Skicka efter..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Henrik Dehlin
    NCS Medlem
    • September 2002
    • 1913

    Skicka efter..

    Ska te sommar skicka efter massa pumpar och andra tillbehör..Och undrar vart det är billigast har kollat alla i tyskland och så men vart är det billigast typ USA eller nått sånt?
  • Henrik Dehlin
    NCS Medlem
    • September 2002
    • 1913

    #2
    Ingen som skickar efter grejer från utlandet?

    Kommentar

    • odilou
      Användare
      • April 2002
      • 308

      #3
      Att skicka efter saker som förr eller senare oftast går sönder är oftast dumt. Personligen struntar jag i om pumpen blir 200 kronor billigare om det innebär att jag den dag den slutar fungera tvingas skicka tillbaka hela paketet till Tyskland och vänta minst en månad på att få en ny tillbaka. Köp hos billiga zoohandlare i Sverige istället.

      Kommentar

      • Henrik Dehlin
        NCS Medlem
        • September 2002
        • 1913

        #4
        jomen i tyskland gick det på 6000 allt jag skulle skicka efter å i sverige över 10000:-...så det skiljer inte bara 200kr ifall jag bara skulle ha en pump eller så hade jag givetvis åkt in till örebro...

        Kommentar

        • Magnus W
          Användare
          • April 2003
          • 101

          #5
          Tyskland blir billigast.
          Även om du hittar billigare i USA så kommer det till frakt, tull och moms. Tull och moms slipper du när du skickar efter från EU-länder.
          Skall du bara ha enstaka pryttlar så är det bättre att gynna din lokale handlare.

          -- MW

          Kommentar

          • Henrik Dehlin
            NCS Medlem
            • September 2002
            • 1913

            #6
            Aha ok där ser man...Då blir det alltså att skicka efter från tyskland(eller åka ner te sommarn)..


            Kommentar

            • walle_1
              Användare
              • February 2003
              • 708

              #7
              Exempel på ställen i tyskland man kan skicka efter ifrån?

              MVH Martin
              MVH Martin

              http://m1.271.telia.com/~u27102612/

              Kommentar

              • Karon
                Användare
                • April 2002
                • 880

                #8
                http://www.aquaristic.net/ & https://www.aquaristikshop.com/

                Kommentar

                • Skager

                  #9
                  Jag köpte på aquaristic.net och tjänade 1500-2000 kr på det.
                  Jag köpte ett ytterfilter eheim 2028 där kostade det 159 Euro i sverige kostade pumpen ,på tex akvarie lagret 2900 tror jag.

                  Kommentar

                  • StefanL
                    Användare
                    • August 2002
                    • 10784

                    #10
                    Jag handlar enbart via Aquaristikshop.com eller Aquaristic.net pga de låga priserna + den höga kvaliteten på produkterna och servicen.

                    Jag har sparat mycket pengar på detta.

                    Kommentar

                    • Jonne
                      Användare
                      • April 2003
                      • 120

                      #11
                      Men tänk på garantin. Det blir lite besvärligt om en pump tex går sönder efter ett halvår när man då ska skicka tillbaka & dyl.
                      www.discusklubben.se

                      Kommentar

                      • Bilbo
                        NCS Medlem
                        • April 2002
                        • 1159

                        #12
                        I detta fallet är det en kalkylerad risk. I Skagers fall kan han beställa en pump till innan han kommit upp i det svenska priset(iofs tillkommer lite frakt mm). Om man har hög omsättning på akvarieprylar tror jag det lönar sig att beställa från Tyskland, och (i de fall något går sönder) strunta i garantier o. dyl.
                        En sak man måste fråga sig är varför priserna måste vara så höga i Sverige. Jag tror det är av godo att vi kan beställa billigt från Tyskland, när handlarna i Sverige märker att de förlorar andelar till tyska firmor måste de försöka hitta billigare inköpskanaler än de stora grossisterna.
                        // Magnus Arvidsson

                        Kommentar

                        • odilou
                          Användare
                          • April 2002
                          • 308

                          #13
                          Men alltså, vad som helst blir ju oförskämt billigt om man jämför med Akvarielagret. De håller ju konsekvent 50-100% högre priser på tillbehör, åtminstone de jag varit intresserade av (pumpar, bakgrunder etc).

                          Kommentar

                          • fredrikr
                            Användare
                            • October 2002
                            • 985

                            #14
                            Det känns som att en firma som även har agent och försäljning
                            i Sverige, som EHEIM, eventuellt kan ha en garanti där man
                            kan lämna in pumpen i Sverige? Att båda länderna är med i EU
                            gör ju att det verkar extra rimligt. Jag har definitivt lämnat
                            in en kamera på garantireparation i Sverige, fast den var köpt
                            i Singapore, tack vare att Nikon hade en världsgaranti.

                            För övrigt: Att saken "förr eller senare" ska gå sönder är
                            väl inte så viktigt. Det är ju bara om saken går sönder "förr",
                            dvs före garantitidens utgång, som den ev måste tillbaks till
                            säljaren. Ska man betala själv kostar det väl lika mycket att
                            få en tyskköpt pump lagad som en svenskköpt? Så länge man väljer
                            ett märke som är vanligt i båda länderna dvs.

                            /Fredrik
                            Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
                            http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

                            Kommentar

                            • Bilbo
                              NCS Medlem
                              • April 2002
                              • 1159

                              #15
                              En prisjämförelse:
                              På en svensk "lågprisbutik" på nätet kostar en
                              Eheim Professional II 2028, 2200.- + frakt inom sverige
                              På en tysk välkänd sight kostar
                              Eheim Professional II 2028, £159,98 x 9,20= 1471,80 SEK + frakt från tyskland. Frakten från tyskland går på £18,98 x 9,20=174,61 SEK

                              Summa summarum:
                              Om man läger på 100 SEK på priset i tyskland för den ökade fraktkostnaden blir prisskillnaden 628 SEK. För mig är det ganska mycket pengar att spara på akvariegrejor.
                              Nu har du även sett jämförelsen med en "billig" svensk butik, och du blir lika f-b tvungen att skicka iväg grejorna om de går sönder.
                              Jag tror den stora boven i detta drama är grossisterna på tillbehör, som vill tjäna mycket pengar.
                              Handlarna å andra sidan har inte skaffat sig tillräckligt med kunskap för att kunna importera själva.
                              // Magnus Arvidsson

                              Kommentar

                              Arbetssätt...