Går det att lösa samkörning med avlämning någonstans i sthlm? Naturhistoriska?
Satanoperca Daemon info?
Kollaps
X
-
Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet -
Kommentar
-
Stämmer!
EDIT: Ser nu att jag var lite långsam...Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska CiklidsällskapetKommentar
-
Var kommer Kullanders Satanoperca rhynchitis in? Den ingick inte i deras studie, det ser ut som om de inte hade samplat Satanopercor utanför Brasilien.Kommentar
-
Nej men de har listat tre obeskrivna och kullanders borde funnits bland dem i alla fall om de haft fiskar från det området, eller tänker jag snett och vint?Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
-
Jag vet inte, men en tanke kan vara att de inte hade tillgång till material från Franska Guyana. Det gäller att åka dit och samla. Det är den enda franskspråkiga delen av Sydamerika. (Lite märkligt land, det är faktiskt en del av Frankrike och därmed en del av EU - ingen koloni - och valutan är Euro!). Och möjligheten att drabbas av någon tropisk feber lär vara större än på de flesta andra håll. När Sven var där låg han en vecka med 40 graders feber. Djävulsön i romanen Papillion finns på riktigt och ligger utanför Franska Guyanas kust.Kommentar
-
Jag inser att jag inte läst särskilt noggrant. S. rhynchitis ingår visst i studien!, åtminstone halvt om halvt. Om "S. jurupari" från Amapa (direkt öster om Franska Guyana) är detsamma som S. rhynchitis - vilket är oklart enligt originalbeskrivningen. Så ingår den som S. jurupari (sensu lato=i vid bemärkelse).Kommentar
-
Efter att ha läst på lite mer om S. daemon tänker jag nog ge mina ett eget akvarium (om möjligt). Men jag fick ändå lust att ta reda på vilka fiskarter som påträffats tillsammans med arten. Jag hittade följande arter (ofullständigt och ingen garanti att bestämningarna är korrekta):
Hemiancistrus guahiborum
Crenicichla sp.
Acaronia vultuosa
Apistogramma sp.
Mesonauta insignis
Biotodoma wavrini
Paracheirodon axelrodi
Nannostomus marilynae
Nannostomus sp.
Cichla orinocensis
Mikrogeophagus ramirezi
Leporinus sp.
Aequidens sp
Det är baserat på fiskar i Riksmuseets samlingar vid ett antal olika insamlingstillfällen. Alla S. daemon vi har är insamlade av personer som i första hand är akvarister. Det betyder att det kan ha funnits en massa gråa eller silverblanka fiskar som inte konserverades...
För en insamling noterades att det var vitvatten(!), annars är det ju en typisk svartvattensart. Stillastående vatten eller bäck modell mindre. I något fall förekom undervattensväxtlighet vilket är mindre vanligt. Botten sand eller lera eller dy om jag memorerade allt korrekt.Kommentar
-
Härlig info ErikKlart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
-
Själv funderar jag på ha dem med någon Hero variant eller Hoplarchus psittacus om det går att uppbringa till en överkomlig summa pengar.
Men självklart ska de få gå helt ensamma första tiden medan de växer.Mvh
//AlfKommentar
-
Papegojor är ju en tanke förstås! !Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
-
Kommentar
-
Vet du var de kommer ifrån? De har Uaru från Altamira ser jag i alla fall.Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
-
Nej jag har ingen aning, bara snabbkollade lite på A-lagrets lista för att få en prisbild.
Har snackat lite med Kaj och bestämt att du får hämta paketet DaRe och sedan bestämma var du vill dela ut fiskarna.Mvh
//AlfKommentar
-
Ok tackar, . Jag kan snacka med Kaj var jag hämtar det.Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Kommentar