Skicka efter..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • August 2002
    • 10784

    #16
    Jag tycker också att det ibland är skrämmande priser som hålls inom Sverige på akvarieprodukter. Detta förhindrar troligtvis att hobbyn utvidgas mer än vad som är fallet nu. Alla som vill börja...och alla som har akvarium...vet inte om att det är så mycket billigare att skicka efter från Tyskland för att ta ett exempel.

    Det finns en del affärer här på nätet som håller relativt ok priser, men om man jämför med utlandet (Tyskland t ex) så får de svenska pisk ordentligt. Det är löjligt att det är ibland halva priset (frakt medräknad) att skicka efter från Tyskland mot vad det är att handla på Zooaffärn här i stan.

    Det är faktiskt oroväckande att det är sådana här prisskillnader...för svenska zoohandlare. Det är girighet och småtänkande som styr (Grossister).

    Kommentar

    • Bilbo
      NCS Medlem
      • April 2002
      • 1159

      #17
      Problemet i detta fallet är nog okunskap, man handlar av de stora grossisterna för att man alltid gjort det. I och med EU är det mycket lättare att importera själv, även som företag, än vad det var tidigare. Jag är inte säker på att handlarna inser det. Att priserna är höga i svenska zoo-butiker är inte så konstigt, eftersom det är ett extra grossistled, samt ett extra transportled, som måste betalas av någon. Denna någon är i regel den intet ont anande akvaristen.
      // Magnus Arvidsson

      Kommentar

      • odilou
        Användare
        • April 2002
        • 308

        #18
        Nu har jag inte prisuppgift på 2028:an från min handlare, men vi kan ju ta Classic 2217 istället. Denna kostar hos Aquaristic.net
        110EU*9.2 = 1012
        +
        18,98 x 9,20=174,61 SEK
        =1187 SEK

        Hos min handlare kostar samma pump 1470:-. Prisskillnaden blir således 283 kronor. Jag betalar gärna den summan för att trygga att jag har en zoohandlare att gå till nästa år också.

        Därmed inte sagt att vissa svenska handlare inte håller orimligt höga priser. Men använd inte konsekvent Akvarielagret som måttstock i sådana här diskussioner, det blir bara löjligt. Att Lagret är dyrt är allmänt känt - som jag sa innan handlar det om 50-100% högre priser på många standardvaror (ex. Fluval4 620:- mot 310:- hos Herkules GBG, Fluval404 2060:- mot drygt 900:- hos Herkules).

        Kommentar

        • Bilbo
          NCS Medlem
          • April 2002
          • 1159

          #19
          Det är väl egentligen ingen som lastat handlarna i denna diskussion, men om det är så billigt på Herkules tycker jag att du skall handla där. För min del som har 25 mil till Göteborg blir merkostnaden 283 + 500 (lågt räknat, 50 mil x 10 kr/mil)= 783 kr.
          Om pumpen skulle gå sönder kostar det mig 500 kr för att lämna in den, och ytterligare 500 kr för att hämta den.
          Slutsats:
          Om jag hade en billig tillbehörshandlare på min ort, skulle jag handla av den, naturligtvis! Men jag kan inte motivera mig att betala extremt höga priser (i vissa fall nästan dubbelt), bara för att handlaren skall vara kvar. Tråkigt men sant, men det är lite äta eller ätas.
          Att använda Akvarielagret som måttstock på en dyr Zooaffär är inte riktigt rättvist. Som ett exempel skulle jag köpa en Fluval 4+ i en zooaffär i närheten, den handlaren ville ha 1495.- för en sådan pump. Ocker? Ja, men vem vet vad handlaren får betala i inköp från grossisten?
          // Magnus Arvidsson

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • August 2002
            • 10784

            #20
            Visst kan det finnas andra handlare inom Sveriges gränser som håller humana priser, men faktum kvarstår att alla inte kan handla från samma handlare pga t ex avstånd.

            Att kunna handla från nätet vare sig det är inom Sverige eller utlandet är en bra service till oss som vet om detta. För andra så kanske de låter bli att starta akvarium pga kostnader...och det förlorar vi alla på. Både handlare och grossister borde ta större ansvar när det gäller att försöka öka intresset för de produkter de försöker sälja...och för hobbyn i stort.

            Kommentar

            • Bilbo
              NCS Medlem
              • April 2002
              • 1159

              #21
              Däremot, bara för att säga emot mig själv, åker jag gärna en bra bit för att köpa fisk av bra kvalitet (var i Nol i fredags) men jag hade inte behov av någon pump just då .
              // Magnus Arvidsson

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Användare
                • April 2002
                • 4619

                #22
                "Jag tycker också att det ibland är skrämmande priser som hålls inom Sverige på akvarieprodukter. Detta förhindrar troligtvis att hobbyn utvidgas mer än vad som är fallet nu."

