Cryptoheros nanoluteus, lek på gång eller bara könsmognad?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kawasa
    Användare
    • September 2012
    • 840

    #16
    Ursprungligen postat av Banderad
    Fast den honan (på filmen) vaktar nog rom/yngel, extremt utfärgad. Kolla min hona/hane på föregående sida i tråden.
    Ah yes, såg bilderna, ganska markanta skillnader på hona och hanne där faktiskt, din hona hade inte heller så mycket turkos skimmer. Det betyder att din hypotes om att den kan vara en hona som är på gång att greja en grop åt sina yngel kan stämma
    Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

    Kommentar

    • Banderad
      Användare
      • February 2006
      • 3479

      #17
      Ursprungligen postat av Kawasa
      Ah yes, såg bilderna, ganska markanta skillnader på hona och hanne där faktiskt, din hona hade inte heller så mycket turkos skimmer. Det betyder att din hypotes om att den kan vara en hona som är på gång att greja en grop åt sina yngel kan stämma
      Visst är det så

      /Jocke

      Kommentar

      • timebandit
        Användare
        • January 2013
        • 186

        #18
        Vad jag har läst så är dessa färgglada hanar då honorna har typ ögat på ryggfenan eller är det tvärtom? Nu blev jag väldigt osäker och måste läsa på ytterligare en gång till om dessa fiskar
        Vi har nu 3st som är lika färgglada varav 2st verkar ha en maktkamp rätt ofta.

        Att hon/han gräver efter mat vore konstigt för skall jag vara helt ärlig så matar jag dem nog något för mycket så hungriga kan dem fasen inte vara trots att dem är så glupska

        Så här har jag lärt mig Rätt eller fel? Är ganska så säker på att jag har rätt ändå och att honorna inte har färgat ut ordentligt ännu...

        Hane
        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2531.jpg
Visningar: 1
Storlek: 266,9 KB
ID: 686350
        Hane
        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2529.jpg
Visningar: 1
Storlek: 278,2 KB
ID: 686351
        Hona
        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2533.jpg
Visningar: 1
Storlek: 268,7 KB
ID: 686352
        Hona
        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2537.jpg
Visningar: 1
Storlek: 274,4 KB
ID: 686353
        Senast redigerad av timebandit; 30 July 2013, 19:02.
        Inneboenden i akvariet:
        L-134, Ancistrus
        Botia Striata
        Filterräckor av olika sorter

        Kommentar

        • Banderad
          Användare
          • February 2006
          • 3479

          #19
          Det stämmer han har dock ingen chans vad det gäller färg vid lek kan jag lova.

          /Jocke

          Kommentar

          • timebandit
            Användare
            • January 2013
            • 186

            #20
            Gött!! Vilken tur också för då har vi verkligen fler honor än hanar och det tycker jag är bra.

            Har suttit och kollat lite på deras beteende och den ena hanen är nog verkligen redo för att göra sina moves. Han simmar lite på snedden runt en viss hona och fladdrar med fenorna. Även så simmar dem i samma mönster genom en sten in i en kruka etc. Alla andra honor jagar hanen bort så chansen är väl stor att vi kommer få minst 1 par iaf.
            Trots deras lilla storlek så kan dem jaga bort våran störta Orange Head, rätt roligt att se faktiskt. Storleken har visst ingen betydelse

            Längtar att få se dess färger i vårat egna kar så man kan få leka fotograf och arkivera lite bilder
            Inneboenden i akvariet:
            L-134, Ancistrus
            Botia Striata
            Filterräckor av olika sorter

            Kommentar

            • Banderad
              Användare
              • February 2006
              • 3479

              #21
              Jo, det är grymt vackra och intressanta fiskar.

              /Jocke

              Kommentar

              • timebandit
                Användare
                • January 2013
                • 186

                #22
                Det kan lugnt säga. Är väldigt nöjd med våra andra fiskar men just denna arten färgar ut så mycket och så mycket snabbare än dem andra vi har.
                Det tog nog över 1år innan våra Orange Head började få fina färger om jag minns rätt. Är lika nöjd med alla men dessa är snäppet snyggare.
                Är ändå ganska förvånad att dem skall vara så svårt att få tag på, verkar som att det är en del som har dessa fiskarna och som dessutom får yngel. Det borde ha förbättrat spridningen på dem tycker jag.

