Skicka efter..

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Karon
    Användare
    • April 2002
    • 880

Att inte dela Kjell F´s åsikter är väl en sak, att vara spydig och otrevlig en HELT annan sak (tänker inte på någon speciell person).
    Att hacka på butiken är enkelt, eftersom det är den man stöter på som kund.
    Hur skall en butik kunna sälja sina varor (filter t.ex.) till konkurenskraftiga priser när grossisten tar nästan samma priser som aquaristic.net säljer till nästan lägre priser än groissisten tar i utpriser (pris till detaljist).
    Butiken är ingen idéell verksamhet, de måste ha täckning för sina kostnader + vinst. När det nu är som det är så måste det ju vara någon annanstans felet sitter, om man nu skall tala om fel.

Kommentar

• Mats Bruér
      Användare
      • May 2003
      • 47

Vill egentligen inte blanda mig i denna diskussion men....fick en tanke bara. Inga detaljister, ingen nyförsäljning av akvarium för hur många beställer ett nytt kar via nätet i Tyskland eller var det nu må vara, med tanke på frakter,risker,försäkringar och liknande ? Ingen nyförsäljning av akvarium, ingen tillbehörsförsäljning hos detaljist om man nu skall beställa tillbehören på nätet, alltså ingen detaljist. Var tog då begagnat marknaden vägen som så många idag nyttjar och som kanske för väldigt många är vägen in i denna hobby ?

Den är enligt mitt sätt att se på saken , BORTA !

Hävdar också att visst skall ingen ta oskäligt betalt för en vara och visst hade livet varit underbart om all hade betalt samma priser och haft samma marginaler men tyvärr så ter ju inte livet sig sådant beroende på i det här fallet, läge,hyror,personal, sortiment och inte minst det svenska moms systemet och småföretagarklimatet i Sverige om vi nu skall bli riktigt djupa ....!

Hävdar också att service och personlig kontakt är viktigt och att man i vissa fall får betala lite mer för det, dock inte överpriser, hur roligt är det egentligen att prata via e-mail, särskilt på tyska ?
      (Inget påhopp på tyskar kan bara inte språket)

Sen är det väl så här att ju mer folk och kunder,dvs. vi blir medvetna om kostnadsbilden och att en annan marknad finns så kan och kommer säkert konsumenterna att sätta mer och mer press på sin handlare. Jag har nu hittat en vad jag upplever som en bra leverantör och handlare nu som bistår med service, goda råd och vad jag kommit fram till "humana" priser alltså handlar jag numera mina grejor där och har övergett de ställe som inte kan ge mig de priserna eller servicen, eller vad nu var,för var och en har förmodligen olika skäl att välja butik

Till sist eller nästan sist vill jag bara be om ursäkt om allt detta är skrivet innan vilket jag misstänker men jag tycker att en del saker försvinner i alla formuleringar och påstående här. Tänker inte göra fler inlägg i denna debatt nu utan hävdar precis som någon gjorde i början att det är kunden, det vi vill säga vi som bestämmer om ett pris är oskäligt genom att låta bli och handla eller skäligt genom att ta beslutet att godkänna priset genom att göra köpet.

För visst är det väl så att alla mäniskor över 18 år är myndiga och får stå för sina egna beslut, oseriösa handlare och de som kör med överpriser får väl i dagens läge ganska snabbt ett dåligt rykte och försvinner förhoppningsvis från branschen.

Vad det sen gäller de små eldar och större brasor som utbrutit under denna faktiskt mycket intressanta tråd vill jag bara säga det är bra att det finns folk med olika uppfattningar och sätt att se på saker och ting.

För att sammanfatta lite lätt, jag hade gärna haft flygning som hobby , har alltid fascinerats av detta men jag har inte råd alltså avstår jag. Hoppas att jag tillfört något annars har jag i varje fall fått ut det ur systemet... :-)

Tanken blev lååååång.
      Mats Bruér
      www.discusklubben.dk
      720 l diskus
      540 l diskus

Kommentar

• nils42
        Användare
        • January 2003
        • 931

Denna långdragna debatt har, enligt min mening, visat att det inte alltid är speciellt högt i tak i detta forum. Det verkar tyvärr inte alltid vara självklart att skilja på sak och person.
        Som individ och medlem i NCS har jag skämts, när jag har läst vissa inlägg.
        Får jag som min avslutning citera vad Voltaire lär ha sagt: "Jag ogillar vad ni säger, men jag vill intill döden försvara er rätt att säga det".
        Då kan jag näppeligen tro att han även innefattade personangrepp i detta!