                Detta har diskuterats flera gånger tidigare. Utan att lägga mig i diskussionen kan ett par fakta vara på sin plats.
                1/ Akvarietillbehör är i allmänhet dyrare i Sverige än i Tyskland, en viktig anledning till detta är att svenska affärer och grossister i allmänhet har högre pålägg än de tyska på tillbehör.
                2/ Detta gäller speciellt för tysktillverkade produkter.
                Orsaken till detta är flera som t.ex. färre led som skall tjäna pengar.
                Exempel: Eheim i Tyskland säljer direkt till tyska affärer, men de säljer inte direkt till svenska affärer, dvs ett led mindre.
                Marknaden är också mycket större i Tyskland och en stor tysk affär köper därför in varorna till i stort sett samma pris som den svenske grossisten (åtminstone om man räknar in den extra fraktkostnaden).
                Denna prisskillnad är inte på något sätt unikt för akvarietillbehör utan det gäller t.ex. för tyska elverktyg som man kan köpa till betydligt under halva priset i Tyskland mot vad de kostar i Sverige.
                3/ Allt är inte billigare i Tyskland gentemot Sverige - vad gäller djuren (t.ex. fisk) är det betydligt billigare i Sverige än i Tyskland.
                4/ För att zoofackhandeln i Sverige skall överleva så tror jag att de måste
                a) Höja priserna rejält på det levande - det för också det positiva med sig att djur i mindre grad kommer att betraktas som slit och slängvaror.
                b) Sänka priset på tillbehör där de är konkurrensutsatta från internethandel.
                c) Helt avstå från att sälja kända märkesvaror som Eheim, Tetra etc. eftersom de här inte har en chans att prismässigt ens komma i närheten (även om de säljer till under inköpspris) av internetpriserna i Tyskland pga det distributionssätt som dessa företag har. Marknaden (befolkningen) i Sverige är helt enkelt för liten
                Ciklidhälsningar
                Kjell Fohrman
                PS: Angående vissa Göteborgspriser på t.ex. vissa pumpar - så säljer en del affärer i Göteborg till under inköpspris (eller till inköpspris) - för dom är pumparna en "lockvara".

                Kommentar

                • Bilbo
                  NCS Medlem
                  • April 2002
                  • 1159

                  #23
                  Om jag inte minns helt fel så är priserna från grossist i sverige även volymberoende, med andra ord om en affär kan lägga ut pengar för en hel pall med eheimpumpar får de ett bra pris och kan därmed hålla lägre utpriser. Jag har också sett grossistpriser hos vissa småhandlare som är högre än utpriserna i de tyska webbutikerna. Det är detta jag menar med att zoohandlarna skulle kunna importera mer själva, och därmed kunna ligga kvar på sina marginaler samtidigt som de sänker sina priser.
                  // Magnus Arvidsson

                  Kommentar

                  • odilou
                    Användare
                    • April 2002
                    • 308

                    #24
                    Ang. pumpar som "en lockvara": det stämmer säkert i vissa fall, men inte alltid. Nämnda Herkules är ju billig(ast i Sverige?) på i princip alla sorters tillbehör. Btn-bakgrunder, akvarier, pumpar och doppvärmare - allt säljs till löjligt låga priser. Fisken är också mycket lågt prissatt. Detta kan ju bara bero på att de säljer enorma volymer eller att de köper direkt från tillverkare.
                    Därmed inte sagt att jag håller Herkules för en särskilt bra eller intressant fiskaffär (däremot bred), jag handlar mycket sällan något levande där.

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Användare
                      • April 2002
                      • 4619

                      #25
                      "Jag har också sett grossistpriser hos vissa småhandlare som är högre än utpriserna i de tyska webbutikerna. Det är detta jag menar med att zoohandlarna skulle kunna importera mer själva,..."
                      Som jag sa ovan så säljer stora tyska producenter direkt till affärer i Tyskland, men inte till svenska affärer. Visst skulle en svensk affär i vissa fall tjäna på att handla av en tysk webbbutik, men de skulle i så fall bli tvungna att lägga på frakt samt den högre momsen som finns i Sverige (lagstiftat) och om de skall tjäna något som helst på affären och inte bedriva Ebberöds bank så måste de ju också ha ett pålägg så priskonkurrera är omöjligt.
                      Ciklidhälsningar
                      Kjell

