Skicka efter..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sillstryparn

    #61
    citat:Att få ihop ett 375 liters akvarium med malawiciklider och inredning för 5.000 betraktar jag som ganska lätt och då räknar jag ändå med Sverige-priser.
    Problemet är väl egentligen att man som ciklidist vill ha tio sådana kar.

    Silltryparn

    Kommentar

    • Kenneth
      Användare
      • April 2002
      • 277

      #62
      Det verkar som alla bara ser till den initiala kostnaden. Själv har jag rätt mycket driftskostnader. Elen är ju tex inte gratis nuförtiden. Elen för mina burkar (1200, 540, 90, 60) ligger kanske på 2000kr/år. Maten kostar runt 700kr/år(räkmix). Byte av lysrör kanske 600-1000kr/år. Själv betalar jag inte för vatten men det är det många som gör. Sedan har vi kostnaden för mediciner,vattentester, salter, bikarbonat och annat som man köper in löpande. På det hela taget är det en ganska dyr hobby, inte jämfört med golf men jämfört med andra hobbyer.

      Sedan kan jag hålla med sillstryparn, man vill ju inte bara ha en burk...
      MVH
      /Kenneth Johansson,

      ordförande
      Linköpings Akvarieförening, www.linkopings-akvarieforening.net
      Ansvarig för Ciklidstämman 2007

      Kommentar

      • FI
        Användare
        • August 2002
        • 3743

        #63
        "På det hela taget är det en ganska dyr hobby, inte jämfört med golf men jämfört med andra hobbyer."
        Satsar man lika seriöst som det du beskrev i andra hobbyer så är det nog ofta betydligt dyrare, i alla fall i de hobbyer som jag räknade upp: musik, film, datorer, TV-spel.
        Det beror helt enkelt på hur seriös man är hur dyr hobbyn blir. Jag som "bara" har tre akvarier och som inte kör med CO2-anläggningar eller något liknande lägger inte alls ner särskilt mycket pengar per år på akvarierelaterade saker. Det går lite pengar till mat, medicin, någon fisk och något lysrör, sedan kostar givetvis elen en del osv... men inte är det några stora summor det rör sig om nu när allt är igång.
        Det kostar betydligt mer att sitta här vid datorn med internet igång än vad akvariet kostar, bara bredbandet kostar 316kr per månad och sedan drar ju datorn förmodligen en hel del ström också...

        Mvh Fredrik Isaksson
        Fredrik Isaksson
        Bildarkivet

        Kommentar

        • odilou
          Användare
          • April 2002
          • 308

          #64
          Några ord från entusiasterna i Vega:
          Akvariehobbyn är billig i förhållande till glädjen den ger, men dyr om man jämför med vissa andra mer normala hobbies, exempelvis tv-tittande.
          Att det inte skulle kosta att fylla varje ledig yta i sin bostad med intressanta (tanganyika)ciklider är lögn. Ett nytt kar i 500-litersklassen kostar ju i runda slängar 5 000-10 000 beroende på fisk, inredning och huruvida karet är gammalt eller ej. Exempelvis räknade jag på mitt senaste projekt, med BTN och fiskbesättning landade 1.5-meterskaret på ganska precis 10 000. Men - beroende på vad för fisk man väljer finns ju chansen att få tillbaka åtminstone en del av pengarna genom yngelförsäljning. Köper man t.ex en grupp "troffar" och får denna att fungera bra är ju inte exempelvis 250yngel*40kr=10 000kr per år en orimlighet.

          Och kom ihåg:
          Det är en synd att säga "dyrt" och "akvarium" i samma mening! Ciklider och andra njutningar & nöjen skall inte svärtas av ekonomiska diskussioner. Har man inställningen att akvariehobbyn är för dyr tycker jag att man antingen ska byta hobby eller åtminstone hålla det för sig själv.

          Glad midsommar på er (Själv flyr jag landet - i Köbenhavn har akvariebutikerna öppet på lördag!)

          Kommentar

          • Foppaloppa

            #65
            Jag har aldrig tänkt så mycket pengarna, men visst är det dyrt och jag tjäna inte mycket pengar.
            Men jag tycker att den är en del av hobbyn man älskar. Man sitter och drömmer om vad man skall köpa, man sparar, gnider på pengarna och till sist har man kanske det där efterlängtande 10 000 karet som man har drömt om. Samma sak är det när man sitter där framför karet och planerar att kanske en mangroverrot kanske skulle vara perfekt där vid sidan om den växten, nästa vecka kanske man köper den där mangrover roten och man är nöjd. Sen kommer nästa projekt man drömmer, det är del av hobbyn.
            Jag tror om man köper allt på engång så försvinner en del av hobbyn, just nu drömmer jag om köpa nya Discusar, men än bara drömmar, en lön till så är drömmen sann
            Inlägget kanske inte har så mycket om det är dyrt eller inte, men det är vad jag tycker.

            M.V.H Patrik

            Kommentar

            • Fredrik H.
              Användare
              • April 2002
              • 1884

              #66
              Jag tycker att det är ganska lätt att hålla kostnaderna nere. Man måste bara ha lite tålamod. Jag har byggt hela mitt fiskrum (visserkigen litet) med en spottstyver. Jag har köpt massor av gamla skitkar som går att göra riktiga guldklimpar av. Jag köpte en hel ställning med 8 st 80 liters för en tusenlapp och i förra veckan ett 540 för 500 spänn. Bara de sista veckorna har jag hittat flera annonser med både gratis grejor och superbilliga i stil med denna:



              Sen är det bara att köpa lite snygga lister och vara lite finurlig så blir det mycket snyggare än det man kan köpa. Det är ju kul att fynda och skapa och att det på något sätt skulle bli sämre är bara ett påhitt.

              mvh,


              Fredrik H.
              Gratis konto på: www.cichlidtube.com
              www.cichlidgallery.org
              www.tropheini.com

              Kommentar

              • Karon
                Användare
                • April 2002
                • 880

                #67
                Man kanske skall sklija på "dyrt" och "mycket pengar".

