Skicka efter..

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jonne
    Användare
    • April 2003
    • 120

Det kanske är några som startar nya affärer här i landet? Om dom inte sätter sig i NCS styrelse? Alla tycks ju veta Jättemycket.....Eheim hade ju faktiskt Nils R Lundahl en gång i tiden. Vad jag har hört så var det Dogman som tog efter när N R L kursade & inte Gibbon. Men jag kan ha fel....Gibbon kan ha varit i mellan. Men det är ju oväsentligt.
    Man kan inte bara spekulera, det kan bli fel i det långa loppet. Det är bättre att försöka ta reda på sanningen, typ genom frågor i forum osv. Alla kan inte allt !!!
    www.discusklubben.se

Kommentar

• stiffe
      Användare
      • April 2002
      • 953

Kaj.P du skriver att du inte förstår dom sista inläggen och vidare att oavsett sin erfarenhet eller hur många stolar man sitter på har man väl rätt till att yttra sig.Är det inte precis det samma som jag skrev i mitt inlägg?När det gäller att ändra sak till person vinklingar så kanske jag formulerade mig lite klumpigt,men jag blev själv väldigt upprörd över att inte alla skulle få lov att spekulera.
      mvh Stefan

Kommentar

• kaj.p
        Användare
        • April 2002
        • 2294

Jepp Stiffe så skrev jag.
        Tycker också att många inlägg i denna tråd präglats av
        mentaliten "detta är min åsikt men någon annan skall göra jobbet"
        Som jag ser det så är det så att i öppen debatt så är frågan fri, och det är var upp en till att ta ställning.

Diskussällskapet
        www.diskusforum.se

Kommentar

• Stelin
          Användare
          • December 2002
          • 1339

Det stiffe reagerade på var nog inte huruvida frågan var fri eller ej, utan att alla ska ha rätt i att spekulera utan att för den skull känna sig påhoppade.
          Jag tycker nog att Stiffe har helt rätt i sin kritik.
          //Stefan Lindstedt

Kommentar

• Karon
            Användare
            • April 2002
            • 880

Ujuj, 11 sidor, vet någon vad "rekordet" på en fråga är

Kommentar

• Gibbon

Hej.
              Fick ett tips om att det föregicks en intressant diskussion här. Det är glädjande att se alla intressanta inlägg och funderingar. Att även vår firma får vara med på ett hörn är ju också intressant. Sluta klanka ner på Kjell Fohrman, han gav i sitt sista inlägg en ganska korrekt bild av läget som det är. Vi som grossister i Sverige har en marknad som ibland jämförs med Stor-Hamburg i form av omsättning av produkter. De svenska grossisterna har generellt kanske drygt hälften av det påslag som en butik har. På dyrare produkter så som akvarier, filter osv. är det ibland lägre. Det är bara att läsa alla de svenska grossisternas bokslut så ser ni själva att grossisterna inte "smörjer sitt krås". Vad det gäller Gibbons rek. priser har vi tagit bort dem från prislistorna men de är kvar på vår hemsida för våra kunder och på fakturan. Men det kommer på sikt att försvinna skulle jag tro. När vi tog bort det från prislistorna har det i vissa fall lett till att butiker höjt sina priser ytterligare och i vissa fall att de sänkt priserna. Den rekommendationen härstammar en gång från Zoorf, Zoobranschens Riksförbund, som ett stöd till butikerna att vet vad som är rätt pris. Den har några år på nacken, närmare 15-20 år kanske. I alla fall före min tid. Men en butik med levande djur har mycket större omkostnader än en butik med bara tillbehör. Butiken måste ta hänsyn till städning, döda djur, vattenkostnader, elkostnader - listan blir lång. Tänk på det nästa gång ni går in i en butik som har levande fiskar och djur kontra en ren tillbehörsbutik. Och en internetbutik har ännu lägre omkostnader. Visst är det kul att göra ett klipp och köpa en produkt billigare. Men vad gör du den dagen då din lokala butik lagt ner och du inte får den hjälp du behöver?? Skickar en beställning via nätet eller söker hjälp via forum på NCS?

