Cryptoheros nanoluteus, lek på gång eller bara könsmognad?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • timebandit
    Användare
    • January 2013
    • 186

    #46
    Ursprungligen postat av ewa
    Hur stora var dina nanoluteusar när de lekte första gången, timebandit?
    Bra fråga, svårt att mäta runt 5-6cm eller något tror jag. Har svårt att uppskatta fiskstorlek genom rutan tyvärr.


    Det går både bra och dåligt med yngelna. Igår gjorde vi en större chansning och försöka få tag i andra invånare som behöver flytta resulterade i dålig fiskfångst och tydligen 100% förlust av yngel av första lekparet :/ Dem slutade vakta när vi var nere å jagade fiskar och yngelna kom nog ifrån hemmet och blev troligen uppätna av andra fiskar? Det var det vi var rädda för, attans. Ser inga yngel alls hos det paret idag och andra fiskar får simma förbi osv.
    Lekpar nr 2 har kvar alla sina yngel och mår bra. Lekpar 3 bör har frisimmande yngel i röret om inte dem stressades för mycket också. I slutet på veckan beräknar jag att få se dem för första gången.
    Så vi har beslutat att när den kullen som är kvar har blivit tillräckligt stora för att flyttas/säljas DÅ river vi ut allt och fångar dem fiskar som behöver fångas. Vill gärna ha några överlevande.

    En fråga som jag hoppas några kan svara på... Har C. nanoluteus samma partner hela tiden eller händer det att dem byter då och då? Tänkte på att om lekfärgerna etc är borta när vi skall flytta på några så kanske man delar på ett lekar... Det är ju inte roligt om dem inte skaffar en ny partner sedan...

    Slänger in en bild på det nya 540L som vi gjorde i ordning i Lördags som skall husera 2 lekpar.
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMAG1539.jpg
Visningar: 1
Storlek: 281,8 KB
ID: 687245
    Inneboenden i akvariet:
    L-134, Ancistrus
    Botia Striata
    Filterräckor av olika sorter

    Kommentar

    • ewa
      NCS Medlem
      • March 2013
      • 457

      #47
      Ser nystartat ut. Vad har du för sand?

      Kommentar

      • Kawasa
        Användare
        • September 2012
        • 840

        #48
        Snyggt kar timebandit! Ciklidsanden(som innehåller kalk) samt kalkstenarna borde hjälpa till att hålla PH upp lite granna.
        Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

        Kommentar

        • Banderad
          Användare
          • February 2006
          • 3479

          #49
          Ursprungligen postat av timebandit
          Bra fråga, svårt att mäta runt 5-6cm eller något tror jag. Har svårt att uppskatta fiskstorlek genom rutan tyvärr.


          Det går både bra och dåligt med yngelna. Igår gjorde vi en större chansning och försöka få tag i andra invånare som behöver flytta resulterade i dålig fiskfångst och tydligen 100% förlust av yngel av första lekparet :/ Dem slutade vakta när vi var nere å jagade fiskar och yngelna kom nog ifrån hemmet och blev troligen uppätna av andra fiskar? Det var det vi var rädda för, attans. Ser inga yngel alls hos det paret idag och andra fiskar får simma förbi osv.
          Lekpar nr 2 har kvar alla sina yngel och mår bra. Lekpar 3 bör har frisimmande yngel i röret om inte dem stressades för mycket också. I slutet på veckan beräknar jag att få se dem för första gången.
          Så vi har beslutat att när den kullen som är kvar har blivit tillräckligt stora för att flyttas/säljas DÅ river vi ut allt och fångar dem fiskar som behöver fångas. Vill gärna ha några överlevande.

          En fråga som jag hoppas några kan svara på... Har C. nanoluteus samma partner hela tiden eller händer det att dem byter då och då? Tänkte på att om lekfärgerna etc är borta när vi skall flytta på några så kanske man delar på ett lekar... Det är ju inte roligt om dem inte skaffar en ny partner sedan...

          Slänger in en bild på det nya 540L som vi gjorde i ordning i Lördags som skall husera 2 lekpar.
          [ATTACH=CONFIG]48143[/ATTACH]


          Om du råkar dela på paret kan de nog para ut igen, men normalt sätt håller de ihop. Sedan är det svårt att säga att just en viss CA-art byter partner. Jag hade en eliotti-hane som bytte hona under en lek, sedan gick han tillbaka til sin gamla hona igen för att aldrig leka med någon annan. Så de handlar mycket om individen.


          /Jocke

          Kommentar

          • timebandit
            Användare
            • January 2013
            • 186

            #50
            Sanden är köpt på Hornbach. Har den sanden i alla karen

            Karet är väldigt nystartat. Dock med inkört filter och all den gamla sanden flyttades över utan att sköljas rent. Sparade mycket vatten.
            Vi är riktigt nöjda med det nya akvariumet. Nu är det så att vi är mindre nöjda med det andra istället. Får ta och möblera om det när vi flyttat fiskar sedan

            Än så länge går det 1st Orange Head och 1st C. nanoluteus i det. Fick inte tag i fler och vill inte chansa igen att fler yngel skall försvinna... Men dem 2 har roligt iaf, leker tillsammans etc. Ser tom ut som C. nanoluteus hanen "leker" med Orange Head honan. Samma beteende som mot sin egna art.

