Är min diskus sjuk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • patrik_k
    Användare
    • April 2002
    • 125

    Är min diskus sjuk?

    Hej!
    I förigår bytte jag vatten som vanligt, som jag gör på lördagar.
    I går märkte jag att en av mina rödturkosa diskusar inte åt, och hellst står för sig själv vid sidan om diskusgruppen, eller vid lekkrukan. Han andas normalt och har fenorna utspända, men är nog lite mörkare. Jag ser inga yttre symptom som parasiter eller söndriga fenor. Jag har inte lyckats se avföring än. Jag har sett den skaka till lite och klia sig med dom två "fenpinnarna" på underdelen av kroppen. pH 7.0 Ingen nitrit.
    Jag har höjt temperaturen från 28.5C till 31C och Gätt en extra dos salt för hela akvariet.
    Vad kan det vara?
    MvH Patrik K
    MVH Patrik K
  • patrik_k
    Användare
    • April 2002
    • 125

    #2
    Hej!
    Igår var mamma inne och köpte vita mygglarver. Han är intresserad av att äta dom. Men tyvärr spottar han ut dom...
    MvH Patrik K
    MVH Patrik K

    Kommentar

    • salar
      Användare
      • June 2002
      • 227

      #3
      Du kan prova göra täta vattenbyten var eller varannan dag en kort period.Det har oftast med miljön att göra.
      SALAR

      Kommentar

      • Foppaloppa

        #4
        Det händer ofta att mina Discusar tar och spottar ut mygglarven, men sen sväljer den igen efter ha provsmakat den, tror det är rätt normalt beetende. Men gör din det oxå? Eller bara spottar ut den?

        Kommentar

        • patrik_k
          Användare
          • April 2002
          • 125

          #5
          Den Tar larven i munnen och spottar ut den, sedan letar den efter en ny och gör på samma sätt.
          Igår såg jag den med avföring, den var normalt brun. Igår gjorde jag också ett vattenbyte och tvättade innerfiltret.
          Diskusen visar samma symptom som står längst upp, fast den har blivit mager.
          MvH Patrik K
          MVH Patrik K

          Kommentar

          • Mats
            NCS Medlem
            • April 2002
            • 804

            #6
            Hej Patrik.
            Det gäller att få fisken att börja äta så fort som möjligt.Har du möjligen ett extra kar på 60L.,som du kan ha din diskus i samt få upp tempen till 35-36Gr. Den tempen kan du ha utan bekymmer,som filter är briljant eller liknande bra för det blir inte så våldsam vattencirkulation då,vitsen med hög temp. är att öka ämnesomsättningen samt att ta död på eventuella inälvsparasiter.
            MVH Mats
            http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

            Kommentar

            Arbetssätt...