Att göra en prisjämförelse på ett 540 liters akvarium är ganska svårt. De aluminiumramsakvarier som säljs i Sverige idag är en utdöende produkt som blir allt svårare att hitta ute i Europa. Där går trenden till möbelakvarier med allt vad det innebär. En annan sak som gör priset annorlunda i Sverige mot Tyskland är att vi i Sverige har en högre moms. 25 % mot i tyskland 16 % dvs 36 % lägre.

Det står ju alla fritt att handla där de vill. Vi som grossist försöker hjälpa våra butiker så gott det går. Om inte de finns, finns inte vi. Skall med nöje följa debatten om jag hinner.

Vid tangentbordet

Roger Einerskog
              Gibbon AB

Kommentar

• Kjell Fohrman
                Användare
                • April 2002
                • 4619

Jag har inte på något sätt förbjudit någon att spekulera – tvärtom skrev jag själv att jag också spekulerade.
                Däremot anser jag att om man spekulerar så tycker jag att man skall utgå från verkligheten. Om det nu är så att person A skriver ett inlägg och jag (eller någon annan) då på punkt efter punkt talar om att utgångspunkten för inlägget är helt fel. Då kan A enligt min mening välja på två saker
                1/ Bevisa att jag har fel och att därmed det person A skrev var korrekt. Då kan jag antingen komma med nya bevis för överbevisa A om att jag har rätt eller så accepterar jag att jag hade fel och ”ger upp”.
                2/ Acceptera att jag hade rätt och lägga ner diskussionen eller revidera sina åsikter efter de nya utgångspunkterna.

I detta fall har valts en tredje väg – att negligera mina åsikter och fortsätta att påstå samma saker som om inget hade hänt. Om detta är ett framgångsrikt sätt beror ju på syftet med inlägget.
                I detta fall hoppas jag att syftet var att i positiv anda få NCS styrelse att agera på ett visst sätt för att få lägre priser. Om det nu är så ni har tänkt så har ni ju valt en rätt dålig metod för detta. Ni får faktiskt försöka ta på er mödan att övertyga styrelsen om att ni har rätt och vi har fel.
                Kanske var syftet ett annat eftersom t.ex. så har krav på min avgång rests men denna kampanj mot mig borde väl i så fall ha förts före NCS årsmöte och inte strax efter. Jag har ju redan aviserat min avgång ur styrelsen till nästa årsmöte (gjordes officiellt på senaste årsmötet, men styrelsen kände till det för ett år sedan) och det verkar ju nu lite som att sparka in öppna dörrar. Till nästa årsmöte så avgår minst 2 personer ur styrelsen så det finns gott om plats för nya krafter att ta vid och föra fram nya fräscha ideer. Det är ju i handling man får visa vad man går för.

Sedan är det på sin plats att jag ber om ursäkt vad gäller två punkter
                Jag skrev – ”Det var flera år sedan som Gibbon överhuvudtaget angav rekommenderade ca-priser.”
                Detta var uppenbarligen åtminstone delvis fel (se ovan).

Jag skrev – ”Det nämns inte vilken produkt det handlar om men jag antar att du menar Eheim och här är det Dogman som är huvudgrossist i Sverige och alltså inte Gibbon.”
                Också här hade jag fel eftersom du avsåg Tunze – mitt antagande byggde på att det tidigare mest handlat om Eheim. I sak gäller dock mitt resonemang också för Tunze. Men oavsett detta jag ber om ursäkt för dessa felaktiga antaganden i min text.
                Att däremot anse att dessa misstag är så allvarliga att jag omedelbart skall avgå som styrelsemedlem tycker jag dock verkar väl magstarkt.

