Här är en bild på mina som verkar vara av den skrajja sorten... simmar ut sporadiskt men har käkat iaf:
Satanoperca Daemon info?
Kollaps
X
-
-
Kommentar
-
-
Mkt snyggaKlart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska CiklidsällskapetKommentar
-
-
Liten redogörelse för hur det gått för mina.
Det var egentligen alldeles fel tillfälle att skaffa fisk och speciellt större känsliga fiskar. Akvarierummet håller på att tömmas för att rörmokaren skall komma åt och ca hälften (av ca 20 akvarier) måste flyttas tillfälligt. Ett dygn innan leverans hade jag fortfarande ingen klar plan för var satanopercorna skulle gå. Till slut fick jag fånga ut all fisk ur ett akvarium som egentligen inte alls skulle beröras. Jag fick snabbt improvisera en skumgummibakgrund för att få rejäl filtrering - jag kör annars i möjligaste mån low-tech med ett minimum av teknik. Nu vart det väldigt kort om tid. Allt vart klart i stort sett lagom till att fiskarna kom. Annars hade jag helst velat vänta åtminstone 3-4 dagar med att släppa i så mycket fisk eftersom jag hade svårt att bedöma hur mycket nedbrytbart material som fanns. Dels i sanden sedan tidigare och dels det jag tillförde i form av rötter, torvbitar, boklöv mm. Men det verkade fungera, fast fiskarna ville som sagt inte färga ut till en början och var lite nervösa. I morse var allt OK, men två av de största hade fortfarande inte fått några sidofläckar. Efter att ha varit borta halva dagen, kom jag hem och kunde konstatera att det inte alls var bra. En var död och övriga stod vid ytan och hyperventilerade trots kraftig cirkulation. Då, för första gången i mitt akvaristiska liv, mätte jag kvävemängden i akvarievattnet! Det var som väntat en aning för högt, men med allt vattnet nytt innehöll det nitrit och troligen lite ammoniak - precis det som jag var rädd skulle ske dagen innan. Jag bytte snabbt ut 30% vatten för att späda ut kvävet, och fiskarna svarade direkt med att gå ned från ytan och andas lite lugnare, men fortfarande alltför stressade. Jag upprepade det hela två gånger och ersatte sedan 20% av vattnet med riktigt humusrikt svartvatten ur ett annat akvarium (där hittade samtidigt jag ett halvvuxet schackcichlid-yngel! Visste inte ens att de lekt). Dessutom mer växter. Vid varje tillförsel av kranvatten hällde jag i en knivsudd askorbinsyra - ifall kloraminet i kranvattnet skulle göra ännu mer skada. Nu mådde de hyfsat, men jag får hålla noggrann koll under helgen.
Jag hade nio fiskar från början varav två som avvek lite i utseende. Det visade sig att två hade dött. En av vardera sorten. Och när fiskar är döda "standardiseras" teckningen. När de lever växlar teckningen, vilket alla här är väl medvetna om, raskt beroende på humör. Det är speciellt tydligt hos bl a cichlider. Men oavsett om fisken är rädd eller i lekdräkt så ser alla i stort sett likadana ut som döda. Och de här två såg inte likadana ut! (De ligger nu i 95%ig sprit och kommer hamna på Riksmuseet). Alltså bestod mina fiskar av två olika arter, det riktigt trista är att jag har nu bara en kvar av den ena sorten.
Om alla fiskarna kommer från Río Meta - och det är väl sannolikt - så finns det två Satanoperca att välja bland: Satanoperca daemon och S. cf. leucosticta (kanske ska "cf." bort). Några andra är inte kända eller förväntade i det här området. Skälet att jag skriver "cf" (=confer, jämför) är att det inte är klart om det är samma art som finns i Surinam-Guyana, där Satanoperca leucosticta skall höra hemma, men dom ser ungefär likadana ut.
Det hela är lite pinsamt. Jag borde ju veta bättre än att chansa. Men nu råkade omständigheterna vara sådana.
Fiskarna mår mycket bättre, men är fortfarande stressade. Om någon har tips på ytterligare åtgärder så tar jag tacksamt emot tips.Kommentar
-
Tråkigt att höra at det blev lite stressigt och att två dog, men väldigt spännande. H_ar du bilder på de som dött? Eller ska de konserveras först? Kan vi få se bilder och lite info om vad som skiljer dem åt?Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
-
Kan det vara så att de fångat ett stim med fisk och att arternas yngel delar samma stim för att det är bra att vara många, eller har de fångat flera yngelstim och lagt dem i samma låda men något av de stim de fångade kom från annan art?Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
-
Dom är konserverade, men det är bättre att fotografera de levande. Men så länge de är stressade är de inte representativa, och dessutom för skygga för att fotografera. Jag försöker komma på vad man kan tillsätta till vattnet för att minska förgiftningssymptomen, men minns inte.
När de är lite stressade är de ju nästan identiska, arterna.Kommentar
-
Satanoperca acuticeps bland S. daemon (som diskuterades tidigare i tråden) är ju mer anmärkningsvärt eftersom de kommer från olika områden (eller... Går S. acuticeps upp i rio Negro, och i sådana fall hur långt? - Jag får kontrollera!)Kommentar
-
Kommentar
-
-
Kajs bilder: Kaj! Får vi bättre bilder skall vi nog kunna bjuda på något namn. Gäller även bottentittare och möjligen Hemiodus (men dom är svårare).
(Jag fick aldrig vattnet riktigt bra inatt. Nu får dom gå i ett litet inkört akvarium på 30 liter några dygn tills vattenkemin har stabiliserats i det stora.)Kommentar
-
Surt hoppas det går bättre med de som är kvar! Mina käkar bra och simmar runt nu iaf men de har varit ganska stressade i början.Kommentar
-
Kommentar
Kommentar