Det var ju intressant att Gibbon hade en vinst på 1,1% förra året. Det låter på mig( som inte är ekonom ) inte vara en otrolig siffra.Det betalar jag ju för illa skötta aktiefonder på banken också.
Skicka efter..
Kollaps
X
-
-
citat:Någon kampanj eller kupp mot dig Kjell Fohrman har det sannerligen inte varit...
citat:Kjell Fohrman, Roger Einerskog och ett fåtal andra, anser (såvitt jag kan tolka det) att prisbilden är bra och inget att jämra sig över med tanke på olika omständigheter. Alla vi som säger att priserna är för höga har tydligen fel?
2/ Oavsett vilket så har jag vad jag kommer ihåg inte någonstans gett uttryck för åsikten "prisbilden är bra" någonstans utan snarare istället försökt ge en förklaring till varför den är som den är. Tvärtom skrev jag redan i ett tidigt skede i denna diskussion följande.
citat:4/ För att zoofackhandeln i Sverige skall överleva så tror jag att de måste
a) Höja priserna rejält på det levande - det för också det positiva med sig att djur i mindre grad kommer att betraktas som slit och slängvaror.
b) Sänka priset på tillbehör där de är konkurrensutsatta från internethandel.
Detta har jag jag sedan upprepat flera gånger och jag kan inte få detta till att jag menar att "prisbilden är bra" som du påstår.
citat:Vinsten på de produkter de säljer är det viktiga. Om grossisterna har dålig vinstavkastning, men hög vinstmarginal per produkt så ser du inte det i en bokföring. Verksamhetens vinst är långt ifrån rättvisande på vad de har för pålägg på produkterna.
Akvaristiska hälsningar
KjellKommentar
-
Det går inte komma ifrån att vissa detaljer/fisk är på tok för dyra(jämförsvis/utland/även inom landet.)Att ställa sig på vissa giriga handlares sida är för mig obegripligt...varför? kanske har ni i åratal betalat för mycket för eran hobby? och därför inte kan erkänna att det finns ockerpriser? ..eller? klart att en handlare eller medlem i zoorf inte erkänner detta,men att "vanligt" folk inte gör det är utanför mitt förnuft.Kommentar
-
Tack Hutti att du tog upp "vanligt" folk. Politiker kör ofta med det, och jag har aldrig begripit vad dom egentligen menar. Du kan kanske lyfta dimmorna för mig?Kommentar
-
citatet kan man ju i och för sig tro att om man läser vissa andra inlägg som detta "Sluta bluffa allt och alla Kjell. Avgå som styrelsemedlem Du sitter på två stolar (snacka om jäv!!)", men strunt samma detta var uppenbarligen inte din avsikt i alla fall.
Det du säger behöver inte vara fel...men det ligger en viss "grossist" version i dina svar. Därav reaktioner hos personer(inkl mig).
Jag tror att vi är betydligt fler som tycker priserna är höga än de som anser "prisbilden vara bra". Dessa ord inom situationstecken är en beskrivning av den uppfattning jag fått av dina och andras svar.
Jag kollade igenom nätet och försökte se en rättvis bild på priser. Mitt exempel innefattar 2st Eheim ytterfilter (Ecco 2233 + 2250).
Akvarielagunen tar 950kr för 2233 och 2280kr för 2250.
Fisk & Reptil 1195kr-2233
Flodströms 1052kr-2233, 2735kr-2250
PWSS 2250kr-2250
Akvarielagret 2810kr-2250
Aquaristic.net 634kr-2233, 1630kr-2250
Aquaristikshop 697kr-2233, 1720kr-2250
Ni får själva tolka denna bild. Zooaffären närmast dig har troligtvis ett högre pris, iallafall på de jag sett, eller likvärdigt med det högsta här. Detta var bara ett snabbt framletat exempel. Tar man sedan och drar en snittskillnad mellan alla produkter som säljs så blir bilden rättvisande...men låt mig tvivla på att resultatet blir glädjande för oss svenska konsumenter.Kommentar
-
Jag håller med dig om att priserna på produkter som Eheim är för höga i Sverige (och andra små länder) men jag har också tidigare också redogjort till varför det är så jag skrev ju också en punkt c) (se mitt föregående inlägg) om vad jag tyckte om prispolitiken och trodde att svenska affärer skulle behöva göra för att klara sig i framtiden
citat:c) Helt avstå från att sälja kända märkesvaror som Eheim, Tetra etc. eftersom de här inte har en chans att prismässigt ens komma i närheten (även om de säljer till under inköpspris) av internetpriserna i Tyskland pga det distributionssätt som dessa företag har. Marknaden (befolkningen) i Sverige är helt enkelt för liten
Akvaristiska hälsningar
KjellKommentar
-
Både detaljhandeln och grossister har en enbarmligt låg kunskap och servicenivå.
Bojkotta svensk zoohandel handla på nätet från Tyskland.
Turbelle 3000/2 pris inkl frakt från Tyskland 1500
detaljhandelns inköpspris från grossist 1177 + moms
rek. pris ut för detaljhandeln 2588 !!!!
bsKommentar
-
nils42: det verkar som du blivit vilseledd,dimmigt värre eller? Vad exakt är det som du inte begriper?Kommentar
-
Jag förordar verkligen inte att bojkotta svenska handlare, däremot tåls det att påpeka dessa prisskillnader och att det finns alternativ till deras affär. Jag vill egentligen inte attackera handlarna men någonstans måste man börja.