En liten synpunkt har jag vad gäller rekommenderade ca. priser. När jag själv var grossist så angav jag själv rekommenderade ca.priser för ”mina” produkter och dessa var offentliga för konsument. Självklart så var det helt frivilligt för affärerna att följa eller strunta i att följa dessa priser. Jag tyckte att de rek. priserna ur konsumentsynpunkt faktiskt i huvudsak hade en prisnedpressande effekt. Det var svårt för affärerna att ta ut ett högre pris än mitt rekommenderade eftersom då kunderna klagade, höll en affär ett lägre pris så fick de ett bra försäljningsargument och kunde påvisa att de sålde billigare än det rekommenderade.
                Nåväl detta vare en parentes och det är mycket möjligt att jag har fel när jag tror att rek. priser faktiskt kan ge lägre priser för konsumenten.
                Ciklidhälsningar
                Kjell

Kommentar

• nils42
                  Användare
                  • January 2003
                  • 931

Klara besked, tycker jag, är alltid välkomna.
                  Myter har dock en stor överlevnadspotential och för att få ner diskussionen till en normal nivå, vore det bra med mer siffror på det verkliga förhållandet. Om möjligt vore en jämförelse bra med t ex kläder och skor eller varför inte med bensin.
                  För fullständighetens skull har jag själv inte någon affär, inte mina anhöriga heller och jag har inte några ekonomiska intressen i zoologisk handel.

Kommentar

• StefanL
                    Användare
                    • August 2002
                    • 10784

Kjell Fohrman skrev:

citat detta fall hoppas jag att syftet var att i positiv anda få NCS styrelse att agera på ett visst sätt för att få lägre priser. Om det nu är så ni har tänkt så har ni ju valt en rätt dålig metod för detta. Ni får faktiskt försöka ta på er mödan att övertyga styrelsen om att ni har rätt och vi har fel.
                    Kanske var syftet ett annat eftersom t.ex. så har krav på min avgång rests men denna kampanj mot mig borde väl i så fall ha förts före NCS årsmöte och inte strax efter. Jag har ju redan aviserat min avgång ur styrelsen till nästa årsmöte (gjordes officiellt på senaste årsmötet, men styrelsen kände till det för ett år sedan) och det verkar ju nu lite som att sparka in öppna dörrar. Till nästa årsmöte så avgår minst 2 personer ur styrelsen så det finns gott om plats för nya krafter att ta vid och föra fram nya fräscha ideer. Det är ju i handling man får visa vad man går för.
                    Det jag skrivit i mina inlägg har givetvis varit menat i positiv anda, men ändå stark kritik gentemot de höga priserna. Jag har också försök att få NCS att debattera detta, vilket Kjell Fohrman också gjort. En av anledningarna till att jag önskat lägre priser på produkter har varit att det ska vara billigare för intresserade att starta med denna hobby. Låt vara att man placerar en guppy i ett 540L akvarium...tanken är ändå att man skall ha möjlighet att starta utan att det ska göra en utfattig på kuppen.

Jag har handlat mina fiskar privat...jag har köpt mitt akvarium begagnat...jag har gjort min bakgrund själv av frigolit...men jag har köpt mina tillbehör nya på internet. Alla som inte vet något om dessa möjligheter kanske ger upp sin nyfikenhet och sitt intresse då de kommer in i en butik med priser som är oskäligt höga.

Trevligt att Gibbon svarar...och ger SIN bild av situationen. Om det nu vore så att Gibbon hade oskäligt höga marginaler...skulle de då skriva om det?...hm...nej du...utan då blickar man istället på momsprocent hit och dit. Det skulle vara väldigt intressant att se hur t ex Gibbon tacklar det växande problemet (för dom) med att akvarister beställer utomlands istället? Roger Einerskog på Gibbon skrev en sanning...men inte hela. Det vore som sagt intressant med siffror som stödjer den ena eller den andre partens uppfattning om prisnivån inom zoohandeln.