                Det blir många avverkade mil med bil för införskaffandet av alla fiskarna men det är helt klart värt! Många som faktiskt skrattar åt oss för vårat intresse och att vi reser långt för fiskar... Synd att dem inte uppskattar och förstår bättre


                Edit:

                Så här ser honan och hanen ut som leker...
                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2565.jpg
Visningar: 1
Storlek: 274,2 KB
ID: 686355

                Det är väl ingen riktig lek ännu men uppvaktande. Båda fladdrar med både fenor och kropp och vaktar den stora ingången i den ihåliga stenen som leder till en kruka på baksidan
                Senast redigerad av timebandit; 30 July 2013, 22:06.
                Inneboenden i akvariet:
                L-134, Ancistrus
                Botia Striata
                Filterräckor av olika sorter

                Kommentar

                • timebandit
                  Användare
                  • January 2013
                  • 186

                  #23
                  Uppdaterar lite mest för att det är roligt

                  Dem har nu bytt plats och denna gången är nog deras nya lekplats permanent. Nu har dem valt en kokosnöt. Dem är ofta där inne båda två och både honan och hanen har grävt utanför ingången.
                  Honan ser nästan ut som hanen nu med dem gula å svarta färgerna men skimrar mycket mer på gälarna i grönt? (Dålig på färger). Färgerna belyses olika beroende på vart dem är i akvariet pga lysrören misstänker jag..
                  Dem vaktar även kokosnöten när dem själva är där vilket är av 80% av tiden.

                  När honan är nära hanen så svansar hanen runt honan å fladdrar och rycker. Roligt att se.
                  Är mer eller mindre helt 100 på ett dem är ett par som kommer göra allvar av leken innom ganska snar framtid.
                  Inneboenden i akvariet:
                  L-134, Ancistrus
                  Botia Striata
                  Filterräckor av olika sorter

                  Kommentar

                  • ewa
                    NCS Medlem
                    • March 2013
                    • 457

                    #24
                    Jag undrar om det är lekplats eller bara heminredningsprojekt. Mina har inrett och sen slutade de att bry sig att gräva, men har bott där permanent. Högar med sand och grävde sig under rötter och växtrötter. Jag tror de känner sig trygga i sådana miljöer.

                    Kommentar

                    • timebandit
                      Användare
                      • January 2013
                      • 186

                      #25
                      Ursprungligen postat av ewa
                      Jag undrar om det är lekplats eller bara heminredningsprojekt. Mina har inrett och sen slutade de att bry sig att gräva, men har bott där permanent. Högar med sand och grävde sig under rötter och växtrötter. Jag tror de känner sig trygga i sådana miljöer.
                      Hehe, är det ett heminredningsprojekt och känner sig säkra å trivs så är det också ett stort plus. Det är lite av förutsättningarna för att yngla av sig ändå.
                      Hanen har börjat med vad jag kallar "ciklidrycket", ser ut som ticks med huvudet. Detta beteende hade våra bolivianer när dem skulle börja leka.

                      Får bara hålla tummarna att dem verkligen trist. Hade vart så kul att få egna små fiskar. Räcker med 3-4st av varje art


                      Lätt att överanalysera invånarna i karet...
                      Inneboenden i akvariet:
                      L-134, Ancistrus
                      Botia Striata
                      Filterräckor av olika sorter

                      Kommentar

                      • ewa
                        NCS Medlem
                        • March 2013
                        • 457

                        #26
                        Mina har lekt, men jag har ingen glädje av det- gömmer sig i en djungel av växter på en skifferplatta...suck. Men av beteendet att döma så har de lekt. Gör korta utfall till matplatsen och jagar bort andra fiskar både från maten och gömstället. Jag sprutar artemia in i djungeln, till de osynliga ynglen Hoppas de finns där.... Ska sätta en strumpa på filtret. De finns allså inte på deras uträvningar och grottor. Antagligen kommer de dit igen när yngel är större. De hade lagt ägg i kokosgrottan, men sen flyttade de. Lite kaotisk beskrivning ha ha ha

                        Kommentar

                        • Banderad
                          Användare
                          • February 2006
                          • 3479

                          #27
                          Ursprungligen postat av ewa
                          Mina har lekt, men jag har ingen glädje av det- gömmer sig i en djungel av växter på en skifferplatta...suck. Men av beteendet att döma så har de lekt. Gör korta utfall till matplatsen och jagar bort andra fiskar både från maten och gömstället. Jag sprutar artemia in i djungeln, till de osynliga ynglen Hoppas de finns där.... Ska sätta en strumpa på filtret. De finns allså inte på deras uträvningar och grottor. Antagligen kommer de dit igen när yngel är större. De hade lagt ägg i kokosgrottan, men sen flyttade de. Lite kaotisk beskrivning ha ha ha

                          De kommer att börja visa sina yngel om någon vecka eller så.

