Skicka efter..

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kaj.p
    Användare
    • April 2002
    • 2294

Tycker att denna tråd blivit en " verbal rymdpromenad". Tycker också att Kjells första inlägg var helt adekvat men oj vad det höggs!!!!
    Att sedan ställa det ena mot det andra leder väll inte till något.
    Kostnaden för sin hobby är relativ och det är väl upp till var o en att ställa priset till vad man själv har för utbyte av det hela.
    Dock är jag övertygad om att varken rik eller fattig är beredd att betala överpris.

Diskussällskapet
    www.diskusforum.se

Kommentar

• Henrik Dehlin
      NCS Medlem
      • September 2002
      • 1913

Ingen hobby är väll direkt billig går man in för en hobby så blir den dyr vilken hobby det än är typ.Och efter alla pengar och jobb man lagt ut på ett ruskigt snygg akvarium så känns det bra när kompisar och släkt säger att det är otroligt roligt att kolla på!..Men jag kommer iaf att köpa grejer där det är billigast (på samma varor)..Sen har man juh även 5mil till närmaste godkända affär och tror inte att nån av dom kommer lägga ner för att jag köper mina pumpar dubbelt så billigt i tyskland!..

Kommentar

• StefanL
        Användare
        • August 2002
        • 10784

Instämmer med Kaj.P att diskussionen tagit en underlig form. Det har aldrig varit fråga om att akvariehobbyn är billig eller dyr i förhållande till andra hobbyn. Det jag ville ha fram var om akvariehobbyn var onödigt dyr för konsumenten eller om priserna är humana. Jag anser fortfarande att prisskillnaderna är för stora från butik till butik, inom landet såsom utomlands, och det är just detta som stör mig.

Jag tycker att många svenska zoohandlare har onödigt höga priser som i sin tur är som en broms till hobbyns utbredning.

Kommentar

• Stelin
          Användare
          • December 2002
          • 1339

Jag tycker också prisskillnaderna är för stora, något jag själv var lite inne på i en annan tråd för en tid sedan här på forumet.

Det enda jag tror att man kan göra åt det hela är att som enskild individ bojkotta butiker som man tycker tar för mycket betalt och tala om vad man tycker för andra. Kanske detta på sikt kan leda till förändring.
          Kanske även låta butiker med bra prisbild annonsera gratis på ciklid.org . Men det finns kanske någon aspekt på detta som jag inte är insatt i...

//Stefan Lindstedt

Kommentar

• Frasse
            Användare
            • April 2002
            • 36

Jag tycker att det var ett himla gnäll på alla handlare. De zoobutiksägre jag känner har inga enorma påslag. Det är nog alla svenska grossister som har en högre prisbild än många utländska. Detta är ju inget unikt just för zoobranchen utan kommer igen på många andra ställen. Jag får väll ta ytterligare ett exempel sålde för ett tag sedan en hemabiorecivier på denna var det svenska åf nettot 4800:- ett par dagar efter ringer en kompis och säger att han fått hem en precis likadan för 4500:- med frakt från en tysk nätbutik. Hur skall jag som handlare kunna sälja prylar under netto priset utan moms och gå minus??????

Det är nog hela den svenska prisbilden som är sne och detta är inget exklusivt just för din zoobutik.....
            MVH. Tony...

Kommentar

• Rickard
              Användare
              • April 2002
              • 727

Med de kontakter jag har med zoohandlare kan jag bara instämma i Frasse,s uttalande att den stora "boven" är grossisterna. Jag känner ingen som äger en zoobutik och kör mer en ny Mercedes men många som kör Volvo 245:a. Om man skall använda bilen som (tvivelaktig) måttstock. Därför tycker jag det är fel att gnälla på att zooaffärer skulle ta ut för höga priser. Dom tar ut dom priserna för att överleva.
              M.v.h.
              Rickard

Kommentar

• Janne E
                Användare
                • April 2002
                • 382

Men om man skulle tänka så här.
                Lägre priser på hårda varor = fler skulle ha råd att köpa akvarier eller fler akvarier.
                Högre priser på fiskar = fler skulle tycka att det är roligare att odla för de skulle få bättre betalt för avkomman och de som har renodlade akvarieaffärer skulle ha bättre chans för överlevnad och troligtvis skulle det bli fler sådana akvarieaffärer.
                Vilket tillsammans borde öka hobbyn i Sverige.

