Cryptoheros nanoluteus, lek på gång eller bara könsmognad?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Banderad
    Användare
    • February 2006
    • 3479

Jag har två par i ett kar som är ungefär lika långt som ett kar på 222 liter (skiljer ett par cm). Där dominerar ett par (de som leker) kraftigt, men det andra paret kommer inte till skada. Bra att tänka på är att Cryptoherosar försvarar sina yngel bra, och är riktigt produktiva när de kommer igång.....

/Jocke

Kommentar

• timebandit
      Användare
      • January 2013
      • 186

Ursprungligen postat av Banderad
      Jag har två par i ett kar som är ungefär lika långt som ett kar på 222 liter (skiljer ett par cm). Där dominerar ett par (de som leker) kraftigt, men det andra paret kommer inte till skada. Bra att tänka på är att Cryptoherosar försvarar sina yngel bra, och är riktigt produktiva när de kommer igång.....

/Jocke

Tack, det var väldigt skönt att höra! Självklart kan det säkert variera från fall till fall på hur aggresiva etc dem blir. Blir att försöka planera om allt från början igen då.
      Blir nog att byta ut 300L mot ett 500L så får Cryptosarna gå ensamma där i istället. Känns som en bättre å enklare lösning tror jag?
      Då får jag försöka bygga en ny ljusramp igen.... Gäller att göra det enkelt men ändå snyggt å hållbart denna gången då...

Edit:
      Det är mer eller mindre bestämt att vi byter ut 300L mot ett 540L istället som dem ensamma får gå i istället. Kommer bli kanon. Skissar redan på hur jag skall bygga ljusrampen och bänken... Roligt

Edit igen: Sagt och gjort. Fyndade ett 540L idag... Nu skall en stabil ny bänk till den byggas och sedan dags att fixa till belysningen lite. Dags att kolla upp försäkringarna lite å kanske skaffa en drulleförsäkring...

Edit ytterligare:
      Fogarna på akvariet var inte så bra så dessa måste jag göra om tyvärr... Suck.
      En annan rolig nyhet är att vi har fått ytterligare ett lekpar på Cryptosarna nu! Yay
      Senast redigerad av timebandit; 26 August 2013, 20:33.
      Inneboenden i akvariet:
      L-134, Ancistrus
      Botia Striata
      Filterräckor av olika sorter

Kommentar

• timebandit
        Användare
        • January 2013
        • 186

Måste bara fråga då vi inte har så mycket erfarenhet av dessa fiskar under lek. Nu har dem vaktat i några dagar rätt duktigt men pga en växt som växt in sig vid en sten så ser vi inte in i krukan och kan se något (attans!).
        Det är även dags för vattenbyte nu. Hur stort vattenbyte vågar man göra eller skall man hoppa över det? Vågar man tex ta bort växten som blockerar synfältet för oss in i krukan? Växten är ca 7cm ifrån krukan där ev. ägg/barn är...

Edit:

Nu har det andra paret lagt ägg där vi perfekt kan se dem! Vad roligt!

Edit igen:

Det var lek och ägg och yngel! Yay

Klicka på bilden för större version

Namn: IMAG1459.jpg
Visningar: 2
Storlek: 273,7 KB
ID: 686952
        Senast redigerad av timebandit; 06 September 2013, 17:18.
        Inneboenden i akvariet:
        L-134, Ancistrus
        Botia Striata

Kommentar

• timebandit
          Användare
          • January 2013
          • 186

Vill inte spamma sönder CA-bilder tråden så jag gör följande uppdateringar här.

Försökte igår räkna antal yngel hos första paret och fick ge upp efter 50st, dem vill inte liksom vara stilla.
          Är enormt imponerad på deras yngelvård.

Det nya parets yngel uppgår i ca 10 yngel. Såg när äggen hade lags att inte många blev befruktade men dem fick iaf 10st Dessa var igår frisimmande i deras tillhåll och redan idag när jag kom hem från jobbet så hade dem tillåtit dem att vara på utsidan.

