Skicka efter..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Robbe
    Användare
    • February 2003
    • 527

    #31
    citatetat har ju några små hobbyorganistaioner lite svårt att påverka.
    Vad är det talesättet säger,är det inte "många bäckar små........"

    Kommentar

    • imported_n/a
      Användare
      • August 2002
      • 330

      #32
      "vi får kanske vara glada för att fisk är billigare i sverige då-alltid något" TYcker ni verkligen det kjell? Ideligen verkar ni försvara höga priser,alltså tar handlarnas parti,tycker tricella har en poäng i att ni verkar på två stolar! en gång handlare alltid handlare tycks det? som ordförande i en organisation ska man väl verka för medlemmars o blivande medlemmars intresse?Inte för handlare som tar ut ocker priser,eller,tycker nämligen att ni inte gör det,men jag kanske har missförstått?eller menar ni att en del kör mercedes o andra trabant? fråga:1.tycker ni att det är försvarbart att ta ut denna prisskillnad,i ett eu land o inte i ett annat?
      2.hur ställer ni dig till medlemmars intresse att utveckla,sprida hobbyn,genom att ta kamp mot ockerpriser.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Användare
        • April 2002
        • 4619

        #33
        Ideligen verkar ni försvara höga priser,alltså tar handlarnas parti,tycker tricella har en poäng i att ni verkar på två stolar! en gång handlare alltid handlare tycks det? som ordförande i en organisation ska man väl verka för medlemmars o blivande medlemmars intresse?"
        Ditt svar är direkt oförskämt mot mig hutti och det är sådana som du som gör det tämligen meningslöst att jobba ideelt. Nu kan jag glädja dig med att jag avgår som redaktör för Ciklidbladet vid årskiftet och ur styrelsen vid nästa årsmöte.
        Vi har för övrigt just nu ett plats vakant i styrelsen som kan ta hand om utskickden och vi söker en person mecd dessa kvalifaktioner - perfekt ording, aldrig semester, alltid beredd på att jobba en massa timmar utan ersättning - belöning, alltid vara beredd att få ta emot skit från gnällspikar.
        Vad har du då själv gjort för att kämpa mot det du går till storms mot - vilka föreningar arbetar du aktivt i, hur många artiklar har du skrivit till Ciklidbladet, eller är det så att du bara är en drönare till gnällspik[V], upp till bevis och bevisa motsatsen.

        NCS är för övrigt en medlemsorganisation där årsmötet slår fast den utveckling som skall drivas under kommande år och också väljer styrelse - inget förslag om detta väcktes på senaste årsmötet, inte heller någon motion i ämnet sändes in till årsmötet för behandling.

        För övrigt så var min åsikt i ämnet bl.a. denna:
        1/ Akvarietillbehör är i allmänhet dyrare i Sverige än i Tyskland, en viktig anledning till detta är att svenska affärer och grossister i allmänhet har högre pålägg än de tyska på tillbehör.
        4/ För att zoofackhandeln i Sverige skall överleva så tror jag att de måste
        b) Sänka priset på tillbehör där de är konkurrensutsatta från internethandel.
        Jag har svårt att se att jag är positiv till de höga priserna på akvarietillbehör i Sverige.
        Ciklidhälsningar
        Kjell

        Kommentar

        • imported_n/a
          Användare
          • August 2002
          • 330

          #34
          men det är väl inte första gången detta med priser kommit upp? ideligen har prisfrågor kommit upp här genom åren,min åsikt är att om nån i styrelsen har andra åsikter än medlemmar som vill ha en rättvisare prisbild i sverige ,så kan man tiga om det,eller skriva klart o tydligt att detta är min personliga uppfattning,alltså inte ncs,väldigt lätt att missförstås annars,vilket uppenbarligen jag gjort med tanke på din reaktion,ursäkta då så mycket!

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Användare
            • April 2002
            • 4619

            #35
            Återigen rent ordvrängeri.
            Du skriver - "min åsikt är att om nån i styrelsen har andra åsikter än medlemmar som vill ha en rättvisare prisbild i sverige, så kan man tiga om det,eller skriva klart o tydligt att detta är min personliga uppfattning,alltså inte ncs,"
            Vi i styrelsen har självklart rätt att ha åsikter in ämnet också, det är väl ingen diktatur och skriver jag under med Kjell eller Kjell Fohrman så är det självklart min privata åsikt och inte NCS.
            Ingen NCS medlem har dock någonsin på ett årsmöte eller genom en motion bett oss jobba med denna fråga.
            Vi har sett till att man får rabatt i många affärer och att vi en gång om året har ett bonuserbjudande.
            Rättvisare priser måste väl i så fall innebära att vi dels skall jobba för lägre tillbehörspriser (tala då om hur vi skall göra detta) och högre fiskpriser (undrar hur medlemmarna ställer sig till detta).