                Kommentar

                • odilou
                  Användare
                  • April 2002
                  • 308

                  #68
                  Så sant. Och för den sparsamme är sommaren rätt årstid att fynda!

                  Kommentar

                  • Jonas E
                    Användare
                    • February 2003
                    • 2533

                    #69
                    t.ex. så fick jag ett 540 fullt me malwiciklider (vuxna) inklusive alla tillbehör för 1000kr i förra veckan, känner mig ganska lycklig......

                    totalt kommer mitt akvarie-rum att gå på 4300kr.........mitt rum ligger i så fall på ett 375o ett 540( de e de jag fick för 1000kr), inklusive all utrustning och en grupp troffar........

                    men jag har ju haft lite tur o hittat billiga akvarium........
                    /Jonas
                    540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                    Kommentar

                    • Henrik Dehlin
                      NCS Medlem
                      • September 2002
                      • 1913

                      #70
                      Det är väll inget som sakt att hobbyn är för dyr? för isåfall skulle man juh inte ha råd med denna hobby..

                      Kommentar

                      • Bilbo
                        NCS Medlem
                        • April 2002
                        • 1159

                        #71
                        Jag kan ju som en liten parentes i detta ämne ta upp en av sveriges största hobbies, sportfiske. Detta är en hobby som av de flesta ses som en relativt billig hobby. Men precis som med alla andra hobbies kostar den om man är intresserad. För att vara en aktiv sportfiskare krävs följande:
                        - Spön och rullar, minst 4-6 olika typer från mete till flugfiske
                        - Drag, flugor, krokar mm.
                        - Båt, det är med en båt som med ett akvarium, du kan köpa en begagnad roddbåt för 500.- och fixa till den samt bara använda åror, eller så kan du köpa en ny Buster för 120.000, lite beroende på vad och var du brukar fiska.
                        - Driftskostnad, om du har en båt med motor drar den bensin, när jag fiskar ihop med min far använder vi motorn väldigt lite, men är man ute en dag så går det åt ca 10 liter á 10 kr.

                        Det jag vill komma till är att det inte går att säga att en hobby är dyr, eftersom lite av tanken med en hobby är att man utför den utan vinstintresse, sedan försöker jag alltid att kapa kostnader, men det beror lite på vilka ekonomiska förutsättningar man har. Det finns folk som gladeligen skulle lägga ut 25.000 på ett akvarie, och ha råd med det, men det är inte intressant för mig, det är också en av anledningarna att jag fiskar med min pappa.
                        // Magnus Arvidsson

                        Kommentar

                        • Rickard
                          Användare
                          • April 2002
                          • 727

                          #72
                          Jag får igen alla driftskostnader med råge p.g.a. yngelförsäljning. Jag säljer ca. 200-300 yngel mellan 20-40 kr/st per år det ger då i runda slängar 7.500:-/år. För dom pengarna köper jag fiskmat, filtermaterial, lysrör mm. Det som kostar är själva akvarierna, i mitt fall köper jag begagnat. Jag gav 6.500:- för mitt 960 lit med BTN-bakgrung och 3 st. kraftpaket samt Eheim,s största ytterfilter heltäckande ramp och träklädd ställning, 300:- för ett 100 lit yngel kar, 1200:- för ett komplett 540 lit, 700:- för ett 250 lit komplett kar. M.a.o. har min hobby under 8 års tid kostat ca. 8.000:- alltså 1.000:-/år.

                          Jag kan anse att det är sanlös billigt.

                          Nu när jag har hållit på ett tag och fått kontakt med handlare så får jag också andra priser på pumpar mm. Jag kommer aldrig att handla på nätet eftersom jag lever i symbios med handlarna.
                          M.v.h.
                          Rickard

                          Kommentar

                          • Micke
                            Användare
                            • April 2002
                            • 9579

                            #73
                            Sista meningen i Rickards inlägg är mycket tänkvärd.
                            Idag köper många tillbehör via nätet och fisk direkt hos odlare. När man sedan får problem vänder man sig till sin lokala handlare där man alltid förväntar sig god service, låga priser och ett brett utbud.
                            Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                            Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                            Kommentar

                            • Karon
                              Användare
                              • April 2002
                              • 880

                              #74
                              Och om jag köper ett filter på nätet kan jag köpa ett i reserv ifall det första skulle krångla, praktiskt taget utan att betala något extra.
                              Är det en rimlig prispolitik så kör för det.

                              Kommentar

                              • Rickard
                                Användare
                                • April 2002
                                • 727

                                #75
                                Det handlar ej om prispolitiken utan att jag vill ha kvar min speciella butik som jag kan få fisk ifrån. Jag har inte lust att behöva åka till Tyskland för att köpa fisk eller sälja mina yngel p.g.a. att min akvariebutik har KK:at. Det som kommer att finnas kvar är endast butikerna i köpcenterna som säljer guppi och papegojciklider.

                                Det är det som jag betalar lite extra för och har inget med prispolitik.

                                För den delen tjänar akvarieaffärerna lika mycket på mig som jag tjänar på dom. Kostnader för denna hobby hade ökat om jag inte hade haft ett bra förhållande till min "dyra" affär.
                                M.v.h.
                                Rickard

                                Kommentar

                                Arbetssätt...