Vilket temperament föräldrarna har. Ett yngel simmade lite för långt ifrån föräldrarna och kom fram till en L-134 mal. Då fick mamman ett psykbryt och jagade malen rätt så rejält. Kort å gott, dem bryr sig verkligen om sina avkommor och jag börjar försiktigt bli ganska positiv till att det kommer bli några överlevande ur detta. Så fort vi märker att föräldrarna börjar ta avstånd från sina avkommor så får vi nog försöka fånga upp hälften och sätta i vårat 110L räkakvarium tillsvidare

Snart kommer vårat nya 540L så vi kan börja flytta lite fiskar så att alla kan må som dem skall. Vi har inte bestämt oss ang. bouppdelning till 100% men det kan se ut som att vi kanske får sälja ett lekpar inom några månader om vi inte kan lösa boendet helt. Helst undviker vi det och planerar en dubbelställning med 2st 222 akvarium också =)
          Inneboenden i akvariet:
          L-134, Ancistrus
          Botia Striata

Kommentar

• Banderad
            Användare
            • February 2006
            • 3479

Få fiskar slår Cryptoherosar vad det gäller yngelvård, och nanoluteusen är inget undantag. Mina är också grymma på att hålla annan fisk borta från yngel, jag sög ut delar av förra kullen för att föda upp. De som blev kvar i karet har dock börjat växa till sig och verkar klara sig bra.

/Jocke

Kommentar

• timebandit
              Användare
              • January 2013
              • 186

Få fiskar slår Cryptoherosar vad det gäller yngelvård, och nanoluteusen är inget undantag. Mina är också grymma på att hålla annan fisk borta från yngel, jag sög ut delar av förra kullen för att föda upp. De som blev kvar i karet har dock börjat växa till sig och verkar klara sig bra.

/Jocke

Det är trevligt att höra! Dessutom är dem fina och trevliga att titta på Snabba jäklar också för den delen.

Om jag minns rätt så är det inte din första kull du får upp? Vet du hur lång tid det tar för föräldrarna att börja tappa intresset för sina barn och barnen blir mer självständiga? Intressant att ha en hyfsad måttstock att jämföra med och veta när man skall börja fundera på att ev. norpa nåra av dem
              Inneboenden i akvariet:
              L-134, Ancistrus
              Botia Striata

Kommentar

• Banderad
                Användare
                • February 2006
                • 3479

Det är första gången jag sparar tillräckligt många för att de ska klara sig i karet, så jag vet inte riktigt. Andra Cryptoherosar har vaktat till de små har varit utom fara. Bland annat hade jag cutteri som var ganska svårsålda (otroligt nog, vackra fiskar). I deras fall var det ett problem att 10-15 yngel/kull överlevde....

/Jocke

Kommentar

• timebandit
                  Användare
                  • January 2013
                  • 186

Det är första gången jag sparar tillräckligt många för att de ska klara sig i karet, så jag vet inte riktigt. Andra Cryptoherosar har vaktat till de små har varit utom fara. Bland annat hade jag cutteri som var ganska svårsålda (otroligt nog, vackra fiskar). I deras fall var det ett problem att 10-15 yngel/kull överlevde....

/Jocke

Ahh, vad roligt. Då får vi hoppas på det bästa för oss båda då.
                  Våra vaktar fortfarande väldigt bra, är verkligen imponerad. Har bestämt oss att inte norpa ett enda yngel denna gången för något av paren. Det får bli som det blir. Första kullens yngel börjar få lite färger och prickar men dock genomskinliga ännu på bakdelen. Verkar växa relativt snabbt ändå och snabba är dem också!

En annan sak som jag tycker är roligt att se är att föräldrarna låter dem få simma längre å längre och ändå har dem koll på dem! Dem har nästan simmat iväg 50cm ifrån deras hem... inte illa
                  Dem andra fiskarna vågar inte ens tänka tanken på att försöka norpa ett yngel... Skräcken har satt sig i dem...