                      Kommentar

                      • Bilbo
                        NCS Medlem
                        • April 2002
                        • 1159

                        #26
                        Jo, men du får inte glömma att de priser man ser på webbutikerna är inkl. tysk "moms", den kan du dra av innan du lägger på den svenska. Dessutom har aquaristic.net specialpriser för detaljister, så de fungerar även som grossist.
                        Dessutom är det inte fråga om att hålla lika låga priser som i Tyskland, utan att kunna få ner tillbehören till en sådan prisnivå så attman är villig att betala mellanskillnaden.
                        Det finns ett mervärde i att kunna köpa sina tillbehör lokalt, men det är inte värt hur mycket som helst.
                        // Magnus Arvidsson

                        Kommentar

                        • kaj.p
                          Användare
                          • April 2002
                          • 2294

                          #27
                          Roade mig att jämnföra lite priser när jag var ner i Tyskland härom månaden. Tittade bl.a på en ställbar Jäger 300 W Butikspris hemma är runt 300 Kronor. På svenska nätet har jag sett den för 199 kr plus frakt. I Tyskland köpte jag den i Butik för 11,95 Euro dvs ca 110 svenska kr. Kollade också med en tysk grossist och här låg den på stax över 9 euro plus tysk moms 16 %. Så skillnaden i tyskland mellan affär o grossistpris var bara lite mer än en euro. Denna lilla skillnad beror ju säkert på vad Kjell ovan förklarat. När det gäller skillnaden mellan tysk o svensk moms är det 9 % vilket skulle göra en tia till. Sen har vi förstås frakten. Men det är fortfarande långt upp till de 300 kr de vill ha i butiken här hemma.
                          Sen har vi fodret 10 liter Tetra diskus 67 Euro mot 110 kr för 250ml hemma. Algtabeltter 1 Kg 11.95 E mot 250 lm 125 kr hemma. Ioch för sig storpack men ändå.
                          Diskussällskapet
                          www.diskusforum.se

                          Kommentar

                          • Bilbo
                            NCS Medlem
                            • April 2002
                            • 1159

                            #28
                            I rest my case!
                            // Magnus Arvidsson

                            Kommentar

                            • StefanL
                              Användare
                              • August 2002
                              • 10784

                              #29
                              Istället för att förklara dessa skillnader i prispolitik så kanske NCS tillsammans med andra föreningar inom akvaristiken kunde fungera som en samlad enhet mot handlare/grossister för att hålla ned priserna.

                              Kjell Fohrman har ju, såvitt jag förstått, även agerat som grossist (BTN t ex) och "sitter väl på två stolar" så att säga...eller var det ett företag med egen tillverkning och försäljning? Det kan ju vara av betydelse att veta bakgrunden till personen bakom orden...

                              Det finns, som jag känner det, ett växande intresse för akvaristiken och då vore det god idé att göra sig hörd och synas...för andra än redan invigda.

                              Kommentar

                              • Kjell Fohrman
                                Användare
                                • April 2002
                                • 4619

                                #30
                                "Kjell Fohrman har ju, såvitt jag förstått, även agerat som grossist (BTN t ex) och "sitter väl på två stolar"
                                Vem jag är och vad jag har gjort framgår av min profil så det är väl ingen större hemlighet om man säger så.

                                "Istället för att förklara dessa skillnader i prispolitik så kanske NCS tillsammans med andra föreningar inom akvaristiken kunde fungera som en samlad enhet mot handlare/grossister för att hålla ned priserna."
                                NCS har inte förklarat varför dessa prisskillnader finns utan det var det jag som gjorde (även om jag sitter i styrelsen så innebär inte det att jag skriver i styrelsens namn, när jag gör det så skriver jag ut det).
                                Jag kan inte förstå att det skulle vara fel av mig att lite närmare förklara varför dessa prisskillnader finns.
                                Sedan till vad NCS kan göra så har vi ju t.ex. fixat så att NCS-medlemmar får rabatt i fler abra zooaffärer. Jag har svårt att se vad akvarieföreningarna skulle kunna göra - som jag skrev ovan så är det ett allmänt faktum att många saker (alltifrån, elverktyg, salami, öl och akvarietillbehör) är dyrare i Sverige än i Tyskland. Detta har ju några små hobbyorganistaioner lite svårt att påverka.
                                Vi får kanske vara glada för att fisk är billigare i Sverige istället då - alltid något.
                                Ciklidhälsningar
                                Kjell

                                Kommentar

                                Arbetssätt...