Scalare fundering....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Peterk
    Användare
    • July 2013
    • 5

    Scalare fundering....

    Hej! Peter heter jag, alldeles ny på detta forum!
    Har redan några frågor....

    Klurar på om 6-8 scalarer hade fungerat i mitt 450-kar som det nu går 106 st kardinaltetror i, några Corydoras, Ansitrus, Amano och några snäckor i.

    Främsta frågan är vill hur stor risk det är att Kardinalerna blir mat till Scalarerna?

    Ska börja med små scalarer och Kardinalerna ska få växa till sig från nu.
    D är tät planterat i ena delen och sedan fri simyta i andra.

    Sen har jag en pump som blåser 1500l/tim, d är kanske för mkt för scalarer....?
    (Regnbågarna får flytta ut om Scalarerna flyttar in)

    //Peter

  • Mikael W
    NCS Medlem
    • August 2002
    • 8616

    #2
    Väldigt vackert akvarium. Lite synd att spräcka harmonin med scalarer, som ju gillar kardinaltetror. Vill du ha ciklider i akvariet kunde du testa t.ex. Mikrogeophagus altispinosa eller Laetacara dorsigera .
    mvh
    Mikael W
    (NCS-medlem sedan 1981)

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • September 2009
      • 22830

      #3
      Stort välkommen hit. Sjukt snygg burk du fått till!! Imponerande.

      Scalarer har en tendens att käka neontetror och kardinaltettror. Men jag vet någon som har lyckats, men hans scalarer var väldigt små även efter 3 år och de var odlade (nästan helt vita. Jag misstänker att de inte blev större helt enkelt. Ofta ryker tetrorna på morgonen då de fortfarande "sover" och mer rovgiriga fiskar tar ofta tillfället i akt under morgonstunden för en stilla jakt då bytet är lätt att fånga. Många gömslen ökar helt klart chansen att de klarar sig, men till slut ryker de nog trots allt.
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • Anders i Askim
        NCS Medlem
        • February 2008
        • 1032

        #4
        En grymt snygg balja du har där!
        Scalarer är ingen fisk jag skulle rekomendera i detta kar som Mikael och DaRe skriver.
        Jag hade fortsatt att utveckla burken med fisk i alla vattenskikt.
        Bilbuksfisk hade livat upp i ytvattnet och är en trevlig tetra.
        Vill du ha en solitärfisk varför inte Mosaikgurami som uppehåller sig i den övre delen. (fanns grymma i Nol sist jag var där)
        En ciklid som skulle passa är Apistogramma finns många otroligt vackra varianter i detta släkte.
        Mvh Anders
        Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

        Kommentar

        • Wilhelm
          Användare
          • April 2002
          • 9122

          #5
          Hej Peter, och välkommen till detta formidabla forum.
          Snygg burk! Jag är ju en Skalar fan och har 5 olika skalarer i 7 olika akvarier.
          Jag skulle satsa på någon sorts skalar (endast naturformer) Köp små som inte har munnar som det finns plats för kardinaler. I mitt altumkar så finns ett litet gäng neoner som inte blir uppätna av 20-25cm (topp till tå) altum. Så det funkar att ha skalarer och kardinaler ihop. Men inte alltid är det bäst att tillägga!
          Och precis som Anders skriver så skull någon apistogramma passa bra i karet och ett stim av bilbukar är inte heller fel, men glöm inte täckglas!
          Jaha, nu har du något att fundera över!
          mvh Wilhelm

          "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


          www.linkopings-akvarieforening.net/
          Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
          www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

          Kommentar

          • Peterk
            Användare
            • July 2013
            • 5

            #6
            Oj oj mkt att tänka på, är d skillnad på naturformer och odlade varianter?

            Tack alla, sånt här kan man inte bli annat än glad åt 😀
            Dock lite synd m kardinalerna, min favofisk ska ju inte behöva riskera att bli frukost precis när d vaknat....
            Kan en dimmer på ljuset få dom att vakna snabbare..?