Någon kampanj eller kupp mot dig Kjell Fohrman har det sannerligen inte varit utan det har varit en del personer som tagit illa upp pga den attityd du avspeglat i dina inlägg ibland. Jag har alltid skrivit om den betydelse du t ex haft för akvariehobbyn och hur mycket det hjälpt mig...men livet är ingen gratis-resa...man får räkna med att det blåser till emellanåt om man agerar klumpigt.
                    En tävlan emellan medlemmar om vem som har rätt eller fel är totalt ointressant för mig. Jag vill se en lägre nivå på priser inom zoohandeln...det är det enda som är intressant för mig i denna diskussion.

Kjell Fohrman, Roger Einerskog och ett fåtal andra, anser (såvitt jag kan tolka det) att prisbilden är bra och inget att jämra sig över med tanke på olika omständigheter. Alla vi som säger att priserna är för höga har tydligen fel?

Kommentar

• Jonne
                      Användare
                      • April 2003
                      • 120

Tricella. Varför startar du inte själv en zooaffär, så får du se vad man har för marginaler? Alla människor tycker i pricip allt är för dyrt. Men det är inte så alltid. Det som Gibbon beskrev var mycket bra. Större delav av svenska folket handlar i sin lokala zooaffär för det är nära & oftast bra service. Om du nu tycker att det är för dyrt att handla i Sverige, handla då utomlands, tycker jag.
                      www.discusklubben.se

Kommentar

• StefanL
                        Användare
                        • August 2002
                        • 10784

Jonne...jag handlar utomlands. Mitt syfte med mina inlägg angående detta ämne är INTE i egen vinning utan för hobbyn i stort. Jag tycker att de höga priserna försvårar för hobbyn att växa. Och varför skall jag betala dubbla priset för en pump som jag kan få för halva priset på nätet?

Får jag problem så kan jag givetvis gå till Zooaffären och fråga om reservdelar då dessa oftast inte är speciellt dyra. Och hur många gånger går en Eheim pump sönder?? Jag har aldrig behövt klaga på varken Eheim eller de utländska postorderföretagen jag handlat ifrån. Däremot har jag behövt klaga på zoohandlaren då han sålde fisk till mig som inte alls var den art de hade beskrivit.

Visst kan de som är mer insatta än jag i dessa grossistverksamheter ha lite kött på benen i diskussionen, men som sagt...skulle de verkligen skriva ned de marginaler de egentligen har på snittförsäljningen? I sådana fall så skulle det inte vara några problem att upplysa mig och andra på denna tråd om hur det ligger till siffermässigt.

Kommentar

• Gäst

Nils42, verklig siffra på Gibbon AB är att de förra året hade en vinst på 1,1%. Controllern här på företaget fick ju ut en massa annan intresant information ur siffrorna men det låter jag vara osagt,speciellt som jag skulle ha mycket svårt att förklara eller stå för resonemangen själv.

För mig låter det iaf inte direkt som om Gibbon skulle vara någon stor bov i dramat prisskillnaden Sverige vs. Tyskland.

//NJ

Kommentar

• Gäst

Märkte att det kommit fler inlägg sedan jag klickade på svara och verkligen fick svarat. Vad jag vill tillägga i är alltså till Tricella och det är att dessa uppgifter är som Roger Einerskog sade offentliga uppgifter bara att kolla upp (vilket jag gjort). Sedan är ju frågan hur intresant det är att få veta vilka marginaler Gibbon har på sina produkter, personligen är jag isf. mer intreserad av hur det går för företaget och vilken VINST de gör på sin verksamhet.

//NJ

Kommentar

• StefanL
                              Användare
                              • August 2002
                              • 10784

Vinsten på de produkter de säljer är det viktiga. Om grossisterna har dålig vinstavkastning, men hög vinstmarginal per produkt så ser du inte det i en bokföring. Verksamhetens vinst är långt ifrån rättvisande på vad de har för pålägg på produkterna.

Kommentar

• Jonne
                                Användare
                                • April 2003
                                • 120

Du tror väl inte Gibbon eller någon annan grossist skulle berätta vad dom köper in prylarna för? Och inte heller en affär skulle berätta vad dom köper in sina prylar för.
                                www.discusklubben.se

Kommentar

Arbetssätt...