            Min fråga kvarstår - "Vad har du då själv gjort för att kämpa mot det du går till storms mot" - upp till bevis.
            Ciklidhälsningar
            Kjell

            Kommentar

            • imported_n/a
              Användare
              • August 2002
              • 330

              #36
              ska gärna svara om du själv bemödar dig att svara på mina!självklart får styrelse medlemmar ha en åsikt,men hur uppfattas dom av allmänheten? går tex någon emot föreningens stadgar,så måste man skriva "personlig uppfattning,ej ncs",men det är ju vad jag tycker.Sen igentligen vad har du för belägg att ens ge en ekonomisk kommentar ang priser i tyskland sverige? att du bott där? att du drivit firma där ? eller,vad? ciklid expert vet vi ju att du är,men ekonomiexpert? det har nog få koll på! förklara gärna det det för oss.ödmjukast....hutti.

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • August 2002
                • 10784

                #37
                Jag menade absolut ingen kritik mot det du skrev Kjell, men däremot ville jag påvisa att du varit "grossist" tidigare och självklart innesitter info om hur just en grossist tänker när det gäller att prissätta och ge handlare "riktpris" på produkter.

                Alla kanske inte vet att titta i din profil så därför skrev jag detta här istället.

                Vad kan en akvarieförening göra för att försöka få handlare att hålla ned priser? Ja du...påvisa medlemmars önskan t ex vore ju en början...och hur gör hyresrättsföreningen?...

                Kommentar

                • StefanL
                  Användare
                  • August 2002
                  • 10784

                  #38
                  Kjell Fohrman skrev:

                  citat:Vi har för övrigt just nu ett plats vakant i styrelsen som kan ta hand om utskickden och vi söker en person mecd dessa kvalifaktioner - perfekt ording, aldrig semester, alltid beredd på att jobba en massa timmar utan ersättning - belöning, alltid vara beredd att få ta emot skit från gnällspikar.
                  Vad har du då själv gjort för att kämpa mot det du går till storms mot - vilka föreningar arbetar du aktivt i, hur många artiklar har du skrivit till Ciklidbladet, eller är det så att du bara är en drönare till gnällspik[V], upp till bevis och bevisa motsatsen.
                  Detta är fruktansvärt dåligt av NCS ordförande att bete sig så vid kritik som trots allt har en konstruktiv grund. Att inte kunna ha en diskussion som ifrågasätter utan att ORDFÖRANDEN vill påpeka sin ställning i föreningen och inte minst sitt enorma arbete han utfört är riktigt dåligt.

                  Alla här VET vad du gjort för hobbyn...och jag kan tänka mig att alla är tacksamma. Att inte kunna ifrågasätta vissa saker som berör den förening vi är medlemmar i och den hobby vi alla utövar är riktigt fattigt.

                  Jag kan säga personligen att jag tycker det är synd att du planerar avgå, men efter detta uttalande funderar man...

                  Diskussionen här gäller priser...Sverige kontra Utlandet.

                  Vad vore en förening om det inte fanns medlemmar...ja sägare skapar föreningen...nej sägare utvecklar föreningen.

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Användare
                    • April 2002
                    • 4619

                    #39
                    Svar till hutti:
                    "självklart får styrelse medlemmar ha en åsikt, men hur uppfattas dom av allmänheten? går tex någon emot föreningens stadgar,så måste man skriva "personlig uppfattning,ej ncs","
                    Det är oerhörda anklagelser du kommer med att jag skulle bryta mot NCS-stadgar. Vilken eller vilka NCS-stadgar är det jag bryter mot? Jag kräver ett svar.

                    "Sen igentligen vad har du för belägg att ens ge en ekonomisk kommentar ang priser i tyskland sverige? att du bott där?
                    Svar: Ja
                    "att du drivit firma där?"
                    Svar ja, men detta kan du ju kunnat läsa om i min profil om du orkat. I din profil står det däremot inget om hur det kommer sig att du är expert i dessa frågor, men oavsett om du är det eller inte så anser jag ändå att du och alla som vill har rätt att yttra sig i frågan utan att vare sig ha bott i Tyskland eller drivit firma där. Sådana krav skulle jag aldrig få för mig att kräva av er för att ni skall ha rätt att ha någon åsikt i ämnet.