Kommentar

• kaj.p
          Användare
          • April 2002
          • 2294

Sedan många år tillbaka besöker jag regelbundet ett flertal europeiska länder. Trenden har varit klart tydlig, för efter EU inträdet har det varit en utjämnade prisbild, och idag är det inte mycket som är lönt att ta med sig hem. Var för två veckor sedan på Irland och kom nog hem för första gången utan en promille i bagaget,
          Varför? Jo det kostade lika mycket som hemma. Gick i höstas en kurs på Nordiska vårdhögskolan i Gbg. Vi skulle en kväll ha lite fest och jag åkte ner till bolaget tillsammans med en danska som efter en stund sa hon till mig..
          " dom kommer inte att tro mig hemma men jag köper här flera sorters vin billigare än hemma i Danmark.
          Nu finns det säker mängder med byråkrater som sitter och jämnför prisbilder/prisutveckling mellan olika Eu länder. För detta är väl lite tanken med det hela, att det skall vara hyfsat likt var man befinner sig.
          Tror dock att akvaristiken i det stora hela är så liten o nischad att man inte ens tittat på denna. Det är dax för upplysning/ uppvaktning här. Här är det klart lättare för intresseorganisationer än för privatpersoner att göra saken hörd. Har vidare svårt att se att man idag skall kunna ha ensamrätt(Generalargentur)till en produkt i en gemensam konkurrensutsatt marknad. Är inte detta något som försvann med Eu inträdet ????
          Till sist som många andra tycker jag det är svagt att blanda in personer i debatten. Alla sakliga åsikter berikar och det är upp till läsaren att sovra vad man vill ta till sig.
          Diskussällskapet
          www.diskusforum.se

Kommentar

• Rickard
            Användare
            • April 2002
            • 727

Först hade jag tänkt att gör ett nytt ämne men det passar bra här också.

Jag tycker personligen att den är väldigt missvisande eftersom jag lägger många egenskaper in i ett köp. Det är viktigt för mig med kvalitet, support, garantier och en kompetent säljare. Jag förstår att denna omröstning har kommit genom vår "lilla" debatt på forumet men den blir lite fel eftersom man bara kan välja ett alternativ.

Det är klart att man kan få en bild på vad folk tycker är den viktigaste egenskapen och kanske är det jag som är lite "gnällig"
            M.v.h.
            Rickard

Kommentar

• StefanL
              Användare
              • August 2002
              • 10784

Kjell Fohrman...Jag struntar INTE i någons argument eller åsikter, men jag behöver inte hålla med om det som skrivs.

Ja...jag hade en tanke om att NCS tillsammans med andra föreningar inom akvaristik och husdjursområdet kunde föra en diskussion angående de höga tillbehörspriserna. Kanske skulle det i slutändan innebära något gott för medlemmar och andra konsumenter.

Att du varit aktiv i 25år är ju beaktansfullt, men det innebär inte att du automatiskt har mer rätt.

Denna debatt som skapats har aldrig haft annan inriktning än att försöka få handlare och grossister till att sänka priser på oskäligt dyra tillbehörsprodukter. Hur detta nu skall göras står nog i stjärnorna och vi får nog försöka ta hand om oss själva vid varje köptillfälle än att räkna med stöd från t ex en förening med många medlemmar bakom sig.
              Ensam är stark och jag vet var jag kommer att lägga mina pengar...

Lycka till alla med goda inköp och god akvariehållning.

Kommentar

• Kjell Fohrman
                Användare
                • April 2002
                • 4619

Självklart behöver du inte hålla med om mina argument eller åsikter men om du som du skriver vill "att NCS tillsammans med andra föreningar inom akvaristik och husdjursområdet kunde föra en diskussion angående de höga tillbehörspriserna." så får du faktiskt visa att det jag påstår är fel, och visa vad som är rätt och hur vi skall göra. Du struntar helt i detta och forsätter bara att klaga utan att bemöta mig.

citat:Att du varit aktiv i 25år är ju beaktansfullt, men det innebär inte att du automatiskt har mer rätt.
                Det har jag ALDRIG påstått - däremot så ifrågasatte du i ett tidigare inlägg att jag var "opartisk" och att jag inte kände till hur "vanliga konsumenter" har det - som svar på det talade jag då bl.a. om att jag arbetat 25 år i olika akvarieföreningar.
                Jag påstod definitivt inte att detta automatiskt innebär att jag alltid har haft rätt. Min

citat:..än att räkna med stöd från t ex en förening med många medlemmar bakom sig.
                Vi arbetar för medlemmarnas bästa utifrån de förutsättningar vi har - jag själv satt i ett möte på Jordbruksverket för en dryg månad sedan för att argumentera mot ett förslag som skulle ha varit ett hårt slag mot akvariehobbyn om det genomfördes.
                Jag har tagit initiativet till att sveriges akvarieorganisationer skall träffas (skall ske på Akvariets Dag till hösten) för att ta upp för akvariehobbyn gemensamma problem.
                Jag skulle faktiskt vilja påstå att NCS gör väldigt mycket utifrån de förutsättningar vi har.
                Ciklidhälsningar
                Kjell