            Jag är mest inne på scaping och växter, kardinaler gillar jag nog främst för färgerna, dom "poppar" liksom fram så fint mot lite ljusgröna väver som t.ex. Heteranthera zosterifolia
            Gjorde ett försök med 15 regnbågar först i detta kar, har nu sålt av ett gäng så jag har 6 st kvar. Tar jättegärna emot tips vad som skulle passat i detta kardinalväxt kar. Regnbågarna får vara kvar så länge...
            Anders i Askim, vi bor nog inte så långt ifrån varandra, jag bor i Skintebo, detta karet har jag iochförsig på jobbet i Almedal. Har ett 180-kar hemma också, d ser ut som nedan.

            Kommentar

            • Anders i Askim
              NCS Medlem
              • February 2008
              • 1032

              #7
              Ursprungligen postat av Peterk
              Tar jättegärna emot tips vad som skulle passat i detta kardinalväxt kar. Regnbågarna får vara kvar så länge...
              Anders i Askim, vi bor nog inte så långt ifrån varandra, jag bor i Skintebo, detta karet har jag iochförsig på jobbet i Almedal. Har ett 180-kar hemma också, d ser ut som nedan.
              Grymt snygg balja, kan bara konstatera att du vet vad du håller på med!
              Ett tips kan vara att tänka på att ha fisk i alla nivåer. ( botten mitt och ytskikt)
              Skintebo är ett redigt stenkast från där jag nu sitter i sommarvärmen och svettas 26 grader i Askim idag.
              Mvh Anders
              Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

              Kommentar

              • Peterk
                Användare
                • July 2013
                • 5

                #8
                Härligt Anders! Ja jag sitter o svettas på en bänk i Visby, lite mer än ett stenkast kanske 😃
                Ja, precis, i olika nivåer, känns som d är övre delen jag saknar något, har ni något mer tips än bilbuk som passar och går nära ytan?

                Kommentar

                • DaRe
                  NCS Medlem
                  • September 2009
                  • 22830

                  #9
                  Sitter och blåser bort i Stockholmia själv

                  Jag har för mig att vi haft en tråd där vi diskuterat att det finns en del odlade scalarer som blir betydligt mindre än vildformerna. Hittar den inte trots 45 minuters sökning nu. puhh.
                  Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                  ///David
                  Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                  Kommentar

                  • Banderad
                    Användare
                    • February 2006
                    • 3479

                    #10
                    Riktigt snygg burk som tidigare nämnts i tråden... Som Wille säger kan det fungera om du börjar med små djur, det kan också gå åt skogen och då blir dina tetror dyrt snacks till snabbt växande scalarer Någon liten jordätare kanske skulle passa in, typ Guinicara eller en av mina favoriter Biotodoma (cupidon kan jag rekommendera)..

                    /Jocke

                    Kommentar

                    • Peterk
                      Användare
                      • July 2013
                      • 5

                      #11
                      Tack David för letandet, och Joakim för info, ska se om jag hitta några mindre scalarer så ska jag klura på hur jag ska göra 😊
                      Och tack alla för alla snälla ord om mina kar, jag gillar att komponera bilder, komposition, jobbar som fotograf. När jag insåg att akvarier är som en bild, knappt 1 1/2 år sedan, något man kan kompomera, den går att andra på. Rötter o stenar flyttas och vissa saker (fiskar och växter) rör på sig, som man dessutom kan se från 1-4 olika håll, då blev jag helt biten. Man har en begränsad yta som något händer på, precis som sökaren i kameran 😃

                      Kommentar

                      • ansjo
                        Användare
                        • April 2006
                        • 203

                        #12
                        Jäkligt snygga burkar, bara att gratulera !
                        / Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • Peterk
                          Användare
                          • July 2013
                          • 5

                          #13
                          Tackar och bockar Anders 😃

                          Kommentar

                          Arbetssätt...