det något lättare sätt än att riva ut all inredning och göra om allt? Grottorna är byggda innan jag hade i sanden så det skulle paja hela karet. Har jag tagit mig vatten över huvudet i och med similisköpet?
                Trodde jullarna höll sig kring klippor och grottor, men denna vill ha sanden och snäckorna också.
                Har ni några tips på vad jag kan göra?
                Så här såg det ut innan jag slängde i snäckorna och lava/kalkstenen: http://s1290.photobucket.com/user/J_...13887382071798

Mvh Jimmy

Kommentar

• riktlinjer
                  Användare
                  • August 2013
                  • 344

Hej på er, igen!

Nu har jag skaffat mig 5 st Lamprologus similis till mitt 110-liters. Jullarna går kvar och har lite yngel. Men jag fick ett så bra tillfälle att jag kunde inte låta bli att köpa dessa snäcklekare. Nu till problemet.
                  Min Transcriptus hane verkar fått för sig att han behöver hela akvariet och är på similisarna så fort dom är i närheten av botten. Det är inga jättebråk utan han glider fram och visar vem som bestämmer typ.
                  Jag slängde i lite mer sten och möblerade om litegrann men det verkar inte hjälpa så bra. Har jag möblerat dåligt? Så här ser det ut just nu: http://s1290.photobucket.com/user/J_...57865739001904
                  Finns det något lättare sätt än att riva ut all inredning och göra om allt? Grottorna är byggda innan jag hade i sanden så det skulle paja hela karet. Har jag tagit mig vatten över huvudet i och med similisköpet?
                  Trodde jullarna höll sig kring klippor och grottor, men denna vill ha sanden och snäckorna också.
                  Så här såg det ut innan jag slängde i snäckorna och lava/kalkstenen: http://s1290.photobucket.com/user/J_...13887382071798

Mvh Jimmy
                  Skulle jag gissa är avståndet från stenrösena/grottorna för litet till snäckskalen.

Prova att flytta upp de stenar som ligger närmast överst i stenröset så du får lite tom sandyta mellan.

Kommentar

• Banderad
                    Användare
                    • February 2006
                    • 3479

Hej på er, igen!

Mvh Jimmy

Jag tror jag har skrivit ett meddelande till dig på Facebook (om det var du som skrev meddelande till mig där). Tyvärr så såg jag det inte förrän idag, det hamnade i den rackans Other-mappen.

/Jocke

Kommentar

• Jgunners
                      Användare
                      • June 2013
                      • 41

Jepp, det är jag det. Tack igen!

Kommentar

Arbetssätt...