Jullar med snäcklekare 110 L?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jgunners
    Användare
    • June 2013
    • 41

Jullar med snäcklekare 110 L?

Hej!
    Jag har ett par J. transcriptus själva i 110 liters burk. Jag undrar om det kan funka att lägga till en art. I så fall snäcklekare.
    Har sneglat på Stappersi/meleagris mest då jag tycker dom är väldigt fina och verkar inte gräva så jäkla mycket. Dock har jag läst att vissa exemplar blir riktiga monster och käkar upp andra fiskars yngel...? En del säger att ocellatusen är mycket hårdare än stappersi men andra säger tvärtom.....?
    Vore trevligt om man kunde få se båda arterna ta hand om sina yngel utan en massaker även om jag förstår att en och annan kan bli käk ändå.

Vad tror ni experter? Bara att köra på eller är det dödsdömt från början? Ni får gärna tipsa om nån annan snäcklekare om ni vet nåt bra. Tror helst inte jag vill prova multisar då dom gräver sjukt mycket och säkert tar över hela akvariet tillslut.

Ha det bra allihop! Mvh Jimmy
  • johho
    NCS Medlem

• March 2007
    • 1824

Det låter jättebra att prova med nån snäckis. Kommer de äta av varandras yngel? Absolut om de får möjlighet, det kommer du inte komma ifrån.

Jag har neolamprologus caudopunktatus, den gräver inte mycket och är parbildande. Men gillar du stappersi så prova med den, köp 4 stycken och se vad som händer.

Kommentar

• Doktor-T
      Användare
      • April 2012
      • 424

Jag tror inte du behöver oroa dig över att snäcklekarna ska bli några slaktare. Snarare så skulle jag vänta mig att Jullarna skulle plocka yngel men helt säker är jag inte. De flesta fiskar är ändå oppertunister och plockar yngel även om det inte hör till deras vanliga diet. Det har jag iaf erfaret när det gäller Troffar.
      720 Malawi
      375 Yngel
      112 Yngel
      70 Yngel

Kommentar

• Jgunners
        Användare
        • June 2013
        • 41

Okej. jo att några slinker ner i magen förstår jag så klart. Vore roligt att få några överlevande iaf.

Kommentar

• Doktor-T
          Användare
          • April 2012
          • 424

Har du mkt sten i karet och kanske lite skifferplattor i högar så kan det säkert klara sig några. Själv brukar jag tömma fiskarna om det är munruvare alternativt flytta ynglen till en egen burk. Matar man dessutom med väldigt finfördelat foder så trillar det ner rester lite här och var och då har dom ju mat dessutom. Jag matar mina småttingar med 50/50 granulat som jag maler i en pepparkvarn, sån man vrider på. Då blir fodret väldigt fint och sjuker snabbt till botten/sprids.
          720 Malawi
          375 Yngel
          112 Yngel
          70 Yngel

Kommentar

• Banderad
            Användare
            • February 2006
            • 3479

Vad det gäller occelatus & stappersi är det underbara fiskar som jag har haft i flera omgångar, just nu har jag bara occelatus men stappersin är favoriten för min del. Jag tycker dock personligen att karet är för litet för dessa små arga gynnare, de gör sig bättre i en större burk eller ett rent artkar. Vid lek så kommer inte jullarna nära snäckskalet, och de tar inga stora revir. Problemet är dock att det garanterat bara kommer bli en hane kvar om du köper 4-6 fiskar, och förmodlingen bara 1-2 honor. I ett sådant kar tror jag nog att en kolonibildande snäckis gör sig bättre.

/Jocke

Kommentar

• Banderad
              Användare
              • February 2006
              • 3479

Sedan kan jag väl lägga till att dessa fiskar är enormt individuella. En grupp är inte den andra lik. Så det kan mycket väl fungera, men risken är stor att du får en hane som inte tål att se andra hanar som jag skrev ovan (senast var inte ett 375-liters stort nog här hemma).

/Jocke

Kommentar

• Jgunners
                Användare
                • June 2013
                • 41

Ok. Det går inte att skaffa sig 1 + 2,3 då? Eller är det svårt att se skillnad på dom?