Kommentar

• StefanL
                  Användare
                  • August 2002
                  • 10784

citat:Jag skulle faktiskt vilja påstå att NCS gör väldigt mycket utifrån de förutsättningar vi har.
                  Det tycker jag också...men finns det inte mer man skulle kunna göra?

citatjälvklart behöver du inte hålla med om mina argument eller åsikter men om du som du skriver vill "att NCS tillsammans med andra föreningar inom akvaristik och husdjursområdet kunde föra en diskussion angående de höga tillbehörspriserna." så får du faktiskt visa att det jag påstår är fel, och visa vad som är rätt och hur vi skall göra. Du struntar helt i detta och forsätter bara att klaga utan att bemöta mig.
                  Jag har inte sagt att du nödvändigtvis behöver ha fel i detta område, men jag har efterlyst en mer bredd på diskussionen. Just detta att jag har startat denna diskussion om priser tycker jag är konstruktiv...just det faktum att jag sedan lååångt tillbaka på denna tråd belyst NCS och andra föreningars möjligheter att gå samman i detta ärende för att skapa en dialog och tryck mot handlare/grossister tycker jag är en konstruktiv tanke.
                  Man kan inte lämna allt åt den enskilde personen, utan en förening har fler hjärnor än en och att jag skulle sitta med lösningen på problemet har jag aldrig påstått. Jag har däremot tagit upp min irritation över de höga priser som förekommer på tillbehörsområdet. Tillsammans kan man komma på en lösning...om man vill.

Kommentar

• StefanL
                    Användare
                    • August 2002
                    • 10784

Jag förstår inte varför frågan på första sidan angående "vad tycker du är viktigast när man köper akvarieprylar" är formulerad på det där sättet?

Jag hade en önskan om att det skulle komma ut en fråga med anledning av detta ämne för att mer rättvist få se vad folk tycker.

Att sätta vissa parametrar mot varandra såsom t ex kvalitet och pris...det är icke rättvisande denna diskussion. Denna diskussion handlar om att t ex samma kvalitet har för stora prisskillnader beroende på vart man bor.

Tanken är dock god och det tackar jag för...

Kommentar

• Kjell Fohrman
                      Användare
                      • April 2002
                      • 4619

citatet tycker jag också...men finns det inte mer man skulle kunna göra?
                      Jag hinner inte göra mer i alla fall - 10 timmar i veckan med gratisarbete får räcka - men jag avgår ju ur styrelsen (och ytterligare minst en till) vid nästa årsmöte så det finns gott om utrymme för den som har tid och råd att driva ytterligare frågor.
                      Dvs att även i praktisk handling utföra något och inte BARA ha synpunkter här i forumet på vad styrelsen skall göra (därmed inte sagt att det är dåligt med KONSTRUKTIVA förslag i forumet, tvärtom genom årens lopp har många bra förslag kläckts här som sedan styrelsen har genomfört).
                      Ciklidhälsningar
                      Kjell

Kommentar

• StefanL
                        Användare
                        • August 2002
                        • 10784

De flesta är nog införstådda med att ni i NCS styrelse gör mycket "gratisarbete" och jag tycker givetvis det är väldigt gott arbete ni alla genomför.

Jag har aldrig heller sagt att någon skall utöka sitt redan pressade schema av gratisarbete utan enbart att man kan ta upp sådan här sak vid möten.

Så länge forumet är fritt och inte har en massa regler så kommer folk att fortsätta kommentera och ha synpunkter. Jag har många synpunkter och givetvis skulle jag kunna lägga ned lite tid på att efterforska hur pass stort stöd en sorts aktion mot priserna skulle ha inom detta ämne. Jag kan däremot inte göra det privat, utan behöver då styrelsens uppbackning.
                        Det är liksom ingen idé att jag som privatperson försöker få fart på detta och det var ju anledningen till att jag ville ha en respons från t ex NCS och dess medlemmar via denna diskussion. Kanske var jag ensam om att tycka detta...eller så är vi fler.