Mvh Janne

Kommentar

• StefanL
                  Användare
                  • August 2002
                  • 10784

Ska vi tycka synd om handlare som inte ser kostnadseffektivt på sin business och handla utan att klaga?

Om en handlare inte lyckas finna produkter där han kan få maximal avkastning till humant pris är det dåligt. Att handla av samma grossist år efter år och hålla höga priser beror på att hela det svenska systemet av handlare inom zoologisk handel liknar bensinbolagens "kartell".

Jag har absolut INGA problem att klaga på handlare som förser sina butiker med dyra produkter på orter där det finns få möjligheter till konkurrerande priser. Alla har inte tillgång till internethandel, alla har inte storstädernas konkurrens att lita på...

Kommentar

• Janne E
                    Användare
                    • April 2002
                    • 382

citat:Om en handlare inte lyckas finna produkter där han kan få maximal avkastning till humant pris är det dåligt. Att handla av samma grossist år efter år och hålla höga priser beror på att hela det svenska systemet av handlare inom zoologisk handel liknar bensinbolagens "kartell".
                    Så enkelt är det inte, det är bara butikskedjor som köper in lite större kvantiteter som har möjlighet att pressa priser från grossister. Den enskilda butiken har inte samma köpkraft och har ingen möjlighet att hitta andra vägar för sina inköp.
                    För att kunna importera själv så krävs det att man köper in stora kvantiteter och det har dom inga pengar till, finns något enstaka undantag men de har ingen anledning att sälja billigare.

För att priserna på hårda varor ska kunna bli lägre måste det till en större grossist ex.vis placerad i Tyskland som säljer till många länder och direkt till butik och det vill nog inte de svenska agenturerna för då tappar de en viktig inkomstkälla och i förlängningen kanske de inte överlever utan dessa produkter och då lägger de ner för de kan inte bara leva på att sälja fisk.

Så det handlar inte om att tycka synd om någon utan helt enkelt om ekonomi.

Men det står var och en fritt att handla var man vill och skulle alla akvarister handla på nätet från tyska postorderfirmor så skulle det tvinga fram en förändring och då kan jag garantera att akvariefisk inte längre kommer att vara så billigt som det är nu vilket jag tycker skulle vara positivt för hobbyn.

Mvh Janne

Kommentar

• nils42
                      Användare
                      • January 2003
                      • 931

Själv bor jag i en småstad. Att inte "min" akvariehandlare kan hålla stormarknaders priser är jag mycket medveten om. Jag handlar där inte för prisets skull, men för all den övriga service jag får, då jag behöver det. Visst finns det också affärer, som har ett mycket större utbud av fiskar och utrustning, men vill jag ha något tar han hem detta. För mig är det viktigt med närhet och service.

Kommentar

• StefanL
                        Användare
                        • August 2002
                        • 10784

Det jag menar är att jag till viss del vill att vi konsumenter sätter lite press på handlarna som i sin tur kan trycka på grossisterna...

Varför skulle detta vara omöjligt?

Jag kan heller inte förstå detta stora försvar för en del handlares prissättning på produkter...men vill folk betala överpriser för att få denna "goda servicetillgång" så får det väl vara så.

Man ska däremot vara införstådd med att långt ifrån alla har samma kontakt med sin handlare som en del uttrycker här på denna tråd. Hur många får egentligen rabatt? Hur många får denna "goda service" utöver det vanliga? Hur många produkter och fiskar behöver gemene man köpa av just denne handlare för att få "god prisnivå" för att man handlar lokalt? Jo det är väl de som handlar frekvent hos handlaren...däremot INTE eventuelle nybörjaren som egentligen är just den som behöver stimuleras.