Med multisar, är inte risken stor att jullarna får det jäkligt tufft tillslut om det blir för många?

Kommentar

• Banderad
                  Användare
                  • February 2006
                  • 3479

Ursprungligen postat av Jgunners
                  Ok. Det går inte att skaffa sig 1 + 2,3 då? Eller är det svårt att se skillnad på dom?

Med multisar, är inte risken stor att jullarna får det jäkligt tufft tillslut om det blir för många?
                  Om dina jullar börjar leka lär det bli likadant åt det andra hållet. Mitt dickfeldipar försökte jag bromsa nu (har väl 150 ungfiskar eller så) och slängde ner dem i ett 540 med massor av andra Tanganyika. 1,5 vecka tog det innan jag såg det första ynglet, nu är det väl 25-30 små och de största börjar röra sig fritt i karet. Det enda sättet att bromsa ett lekpar av jullar är att separera det har jag insett.

/Jocke

Kommentar

• Banderad
                    Användare
                    • February 2006
                    • 3479

Lamprologus brevis kan vara ett mellanalternativ. De är ganska lugna, och eftersom paren delar snäckskal tar de lite mindre plats. Jag har varit ute efter varianten "Sunspot Ikola" ett tag, men jag tror inte den finns i landet för närvarande (men andra varianter finns).

/Jocke

Kommentar

• DaRe
                      NCS Medlem

• September 2009
                      • 22826

Ursprungligen postat av Banderad
                      Lamprologus brevis kan vara ett mellanalternativ. De är ganska lugna, och eftersom paren delar snäckskal tar de lite mindre plats. Jag har varit ute efter varianten "Sunspot Ikola" ett tag, men jag tror inte den finns i landet för närvarande (men andra varianter finns).

/Jocke
                      Är det dessa du vill ha tag på?

eller finns det fler varianter från Ikola?

Tänkte mest att ett handelsnamn för Ikola kanske kan vara just "Sunspot Ikola"
                      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
                      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• Jgunners
                        Användare
                        • June 2013
                        • 41

Hej igen!
                        Dom har Neolamprologus signatus i min lokala affär nu Blev sugen på att testa dom då dom var väldigt fina. Hur skulle det gå med dessa med jullarna? Hur många bör jag köpa? Ska dom gå i par, harem eller koloni? Hur står dom sig aggresivitetsmässigt jämfört med stappersi/ocellatus? Gräver dom väldigt mycket, som multisar? Någon som vet något mer om dom?
                        Ha det bra! Mvh Jimmy

Kommentar

• Banderad
                          Användare
                          • February 2006
                          • 3479

Signatus är mesiga om man jämför med occelatus och stappersi. Jag har bara hållit dem tillsammans med Cyprichromisar, men det kan nog gå. Vad jag minns fungerade de bra i koloni. Det var 15 år sedan jag hade dem senast dock...

Kommentar

• Mikael W
                            NCS Medlem

• August 2002
                            • 8623

Hej

Signatus funkar också parvis. Bäst är det om man låter dem bilda par själva, men på denna art ser man könsskillnaderna så det kan också funka att skaffa ett par. Signatus är också egenligen inte en snäckskalslekare, i naturen gräver de lektunnlar i bottendyn. Man kan t.ex. använda plaströr som man trycker nästan vågrätt ner i sanden.

Bra att det är transcriptus du har, det är ju den minsta jullen.

Ifall akvariet är någorlunda långsmalt kunde du ju testa med att inreda det så, att jullarna har revir i ena ändan (stenröse) och snäckisarna i andra ändan (sandbädd och snäckskal). Kanske nån avskärmare i mitten (stor sten eller vallisneriabuskage).
                            mvh
                            Mikael W
                            (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• Jgunners
                              Användare
                              • June 2013
                              • 41

Vad för typ av plaströr? Hur stora ska dom vara på ett ungefär? Kanske man kan köpa silikon och fästa sand på rören? Var kan man köpa silikon som passar för akvariebruk....biltema?

Kommentar

Arbetssätt...