Hej
Har varit borta ifrån akvarie hobbyn ett bra tag nu men när ny bostad gör det möjligt att ha akvarium igen så är jag inte sen att hoppa upp på hästen igen.
Mitt akvarium ska vara mellan 540 och 720 liter som ska gå i Sydamerikanskt tema.
Jag vill ha diskusar tillsammans med andra fiskar trots att många skriver att diskusar trivs bäst som ensam fisk i akvariumet med undantag för en och annan mal.
Men jag tänkt följande:
Diskus 6 st större 10-12 cm ev 8 st mindre 8-10 cm
5 st ancistrus, 1 hane och 4 honor
6-8 pansarmalar
20-30 kardinaltetror, lite större modell 3-4 cm
Sedan ev några fjärilsciklider eller regnbågsciklider
Någon som har något att invända emot,komplettera eller byta ut.
Hur gör man bäst vid köp av fiskar, vilka ska man börja med och hur många.
Släpper man alla direkt är ju risken överhängande att det blev för hög nitritmängd och massdöd som följd.
Tetrorna vill ju helst komma till ett akvarium som varit igång några månader för att inte drabbar av diverse sjukor.
Men om tetrorna kommer i efter diskusarna så betraktar diskusarna tetrorna som nykomlingar dvs mat men om diskusarna kommer efter cikliderna så kanske de blir mobbade för att cikliderna redan har skapat revir.
Inte lätt det här så hjälp mottages tacksamt.
Har varit borta ifrån akvarie hobbyn ett bra tag nu men när ny bostad gör det möjligt att ha akvarium igen så är jag inte sen att hoppa upp på hästen igen.
Mitt akvarium ska vara mellan 540 och 720 liter som ska gå i Sydamerikanskt tema.
Jag vill ha diskusar tillsammans med andra fiskar trots att många skriver att diskusar trivs bäst som ensam fisk i akvariumet med undantag för en och annan mal.
Men jag tänkt följande:
Diskus 6 st större 10-12 cm ev 8 st mindre 8-10 cm
5 st ancistrus, 1 hane och 4 honor
6-8 pansarmalar
20-30 kardinaltetror, lite större modell 3-4 cm
Sedan ev några fjärilsciklider eller regnbågsciklider
Någon som har något att invända emot,komplettera eller byta ut.
Hur gör man bäst vid köp av fiskar, vilka ska man börja med och hur många.
Släpper man alla direkt är ju risken överhängande att det blev för hög nitritmängd och massdöd som följd.
Tetrorna vill ju helst komma till ett akvarium som varit igång några månader för att inte drabbar av diverse sjukor.
Men om tetrorna kommer i efter diskusarna så betraktar diskusarna tetrorna som nykomlingar dvs mat men om diskusarna kommer efter cikliderna så kanske de blir mobbade för att cikliderna redan har skapat revir.
Inte lätt det här så hjälp mottages tacksamt.
Kommentar