                    Svar till Tricella:
                    "Detta är fruktansvärt dåligt av NCS ordförande att bete sig så vid kritik som trots allt har en konstruktiv grund."
                    Det är just de konstruktiva förslagen jag har efterlyst - vad som åstadkommits är gnäll och inget annat. Sluta gnälla och kom då med konstruktiva förslag.
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Användare
                      • April 2002
                      • 4619

                      #40
                      En gnutta till konstruktivt förslag antyddes med lite god vilja i detta inlägg.
                      "Vad kan en akvarieförening göra för att försöka få handlare att hålla ned priser? Ja du...påvisa medlemmars önskan t ex vore ju en början...och hur gör hyresrättsföreningen?..."
                      Snälla du hyresgästföreningen har väl ett hundratal heltidsanställda och NCS bedrivs helt ideellt och de är dessutom en juridisk förhandlingspart.
                      Att tro att zooaffärerna sänker priserna för att vi påvisar att vi vill ha lägre tillbehörspriser (och i rättvisans namn då högre fiskpriser) är nog naivt i överkant.
                      Om man nu kan köpa en Bosch slagborr till halva priset i Tyskland mot Sverige så är väl inte det underligare än att man också kan köpa en Eheimpump billigare där.
                      Nej, sorry har lite svårt att ta detta som ett konstruktivt förslag.
                      Ciklidhälsningar
                      KJell

                      Kommentar

                      • imported_n/a
                        Användare
                        • August 2002
                        • 330

                        #41
                        men nu får du väl lugna dig lite gösse lille,tex. skrev jag alltså, tillexempel,alltså om detta skulle ske,eller om detta skulle inträffa,så kan det va bra om man skriver bort föreningens åsikt i saker oting,mycket viktigt i omed styrelse medlem tycker jag,alltså man företräder föreningen i o med styrelsemedlem anser jag.(även i ekonomifrågor rörande tyskland).Sen är det mycket lätt att avfärda saker oting som gnäll,anmärkningsvärt tycker jag när man har tagit en roll som ordförande i ncs.

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Användare
                          • April 2002
                          • 4619

                          #42
                          Så uppenbarligen har jag då inte brutit mot stadgarna - varför då överhuvudtaget ta upp denna hypotetiska fråga eftersom den inte hade ett dyft med detta ämne att göra.
                          Jag efterlyste kontrsuktiva förslag från dig - detta var tydligen allt du hade att komma med.
                          Ciklidhälsningar
                          Kjell

                          Kommentar

                          • StefanL
                            Användare
                            • August 2002
                            • 10784

                            #43
                            Är NCS den enda akvarieföreningen i hela Sverige?? Hur ser det ut med andra husdjurstillbehör och dylikt? Kanske finns det fler missnöjda konsumenter...

                            Och sedan kan du nog vara utan den där överlägsna attityden i dina inlägg...tråkigt beteende minst sagt.

                            Är inte en uppmaning till föreningen att försöka gå ihop med andra föreningar för att skapa en enhet mot för höga priser inom zoohandeln konstruktivt?
                            Är inte tips om att styra sina inköp till Tyskland för att fler skall kunna hålla sin hobby inom rimlig kostnad konstruktivt?

                            Om du läser mina inlägg Kjell Fohrman så ser du nog att jag har många konstruktiva idéer både angående hobbyn såväl som föreningen.

                            Gnäll?...vart?...jag har enbart gnällt på de dyra priserna i Sverige...ska jag bara betala och hålla käft?

                            Kommentar

                            • imported_n/a
                              Användare
                              • August 2002
                              • 330

                              #44
                              game set and match´.

                              Kommentar

                              • Kjell Fohrman
                                Användare
                                • April 2002
                                • 4619

                                #45
                                "Är inte en uppmaning till föreningen att försöka gå ihop med andra föreningar för att skapa en enhet mot för höga priser inom zoohandeln konstruktivt?
                                Är inte tips om att styra sina inköp till Tyskland för att fler skall kunna hålla sin hobby inom rimlig kostnad konstruktivt?"
                                Som jag skrev var priserna högre på tillbehör men lägre på fisk i Sverige, skall vi då kräva högre fiskpriser också, det var ju rättvisa priser som efterlyses.
                                Sorry men jag ger inte mycket för att starta någon slags bojkott för att man inte gilla VISSA priser och samtidigt tiga still om andra. Förutsättningen för en bojkott är ju också att medlemmarna följer styrelsens förslag till 100% (om ens det räcker eftersom vi även tillsammans har väldigt få medlemmar) och när inte intresset är större än att några 10-tal orkar bege sig till NCS-årsmöte där verkligen förutsättningarna för att påverka finns så har jag inte mycket hopp.
                                Ciklidhälsningar
                                Kjell



                                Kommentar

                                Arbetssätt...