Nu skrivs det om att det är servicen och närheten utifall det skulle uppstå problem med hobbyn på t ex tillbehör och fiskar. Ok det kan jag förstå...men då skall man återigen ha god kontakt med handlaren. Om en Eheim pump gått sönder så lär de ändå oftast beställa prylar...från Tyskland...eller grossisten...och så är karusellen igång igen.

När det handlar om zoohandel så är det nog bra mycket bättre i en större stad pga konkurrensen om kunderna...än vad det är i en lite mindre ort.

Jag kan personligen säga att jag handlar helst från en handlare i min närhet, men de håller tyvärr inte acceptabel prisbild så då har jag vänt mig till internet. Handlar på svensk och tysk onlineshop.

Jag har tre stycken internetbutiker som jag använder mig av pga god service, bra prisbild och brett utbud. Hjortgatans, Aquaristic.net samt Aquaristikshop.com. Alla dessa har bra produkter till relativt lågt pris. Fiskar handlar jag oftast privat.

En annan ypperlig sak som hjälpt mig till att hålla ned hobbykostnaden är medlemskapet i NCS och dess rabatter hos olika zoohandlare. NCS Forum med dess medlemmar har hjälpt mig att finna de bästa onlinehandlarna...och privatodlarna. Detta är nog det mest kostnadseffektiva sätt jag kan komma på...

Kommentar

• Stelin
                          Användare
                          • December 2002
                          • 1339

Tricella:
                          Ett tips till svensk nätbutik med rimliga priser är PWSS.nu
                          Det dom inte dom i sitt ordinarie sortiment verkar dom inte heller ha några problem att ta hem.
                          Tex så beställde jag Osi spirulina flingorna i en 200gr burk för 190kr, betydligt billigare än andra nätbutiker.
                          //Stefan Lindstedt

Kommentar

• StefanL
                            Användare
                            • August 2002
                            • 10784

Tackar för tipset.

Jag har dock inga problem att betala de priser som handlarna håller men det är bara det att jag tycker det känns onödigt när man kan få tag i prylarna mycket billigare. Jag tänker också på handlarna...som förlorar mina pengar pga onödigt höga priser. Och jag är inte den enda som vänder mig åt annat håll...

Det vore ganska intressant om man fick veta siffror på hur mycket som importeras via t ex de Tyska onlinebutikerna. Då kan man se hur mycket de Svenska handlarna förlorar på redan befintliga potentiella kunder. Men den största posten är nog alla de som går in i affären och ser de höga priserna och sedan går ut tomhänt.
                            Jag har nu sett att en del handlare erbjuder räntefria lån...och det är väl kanske en start att kunna få bredd på sin kundstock, tyvärr innebär det att priset fortsatt kan ligga högt.

Alla vet att det hålls höga priser i affärerna, men oerhört få är intresserade av att få priserna sänkta och det gör mig aningen förvånad.

Kommentar

• Frasse
                              Användare
                              • April 2002
                              • 36

Jag försvarar ingen. Men jag tycker det är fel att lägga allt på den lokala handlaren. Det finns ju svenska alternativ idag pwss och hjortgatans har lägre priser. Nu vet jag stefan att i skövde där du bor är det inget jätte utbud på tillbehör ciklider men om man åker till tex stockholm så ligger de på en låg prisnivå ändå..
                              MVH. Tony...

Kommentar

• Frasse
                                Användare
                                • April 2002
                                • 36

Sänkta priser är ju alltid bra för konsumenten. Om man har lägre priser lockar man mer och mer konsumenter och kanske kan på detta vis reducera inkomst bortfallet på sänkta priser. Om alla som handlar på nätet börjar handla på zoo affären skulle detta troligen väga upp det sänkta priset. Detta är ju dock enbart spekulationer.
                                MVH. Tony...

Kommentar

Arbetssätt...