Att grossister inte skulle nypa åt sig en hög procentmarginal på de produkter de säljer tror jag inte det minsta på.
Kjell Fohrman...citat:Jag håller med dig om att priserna på produkter som Eheim är för höga i Sverige (och andra små länder) men jag har också tidigare också redogjort till varför det är så jag skrev ju också en punkt c) (se mitt föregående inlägg) om vad jag tyckte om prispolitiken och trodde att svenska affärer skulle behöva göra för att klara sig i framtiden
citat:
c) Helt avstå från att sälja kända märkesvaror som Eheim, Tetra etc. eftersom de här inte har en chans att prismässigt ens komma i närheten (även om de säljer till under inköpspris) av internetpriserna i Tyskland pga det distributionssätt som dessa företag har. Marknaden (befolkningen) i Sverige är helt enkelt för liten
Nu har jag nog aldrig möjligheten att kolla upp vad en Eheim pump kostar att tillverka och vad för pris det senare ges till konsumenten. Min spekulation är att det nog handlar om ett tresiffrigt procentbelopp...och inte med en etta först. Det finns ju flertalet produkter som man vet vad t ex en tillverkare har för påslag kontra grossist och slutligen handlare. CD-skivor är ju en ofta debatterad produkt som har enorma påslag (kanske inte jämförbart här,men)...varför skulle de olika ledens påslag inom akvaristikens produkter vara annorlunda?
Om någon VET detta så får han/hon gärna informera det här...
Ren fakta uppbackat med rena siffror uppskattas.Kommentar
-
Klart det är skillnad på städer både i stl. o annat,i en större stad finns det alltid nån som betalar vad man begär(typ nils42?),i en annan stad brukar handlarn va tvungen att ta ut ett pris som kunden tycker är rimligt....men som tricella o andra tycker: är det inte bättre att kronorna stannar i sverige? betalar gladeligen till en svensk handlare i stället för en tysk....men då måste svenska handlare reagera på att det händer saker i världen...innan det är försent...självklart kommer den där kunden in o betalar vad du begär fortsättningsvis också,men ...dom blir färre o färre...med andra ord reagera!Kommentar
-
citat:Jag har irriterande svårt att förstå varför dessa tyska produkter inte skulle kunna skeppas över näst intill lika billigt till Sverige som de sänds genom Tyskland till olika grossister. Nog tror jag iallafall att Sveriges marknad ändå är betydande för Eheim.
Kanske var de argument jag angav i tidigare inlägg fel, kanske inte, men ingen har i alla fall motbevisat vad jag skrev vilket ju hade fört debatten vidare och gjort den konstruktiv.
citat:självklart kommer den där kunden in o betalar vad du begär fortsättningsvis också,men ...dom blir färre o färre....
Tack för mig.
Ciklidhälsningar
Kjell
Kommentar
-
Ja, Hutti, det var nog inte svårare än det jag skrev innan. Du skrev om "vanligt" folk. Kan du för mig definiera vad "vanligt" folk är?Kommentar
-
citat:Ursprungligen skickat av nils42
Ja, Hutti, det var nog inte svårare än det jag skrev innan. Du skrev om "vanligt" folk. Kan du för mig definiera vad "vanligt" folk är?Kommentar
-
Kjell Fohrman skrev:
citat:Men att jag gång på gång skall som en papegoja skall upprepa samma sak blir tämligen meningslöst, det för ju inte diskussionen ett dyft framåt.
Jag försöker finna en sanning i hur detta ser ut inom svensk handel och då måste man ha fakta ur opartisk fakta. Du har trots allt arbetat som grossist och har med största sannolikhet goda kontakter med både grossister såsom handlare. Att du inte känner av de priser vi "vanliga" konsumenter gör tycker jag är ganska logiskt.
Jag tror inte att du skulle baktala dina tidigare affärsvänner och inte heller de nuvarande. Och absolut inte en bransch som du livnärt dig på.
Detta är min åsikt och detta är också anledningen till den "upprepning" som tycks förekomma diskussionen.
Papegoja? Ja...det får stå för dig. :-)Kommentar
-
citat:Kanske kan det vara på det sättet, trots att dina inlägg ofta är fyllt med fakta, att jag inte köper allt du skriver. Jag kan säga att jag inte håller med din lite uppgivna och "det är såhär..inget vi kan göra åt-stil". Inget illa menat med det, men det tilltalar inte mig eller ger mig det svar jag letar efter.
citat:Jag försöker finna en sanning i hur detta ser ut inom svensk handel och då måste man ha fakta ur opartisk fakta. Du har trots allt arbetat som grossist och har med största sannolikhet goda kontakter med både grossister såsom handlare. Att du inte känner av de priser vi "vanliga" konsumenter gör tycker jag är ganska logiskt.
citat:Jag tror inte att du skulle baktala dina tidigare affärsvänner och inte heller de nuvarande. Och absolut inte en bransch som du livnärt dig på.
Kan väl för övrigt också nämna att på den tiden det begav sig så var jag faktiskt konkurrent till Gibbon.
Om du hade varit med på Ciklidstämman förra året så hade du faktiskt också kunnat höra att vi i NCS styrelse varit så tuffa gentemot vissa företag i branschen att de försökte dra igång en bojkott mot NCS (detta misslyckades dock kapitalt).
Liknande försök har också gjorts tidigare genom åren, eftersom NCS i alla år fört sin egen linje för medlemmarnas bästa.
Akvaristiska hälsningar
KjellKommentar
Kommentar