Håller på bygga en ny bänk till det nya karet så om 1-2 veckor hämtas akvariet och då flyttar Orange Head fiskarna samt ett par Cryptosar dit så blir uppdelningen kanon sedan.
                  Är inte expert men jag antar att naturen har sina regler angående på vad som skall överleva och vara svårt/enkelt. Finns säkert en anledning till vissa saker även om det är tråkigt.
                  Vi matar inte med levandefoder för tillfället heller, inte ens artemia och ändå så fungerar det väldigt bra. Lite förvånad faktiskt.
                  Smulat flingfoder och maltabletter som löser upp sig verkar fungera helt ypperligt. Ibland får dem även lite fryst artemia som först tinas upp i ett glas

Mer mat samt artemiaägg osv kommer nog under veckan hoppas jag.
                  Inneboenden i akvariet:
                  L-134, Ancistrus
                  Botia Striata

Kommentar

• ewa
                    NCS Medlem
                    • March 2013
                    • 457

Kul att läsa! Jag brukar räkna snabba fiskar på fotot, annars är det omöjligt. Digitalkameror är bra hjälpmedel.

Kommentar

• timebandit
                      Användare
                      • January 2013
                      • 186

Ursprungligen postat av ewa
                      Kul att läsa! Jag brukar räkna snabba fiskar på fotot, annars är det omöjligt. Digitalkameror är bra hjälpmedel.
                      Har en hyfsad systemkamera men det är ändå svårt tycker jag Kullen börjar också spridas ut lite mer. Dem är inte så tätt simmande utan kan variera en hel del nu. Tråkigt för då kan man inte få en gruppbild på dem som jag önskat
                      När dem förhoppningsvis överlever eller iaf blivit tillräckligt stora för att dem skall synas på bild ordenligt så blir det roligare att se dem på en å samma bild.
                      Glasen är inte så rena heller så det gör det jobbigare att få fokus på bilderna men nu skall man inte gnälla för mycket

Försökte ta lite bilder precis men dem blir så dåliga att jag inte ens vill visa dem. Dock så kunde jag räkna till över 40 yngel på bilderna så det är roligt. Är dålig på att göra manuella inställningar så skärpan, färger osv blir inte riktigt helt bra som jag vill ha det.
                      Senast redigerad av timebandit; 15 September 2013, 20:30.
                      Inneboenden i akvariet:
                      L-134, Ancistrus
                      Botia Striata

Kommentar

• timebandit
                        Användare
                        • January 2013
                        • 186

God eftermiddag.

Tänkte faktiskt ha gjort en liten ledsen uppdatering och en rolig.
                        Den roliga var/är att vi har fått ett 3e lekpar nu, jätteroligt. Det bästa är att vi hinner få hem ett annat akvarium innan dessa börjar leka ordentligt. (hoppas jag).
                        Den tråkiga var att jag tänkte precis skriva att det andra lekparet har/hade förlorat sina yngel helt. Vore dock inte konstigt med tanke på att det är första kullen.
                        Vi har inte sett deras yngel på nästan 2 dygn.
                        Så innan jag satte mig här gjorde jag en koll igen fast med noggrant. Det visar sig tydligen att dem har flyttat boende helt? Nu gömmer dem sig i bakre delen på akvariet istället och bakom en massa stenar. Och under insuget till våran nya FX6'a!! Vilken jäkla tur att vi har yngelsäkrat med nylonstrumpa!!

Är det någon annan som har noterat att dem har bytt boende på detta sättet? Verkar som att dem har övergett själva lekplatsen helt för alla andra fiskarna är numera välkomna dit osv. Är dock glad för det har nu öppnat upp lite mer yta till dem andra fiskarna som skall få flytta.

Kan också nämna att idag kan man se dem små små små framfenorna på yngelna. Dem är så söta. Synd att jag inte lyckas ta fina bilder på dem...