            Då var det nästan som jag misstänkte. Diskuterade med frugan i går att det kanske tom är enklare att flytta lekparen då dem gömmer sig tillsammans och ev. nära sina yngel. Försöka att inte bryta isär något lekpar då.
            Idag kom jag hem till frisimmande yngel av lekpar 3, alltid roligt men tyvärr lägger jag inte fokus på dem denna gången utan dem "gamla" yngelna som gäller! När dem kan flyttas så flyttas hela familjen till det andra karet.

            PH behöver vi inte få upp som tur är. Har PH 7.4. Kanonvärde för fiskarna i övrigt.
            Inneboenden i akvariet:
            L-134, Ancistrus
            Botia Striata
            Filterräckor av olika sorter

            Kommentar

            • ewa
              NCS Medlem
              • March 2013
              • 457

              #51
              Vad tycker experter om att flytta fiskar som sover?

              Kommentar

              • timebandit
                Användare
                • January 2013
                • 186

                #52
                Intressant säger jag men tror du inte dem kommer vakna rätt fort? =)

                Kanske värt att prova iofs.

                Har en fundering på att prova sätta ett täckglas som avskiljare i akvariet för att minska ytan som dem kan fly på =P

                En bild på några av dem äldre ynglena, man ser att dem har tagit färg å form nu iaf
                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2918.jpg
Visningar: 1
Storlek: 272,0 KB
ID: 687283
                Inneboenden i akvariet:
                L-134, Ancistrus
                Botia Striata
                Filterräckor av olika sorter

                Kommentar

                • DaRe
                  NCS Medlem
                  • September 2009
                  • 22830

                  #53
                  Skön bild!
                  Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                  ///David
                  Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                  Kommentar

                  • Kawasa
                    Användare
                    • September 2012
                    • 840

                    #54
                    Ser bra ut timebandit
                    Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

                    Kommentar

                    • ewa
                      NCS Medlem
                      • March 2013
                      • 457

                      #55
                      Ser bra ut, hoppas de är många!

                      Kommentar

                      • timebandit
                        Användare
                        • January 2013
                        • 186

                        #56
                        Tack för dem fina orden.
                        Önskar att jag hade ett makroobjektiv. :-)

                        Många är dem inte men väl ca 20 välmående. Dem får väldigt stort förtroende och använder väldigt stor yta att röra sig på. Dem andra fiskarna tänker inte ens tanken på att ens försöka norpa. Dem har nog blivit satta på plats från början ;-)


                        Edit:

                        Nu börjar jag/vi få ett litet dilemma faktiskt. Föräldrarna har börjat ge dem väldigt fria tyglar när det gäller simytan. Visst vaktar dem sina yngel när ynglena är nära boet men i övrigt får dem småttingarna simma precis som dem vill. Några var så långt bort som 1 meter ifrån!! Och ändå verkar ingen våga röra dem

                        Antingen suger vi upp dem under veckan å sätter dem i ett yngelkar som är på 54L tillsvidare (gillar inte små akvarium pga svårare att hålla bra vattenvärden) eller så låter vi dem helt enkelt vara.

                        Edit igen:

                        Tror jag kan svaret på min egna fråga nu. Såg att honan kom ut ur boet som dem lade äggen i första gången och blev väldigt misstänksam! Lyckades med ficklampa lysa in och såg fasen att dem lagt ägg igen! Det kan förklara den bristande uppsikten på ynglen

                        Bjuder på 2 hyfsade bilder jag lyckades ta på dem stora ynglen precis...
                        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2934.jpg
Visningar: 1
Storlek: 273,7 KB
ID: 687330
                        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2935.jpg
Visningar: 1
Storlek: 272,0 KB
ID: 687331
                        Senast redigerad av timebandit; 07 October 2013, 19:09.
                        Inneboenden i akvariet:
                        L-134, Ancistrus
                        Botia Striata
                        Filterräckor av olika sorter

                        Kommentar

                        • timebandit
                          Användare
                          • January 2013
                          • 186

                          #57
                          Nu har vi äntligen fått upp alla Orange Head fiskarna och dem får ett bättre hem imorgon.

                          Nu är det absolut störta problemet att få upp 1 lekar samt minst 1 hona extra till det andra karet. Vi har 4 lekpar där i nu men när vi plockade bort det mesta av inredningen + växter så blandar paren sig och det går inte att se vilka som tillhör vem :/ Så det blir lite av en chansning i slutändan och vi får verkligen hoppas att om vi bryter upp några lekpar att dem väljer att para sig med en annan hona sedan istället...

