Nytt projekt sandciklider!?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micke Jarhl
    Användare
    • April 2002
    • 2277

Nytt projekt sandciklider!?

Har varit kollat lite nu på fisk har 1 par ställen kvar visserligen, men sandcikliderna från tanganikasjön lockar! Helt nytt för mig vill testa en ny utmaning. Har ett kar på ca 1300L 250*65*80,=B*H*D. Tar gärna imot tips råd.. Blir nog att jag river ändrar om lite nu först bakgrunden mm, en snygg rot som inte färgar vattnet bör väl funka tror inte den surar ner så mycket tänkte buffra med bikarbonat.hur hårt vatten måsta man ha räcker det med svagt basiskt eller ? Lite grönt hade ju varit kul i bakgrunden .visserligen finns det väl inte så mycket sånt i i tanganika sjön men blir lite ödsligt sterilt med bara sten, klippväggar(månlandskap). Tacksam för råd tips om allt i detta ämne!
    Micke Jarhl Med akvarium!
  • Wilhelm
    Användare
    • April 2002
    • 9122

Välkommen tillbaka Micke och välkommen till tanganyikaträsket!
    Det finns oerhört många och vackra sandciklider! Det är bara att välja några! Kika i boken BTN Tanganyika, så hittar du säkert några som passar dig!
    Cryptocoryne aponogetifolia passar utmärkt tycker jag, liksom jättevallisneria.
    mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• Repen1
      Användare
      • January 2013
      • 877

Roligt med ett "sandsillskar" till, det är ju inte så många som har det (fast det har blivit fler) Riktigt bra mått på karet,där kommer dom trivas. Dom växterna som "Wilhelm" föreslog går jättebra att använda, dom flesta "sandsillar" rör inte växter. Ett tips är att det brukar gå åt mera sand än vanligt då det gärna ska vara tjockare lager,så man slipper få fram bottenglaset, sen är det viktigt att man har fin rundkornig sand, annars är det risk att "sillarnas" gälar skadas då dom sprutar ut mycket sand bakåt genom gälarna. Hoppas på mycket bilder när det sätts igång. Mille
      Dieselråttan

Kommentar

• Micke Jarhl
        Användare
        • April 2002
        • 2277

Stort tack för tipsen Mille. Blir mer sand i karet när jag har kommit så långt just nu klurar jag på biotopen...lite nyfiken på kajjans stenar får kolla upp det.

Kommentar

• Repen1
          Användare
          • January 2013
          • 877

Ska du ha bara "sandsillar" så är det inte optimalt med "runda" stenar utan det ska helst vara sådana som är lite "plattare" o med "lodräta" sidor då många "sillar" bygger sina "bowers" mot eller på en klippa. Mille
          Dieselråttan

Kommentar

• Micke Jarhl
            Användare
            • April 2002
            • 2277

Ursprungligen postat av Repen1
            Ska du ha bara "sandsillar" så är det inte optimalt med "runda" stenar utan det ska helst vara sådana som är lite "plattare" o med "lodräta" sidor då många "sillar" bygger sina "bowers" mot eller på en klippa. Mille
            Tack igen för dina tips! Nja något annat som funkar tillsammans med sand cikliderna får det bli osäker på vad
            I nuläget gillar hästnosar och de där fetherfins (stavfel)

Kommentar

• Banderad
              Användare
              • February 2006
              • 3479

I ett så pass stort kar skulle du kunna ha ett rejält stenröse i ena änden av karet bebott av någon Julidochromis, en stor snäckskalslekarkoloni i andra änden och sandsillar över resten av karet. Om du sedan vill introducera någon Cyprichromis- eller Hästnosart fungerar det också bra. Bland Cyprichromisarna finns hur mycket snygga varianter som helst.

En artikel sedan kanske det kan bli på sikt också? "En CA-nörds krokiga väg till Afrika"

/Jocke

Kommentar

• Micke Jarhl
                Användare
                • April 2002
                • 2277

Ursprungligen postat av Banderad
                I ett så pass stort kar skulle du kunna ha ett rejält stenröse i ena änden av karet bebott av någon Julidochromis, en stor snäckskalslekarkoloni i andra änden och sandsillar över resten av karet. Om du sedan vill introducera någon Cyprichromis- eller Hästnosart fungerar det också bra. Bland Cyprichromisarna finns hur mycket snygga varianter som helst.

En artikel sedan kanske det kan bli på sikt också? "En CA-nörds krokiga väg till Afrika"

/Jocke
                Missat detta men nått får det bli ang tanganyika... Artikel har jag aldrig gjort jocke känns lite ovant att formulera sig rätt...blir troligen att jag river gör om inredningen i höst/sen sommar återkommer. ..

Kommentar

• Micke Jarhl
                  Användare
                  • April 2002
                  • 2277

Har inte kommit igång riktig ännu men nu börjar jag se start groparna hehe tömmer ner karet på fredag . Bilder på det och inredning kommer ska bli.kul detta...

Kommentar

• RobinH
                    Användare
                    • August 2008
                    • 2150

Ser fram emot det Micke;-)
                    CA

Kommentar

• Micke Jarhl
                      Användare
                      • April 2002
                      • 2277

Har inte inhandlat allt men vill vara säker på hur mycket jag verkligen behöver ....

Kommentar

• Micke Jarhl
                        Användare
                        • April 2002
                        • 2277

Flummigt? ;-)
                        Återkommer snart igen..

Kommentar

• Repen1
                          Användare
                          • January 2013
                          • 877

Som den "sandsills"nörd jag är så väntar jag också med spänning, o hoppas på mycket bilder. Mille
                          Dieselråttan

Kommentar

• DaRe
                            NCS Medlem
                            • September 2009
                            • 22830

Skitkul! Välkommen!
                            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
                            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• Doktor-T
                              Användare
                              • April 2012
                              • 424

Ska bli intressant!
                              720 Malawi
                              375 Yngel
                              112 Yngel
                              70 Yngel