Det låter som lite bitterhet i dina inlägg angående avgång från NCS styrelse...och så det lilla tillägget "och ytterligare minst en till"...ger ju sina vibbar. Det skulle vara intressant att höra vad som är anledningen till dessa avhopp.

Kanske vore det en idé att höra efter med medlemmar om de skulle kunna ge några timmar för NCS och inte bara tillförlita sig på styrelsen. Jag är givetvis intresserad av att ta del av NCS arbete vid mån av tid.

Kommentar

• Kjell Fohrman
                          Användare
                          • April 2002
                          • 4619

citatet låter som lite bitterhet i dina inlägg angående avgång från NCS styrelse...och så det lilla tillägget "och ytterligare minst en till"...ger ju sina vibbar. Det skulle vara intressant att höra vad som är anledningen till dessa avhopp.
                          Det är inte det minsta bitterhet inlagd i min skrivning och det är INTE fråga om avhopp utan om en planerad förnyelse av styrelsen.
                          När jag själv valdes in som ordförande i NCS för dryga tre år sedan så var det pga att förnyelse krävdes i styrelsen - under en lång rad av år hade NCS minskat i medlemsantal och den nedre gränsen började närma sig för att det skulle vara dags att lägga ner Ciklidbladet (som också uppriktigt sagt var tämligen dålig just då).
                          Nåväl jag kom in med nya friska ideer och det arbete som jag och övriga i styrelsen gjorde gav också som resultat att den långvariga nedåtgående trenden vändes och därefter har medlemsantalet ökat varje år och kommer att göra så även i år.
                          Du (eller någon annan) nämnde tidigare att ingen är oersättbar och det håller jag till 100% med om och om någon verkligen ÄR oersättbar så har den personen enligt min mening gjort ett dåligt organisatoriskt jobb om ingen annan kan ta över det. Jag är dock definitivt inte oersättbar och den uppgift jag främst har i styrelsen (ordförande och redaktör) bl.a. också innebär att komma med nya ideer och att sedan se till att de genomförs. ALLA har en begränsning vad det gäller att hela tiden förnya sig och därför behövs det hela tiden nya krafter för att det skall tillföras nya friska ideer när "gamlingarna" har gjort sitt.
                          Vi väljs i tvåårsperioder och när jag omvaldes för drygt ett år sedan så aviserade jag redan då att jag kommer att avgå om två år och detsamma gjorde Jens (som också är den sista verkliga "veteranen" i styrelsen) och generationsväxlingen är sedan genomförd.
                          Christian har ju också suttit relativt länge och han omvaldes visserligen för två år på senaste årsmötet, men han meddelade då att det blir hans sista mandatperiod.
                          Det finns alltså ingen bitterhet i detta utan det handlar enbart om en planerad förnyelse av styrelsen vilket med all säkerhet kommer att leda till att nya ideer tillförs och NCS utvecklas ännu mer.
                          Att jag använde ordet "..minst.." beror helt enkelt på att det inte är jag eller du som väljer ny styrelse utan årsmötet och de kan ju välja att avsätta fler.

citat:Kanske vore det en idé att höra efter med medlemmar om de skulle kunna ge några timmar för NCS och inte bara tillförlita sig på styrelsen. Jag är givetvis intresserad av att ta del av NCS arbete vid mån av tid.
                          Vad vi främst idag behöver är fler artiklar och foton till Ciklibladet och sådan hjälp tar vi gärna emot.
                          Ciklidhäslningar
                          Kjell

Kommentar

• nils42
                            Användare
                            • January 2003
                            • 931

Trots allt ser det ju lovande ut.
                            Med det engagemang, som denna långa diskussion har visat, verkar det vara en god återväxt till styrelseposterna.
                            Det är ju i så fall bra, att valberedningen har många nya namn att föreslå till årsmötet. Någon brist på nya arbetsuppgifter verkar det förvisso inte vara.

Kommentar

• StefanL
                              Användare
                              • August 2002
                              • 10784

Jag har aldrig varit i en diskussion med dig Kjell Fohrman där jag kritiserat din plats i NCS. Däremot har jag hela tiden sagt att du har gjort ett gott arbete i NCS tillsammans med övriga styrelsemedlemmar. NCS är en oerhört bra förening enligt mig och ciklidbladet är kanon!

Att vi sedan munhuggs och har olika åsikter är bara kul...om man har diskussionen på rätt sätt...*S*

Kommentar

• sillstryparn

Stefan, du sitter i Skövde med ditt lilla Malawi-kar och gnäller.

So long suckers
                                Sillstryparn

Kommentar

Arbetssätt...