                          /Jocke

                          Kommentar

                          • timebandit
                            Användare
                            • January 2013
                            • 186

                            #28
                            Bilder vill vi ha när dem visar sig! :-)
                            Gjorde ett lite kallare vattenbyte i lördags och efter det började vårat par börja sin lek igen. Blir 2a gången nu då...

                            Om man vill ha 11st av dessa fiskar i ett eget akvarium, vad skulle ni säga att minsta akvariestorlek skulle vara då?
                            Vi har stora planer (för oss iaf) och har inte bestämt oss i vilken ordning allt skall ske :-)
                            Inneboenden i akvariet:
                            L-134, Ancistrus
                            Botia Striata
                            Filterräckor av olika sorter

                            Kommentar

                            • ewa
                              NCS Medlem
                              • March 2013
                              • 457

                              #29
                              Nej, jag har inte sett yngeln, men de håller på i buskarna, hoppas att det inte var falskt larm. Fotograferar så fort nåt syns. Kan tänka mig att det funkar med flera i samma akvarium, men under leken är de lite mer energiska och jagar bort andra fiskar, så akvariet måste vara långt. Mitt akvarium är 120cm långt, kan tänka mig att ett på 150cm (eller mer) skulle räcka för två-tre par under leken. Men 11 stycken- då få det vara ett stort projekt. Många grottor och gömställen. Matplats i mitten. De verkar gilla stående vatten, befinner sig för det mesta så långt från filter/strömmen det bara går.
                              Senast redigerad av ewa; 22 August 2013, 00:42.

                              Kommentar

                              • timebandit
                                Användare
                                • January 2013
                                • 186

                                #30
                                Ursprungligen postat av ewa
                                Nej, jag har inte sett yngeln, men de håller på i buskarna, hoppas att det inte var falskt larm. Fotograferar så fort nåt syns. Kan tänka mig att det funkar med flera i samma akvarium, men under leken är de lite mer energiska och jagar bort andra fiskar, så akvariet måste vara långt. Mitt akvarium är 120cm långt, kan tänka mig att ett på 150cm (eller mer) skulle räcka för två-tre par under leken. Men 11 stycken- då få det vara ett stort projekt. Många grottor och gömställen. Matplats i mitten. De verkar gilla stående vatten, befinner sig för det mesta så långt från filter/strömmen det bara går.

                                Tack för svar och hoppas verkligen det tar sig för dina nu
                                Vi har verkligen olika gener/beteende på våra fina fiskar. Våra är nästan helt tvärtom. Dem vaktar/jagar inom ett område på max 25*25cm. Det övriga jagandet som annars sker av alla fiskarna verkar vara lek å allmänt irritationer.
                                Vi har bra ytrörelse/vågor etc och våra leker närmare filtret etc än mot andra hållet. Dem vistas mer på den sidan som vattnet strömmar mest faktiskt
                                Vi har totalt 11st men kan inte få mer än 4 par då det inte är lika många av varje kön. Tur att det är fler honor än hanar då dem är lugnare. Dem går idag i 540L.

                                Har lite "problem" hur vi skall uppgradera akvarieparken faktiskt och hur vi skall dela upp fiskarna. Först ville vi uppgradera 540L till 720L men det lägger vi nog på is till nästa år någon gång.
                                Vi har ett 300L "ledigt" förutom malarna då. Sedan är det 2st 222L på ingång.
                                Funderar på att dela upp Cryptosarna till dessa 2st 222 akvariumen som får stå på en dubbelställning och ta bort 300L akvariumet, borde väl bli en hyfsad lösning?
                                Inneboenden i akvariet:
                                L-134, Ancistrus
                                Botia Striata
                                Filterräckor av olika sorter

                                Kommentar

                                Arbetssätt...