                          Det enda som är roligt med allt detta nu är att det många yngel i karet. Har en hel del pyttisar också men räknar inte med att dem skall överleva efter detta tilltaget. Dem större klarar sig utan problem och är inte så rädda som dem borde vara

                          Edit:

                          Har en stor fråga faktiskt. Jag är rätt säker på att jag tog en "ensam" hona och tillsatte den i det andra karet där en ensam hane går. Nu efter ca 40min så har honan riktigt fina lekfärger och honan och hanen är vid varandra hela tiden. Honan jagar bort en ensam Orange Head som snart också skall flytta.
                          Bildar dem verkligen par så här jäkla fort??
                          Senast redigerad av timebandit; 12 October 2013, 18:26.
                          Inneboenden i akvariet:
                          L-134, Ancistrus
                          Botia Striata
                          Filterräckor av olika sorter

                          Kommentar

                          • ewa
                            NCS Medlem
                            • March 2013
                            • 457

                            #58
                            Javisst, det som med människor, man kan bli blixtförälskad

                            Kommentar

                            • timebandit
                              Användare
                              • January 2013
                              • 186

                              #59
                              Hehehe, hoppas du verkligen har rätt och att vi inte delade på ett par

                              Nu har vi fått upp ett par till som flyttade till det andra karet. Tror dem var ett par då både gömde sig i lekgrottan. Annars har vi kanske splittrat ett par till om vi har otur. Tar väl några veckor för dem att anpassa sig igen kanske? Tyvärr fick vi ta lekparet som har dem stora ynglena då dem var lättast att få tag i.

                              Uppdaterar igen när vi vet vad som händer. Dem får det bättre iaf och slipper se trängda fiskar iaf. Hoppas bara vi lyckas behålla iaf minst 2 lekpar efter denna stora operation.

                              Edit:

                              Tydligen är det honorna som tydligt bestämmer! Kul att se. Nu har den andra honan färgat ut också. Dem två honorna gruffar lite och dem verkar avgöra vilken hane dem skall ha (tror jag). För hanarna bråkar inte eller dyligt. Inte har dem fått sina lekfärger riktigt ännu heller.

                              En av lekparen i det första akvariet verkar hålla ihop efter den totala remaken och flytt av fiskar. Hon har tom lyckats samla ihop några få av sina pytteyngel och vakar dem bra. Så om allt går bra så har vi kvar alla våra lekpar osv men just nu är det då troligen 3 lekpar av totalt 5 möjliga. Får se om det 4e lekparet hittar varandra igen eller inte. Vi nöjer oss med 3 lekpar i vilket fall som helst. Resten får bara vara kompisar
                              Dem stora yngeln som är ca 15mm har nu förlorat sina föräldrar då dem flyttades till det andra karet men dem verkar klara sig bra själva. Ingen som äter upp dem iaf.

                              Skall bli väldigt skönt med lugn och ro i akvariumen och vi mår mycket bättre då vi slipper se fiskar vara trängda och må dåligt.

                              Edit:
                              Här går det undan. Paret som träffades igår för första gången har redan lagt ägg!! Tog mindre än ett dygn. Detta gör att mitt intresse för biologin ökar. Bestämmer fiskarna själva när rommen/äggen skall produceras? Har dem inga cykler såsom tex människan?
                              Senast redigerad av timebandit; 13 October 2013, 21:41.
                              Inneboenden i akvariet:
                              L-134, Ancistrus
                              Botia Striata
                              Filterräckor av olika sorter

                              Kommentar

                              • timebandit
                                Användare
                                • January 2013
                                • 186

                                #60
                                En väldigt tråkig uppdatering.
                                Som nämnts så har alla orange head flyttat. Saknar dem stort men det var rätt beslut att dem flyttat.

                                Dessvärre dog hanen idag utav lekparet som bytte akvarium :-( :-( så nu går det ett par och en ensam hona i det nya karet. Tror hanen blev chockad. Hoppas den ensamma honan klarar sig några månader så vi kan skaffa henne en hane igen.
                                I Det andra karet så har det lekpar som hade småttingar lyckats att hålla ihop och samla ihop ca 8 småttingar.
                                Dem andra 2 lekparen är inga lekpar längre utan får börja om igen verkar det som. Blev nog för mycket för dem när vi rev ut all inredning å jagade orange head samt ett par. Dem är påtagligt rädda för oss nu och gömmer sig när vi vill titta på dem. Förutom lekparet då, dem är sociala å vaktar.

                                Våra större yngel klarar sig kanonbra! Dem lever livet å äter å allmänt trivs. Har stora förhoppningar att alla 15 klarar sig nu :-) Verkar växa relativt snabbt också.
                                Inneboenden i akvariet:
                                L-134, Ancistrus
                                Botia Striata
                                Filterräckor av olika sorter

                                Kommentar

                                Arbetssätt...