If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Missa inte att kolla lite extra noga på Xenotilapia sp. "kilesa" . Det är en drömfisk utan dess like har jag insett efter att ha sett den i tre olika kar i helgen.
På fredag släpper jag inågon Tanganyika .. vet inte om jag ska spara mina pakistanbotior åxo tar alla sniglar
om där blir några svårt släppa dem haft dom i flera år hehe.. har i lite bikarbonat men salt har jag inte tillsatt hur gör ni ang saltet
Salt är inget självändamål (annat än som medicin). Kolla hur mycket ditt vatten avviker från tanganjikavatten och komplettera med de ämnen det finns för lite av.
Salt är inget självändamål (annat än som medicin). Kolla hur mycket ditt vatten avviker från tanganjikavatten och komplettera med de ämnen det finns för lite av.
Tackar för info Mikael då vet jag läget...
Hade ph8 ....dgh 4-5 nästan lite mjukt buffrar lite
Sen provar jag!
Micke, sniglar brukar inte vara något jätteproblem i ett tanganyika. Förstår att du haft dina botier länge, men det finns ju fiskar i tanganyikasjön som har sniglar på menyn om man vill bibehålla biotopen något.
Tackar för info Mikael då vet jag läget...
Hade ph8 ....dgh 4-5 nästan lite mjukt buffrar lite
Sen provar jag!
Själv gör jag så här (men det kan ju vara att det är onödigt omständigt för andra än de känsligaste tanganyikorna):
Tillsätter magnesiumklorid (MgCl2+6H2O) tills konduktiviteten ligger på ca 650 µS/cm och därefter en blandning av 50 % natriumbikarbonat (NaHCO3) och 50 % kaliumkarbonat (K2CO3) tills pH ligger på 8,5 eller lite över. (Bikarbonatet buffrar och karbonatet höjer pH, om jag förstått rätt.) Men detta bygger då på att jag har jämfört mitt ledningsvatten med vattnet i sjön. Kalcium behöver jag inte tillsätta alls, det finns nästan för mycket i mitt kranvatten.
Du borde hitta en analys av ledningsvattnet på ditt vattenverks hemsida, och uppgifter om sjövattent i en bra bok om tanganyikaciklider.
PS: Ditt pH 8 är nog ok, förutsatt att det är stabilt. Tenderar det att sjunka över tiden kan det behöva buffras med bikarbonat. Välj då natriumbikarbonat eller kaliumbikarbonat beroende på vilketdera (kalium eller natrium) du har för lite av i kranvattnet.
Själv gör jag så här (men det kan ju vara att det är onödigt omständigt för andra än de känsligaste tanganyikorna):
Tillsätter magnesiumklorid (MgCl2+6H2O) tills konduktiviteten ligger på ca 650 µS/cm och därefter en blandning av 50 % natriumbikarbonat (NaHCO3) och 50 % kaliumkarbonat (K2CO3) tills pH ligger på 8,5 eller lite över. (Bikarbonatet buffrar och karbonatet höjer pH, om jag förstått rätt.) Men detta bygger då på att jag har jämfört mitt ledningsvatten med vattnet i sjön. Kalcium behöver jag inte tillsätta alls, det finns nästan för mycket i mitt kranvatten.
Du borde hitta en analys av ledningsvattnet på ditt vattenverks hemsida, och uppgifter om sjövattent i en bra bok om tanganyikaciklider.
PS: Ditt pH 8 är nog ok, förutsatt att det är stabilt.
Tenderar det att sjunka över tiden kan det behöva buffras
med bikarbonat. Välj då natriumbikarbonat eller
kaliumbikarbonat beroende på vilketdera (kalium eller
natrium) du har för lite av i kranvattnet.
Okej!
Ska försöka kolla upp detta närmre då där jag bor
Tack för infon Mikael! PS kört vette i sommar? ?
[QUOTE=Micke Jarhl;916554PS kört vette i sommar? ?[/QUOTE]
Jadå, men bara cirka 200 km . Börjar ju undra lite. Däremot har lillbrorsan fått sitt 63a-projekt färdigt och i trafik.
Själv då? Avslutat proscheäventyret och återvänt till V8-livet?
Jadå, men bara cirka 200 km . Börjar ju undra lite. Däremot har lillbrorsan fått sitt 63a-projekt färdigt och i trafik.
Själv då? Avslutat proscheäventyret och återvänt till V8-livet?
Det spårade ur en aning strax innan midsommar
V12 dubbla turbo 612hk 1000 nm. Men nu får det räcka
Detta monster behåller jag hehe. ..
Slut på bilsnacket! Första Tanganyika sandcikliden är
Hemma Xenotilapia kilesa blev det 10st(5+5) av och Opthalmotilapia Ventralis "Moba" 7st(3+4)
Bilder kommer nu...
Kommentar