Edit
                        Bjuder på en bild på dem försvunna ynglen. Såg dem precis bättre och i antal mer än 10 Satans vad dem kamouflerar sig grymt mot den stenen... Svårt att få fokus å så med dem i bild
                        Klicka på bilden för större version

Namn: IMAG1496.jpg
Visningar: 1
Storlek: 282,9 KB
ID: 687105
                        Senast redigerad av timebandit; 17 September 2013, 18:27.
                        Inneboenden i akvariet:
                        L-134, Ancistrus
                        Botia Striata

Kommentar

• Kawasa
                          Användare
                          • September 2012
                          • 840

Att byta lekplats är nog ganska vanligt bland centralare, många gånger så använder de samma sten eller dylikt att lägga sin rom på dock. Det är även vanligt att de flyttar runt ynglen

Jag lyckades se de små rackarna på bilden! Jag tror att det snart är dags att ordna en underavdelning till CA kallad: C.nanoluteus
                          Senast redigerad av Kawasa; 18 September 2013, 00:16.
                          Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

Kommentar

• timebandit
                            Användare
                            • January 2013
                            • 186

Ursprungligen postat av Kawasa
                            Att byta lekplats är nog ganska vanligt bland centralare, många gånger så använder de samma sten eller dylikt att lägga sin rom på dock. Det är även vanligt att de flyttar runt ynglen

Jag lyckades se de små rackarna på bilden! Jag tror att det snart är dags att ordna en underavdelning till CA kallad: C.nanoluteus
                            Ofasen, där ser man. Vissa områden är man inte så påläst som man egentligen borde. Skönt med forum så man får svar på saker å ting :-)

Hehe, ja det kanske snart blir aktuellt :-) Kommer forsätta uppdatera när något händer som tex när dem blir större, utvecklar sig på något sätt eller kanske dör. Roligt att kunna falla tillbaka på denna tråden om jag skulle behöva det senare :-)
                            Inneboenden i akvariet:
                            L-134, Ancistrus
                            Botia Striata

Kommentar

• timebandit
                              Användare
                              • January 2013
                              • 186

Var och hämtade vårt NYA 540L ramakvarie igår! Köptes från Kent i Nol. Kom 1 vecka för tidigt men det är väl OK. Men satans vad tungt akvariet är! Det ÄR MYCKET tyngre än vårat andra 540L akvarium. Väl där pratades det lite som vanligt och kom fram till att han hade en stackars ensam C. nanoluteus hane, som vart ensam ett tag. Såg det som vårat uppdrag och rädda honom då vi har/hade 3 lediga honor till honom
                              Ynglen har minskat rejält i antal och antar att det är beroende på flera faktorer som tex Naturens lagar, stressade när vi försöker fånga upp fiskar. Men det är fortfarande över 20st totalt sett kvar och dem växer fint.
                              Yngelna har börjat reagera på när man kommer fram och vill titta på dem. Försöker man ta fram mobilen eller kameran så vill dem inte bli fotade och sticker därifrån eller kamouflerar sig mot stenar osv. Smarta jäklar!
                              Har inte kommit igång med artemian ännu och det kan säkert vara en liten bidragande faktor att vissa dött? Skall inte överanalysera läget utan snart flyttas en del befolkning till nytt akvarie.

Håller på as we speak att bygga en nya bänken till akvariet Blir nog klar imorgon och sedan målning och sedan matt klarlack på skivan för att tåla väta bättre... Ny ljusarmatur är också beställd så det kommer bli klockrent (hoppas vi på iaf).

Edit:

Jag vet att silikon är i regel inte farligt att inandas men det nya luktar rätt mycket fortfarande. Är det någon fara för fiskarna?
                              Då det har transporterats till fiskaffären och sedan till oss så antar jag att det har härdat färdigt och kan redan provfyllas?
                              Senast redigerad av timebandit; 21 September 2013, 13:16.
                              Inneboenden i akvariet:
                              L-134, Ancistrus
                              Botia Striata

Kommentar

• ewa
                                NCS Medlem
                                • March 2013
                                • 457

Hur stora var dina nanoluteusar när de lekte första gången, timebandit?

Kommentar

Arbetssätt...