Vilken bygge blir verkligen intressant och följa denna tråd. När blir det dags provfylla?
Att bygga en dröm eller en liten bit av Tanganyikasjön!
Kollaps
X
-
3000 liter med Tropheus
http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
Tropheus sp. black Ikola
Tropheus sp. black Caramba
Tropheus red bishop Caramba
Tropheus Moorii Kambwimba
Tropheus Moorii Kapampa
Tropheus Duboisi Maswa -
//PeterKommentar
-
-
Kommentar
-
Äntligen fick jag lite tid över till att börja bygga 2 sumpar. Det blir en på 240 liter och en på 200. Det blir två pumpar i varje en på 8000l/h som pumpar upp till ett moving bed filter med K1 i. De andra blir på 4000l/h där den ena går till uv och den andra till ett droppfilter med biobollar i. Det blir två filtermattor och några "koi" borstar i varje sump.Kommentar
-
-
Äntligen fick jag lite tid över till att börja bygga 2 sumpar. Det blir en på 240 liter och en på 200. Det blir två pumpar i varje en på 8000l/h som pumpar upp till ett moving bed filter med K1 i. De andra blir på 4000l/h där den ena går till uv och den andra till ett droppfilter med biobollar i. Det blir två filtermattor och några "koi" borstar i varje sump.
Jag menar det kommer ju rinna ner lika mycket vatten i båda, eller tänker jag konstigt?
För när jag kört sump med en pump så rinner det ju ner samma mängd som pumpen pumpar upp.Mvh
//AlfKommentar
-
Det är lika mycket flöde i varje sump, det som pumpas bort rinner tillbaka. En sump på var sida om akvariet den ena är 80x40x60 och den andra är 80x50x60. Eller vad menar du med olika flöde i sumparna?Kommentar
-
Kommentar
-
Är det inte lite vingligt i alla fall?
Du har två st lika stora avrinningar, på samma höjd i akvariet? Då kommer det i princip rinna ut lika mycket i varje avrinning ner i sumpen.
Om en pump i ena sumpen är klenare än den andra kommer nivån kanske att höjas i den andra sumpen och första sumpen 'går torr'
Blir det i mitt tänkande i alla fall. Olika stora sumpar gör väl ingenting, så länge du väljer vattennivå etc efter mindre sumpen. Blir bara mer volym i en .Kommentar
-
Äntligen fick jag lite tid över till att börja bygga 2 sumpar. Det blir en på 240 liter och en på 200. Det blir två pumpar i varje en på 8000l/h som pumpar upp till ett moving bed filter med K1 i. De andra blir på 4000l/h där den ena går till uv och den andra till ett droppfilter med biobollar i. Det blir två filtermattor och några "koi" borstar i varje sump.Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska CiklidsällskapetKommentar
-
Men om du pumpar från kar till sump, dvs har sumparna ovanför karet, så spelar det ingen roll.
Om du ska köra traditionellt, med sump under karet, så bygg hellre en större sump än 2 små.Kommentar
-
Kul med sådant engagemang. Uppenbarligen har jag tänkt lite fel men ska förtydliga lite gran.
Jag får inte plats med en stor sump därav två. Det blir en pump på 8000l/h och en på 4000l/h i samma sump dvs. 12000l/h i varje sump. Sumparna placeras i samma höjd en på var sida om akvariet.
Om pumparna levererar olika flöde blir det klart obalans och akvariet tömms på vatten.
Efter ha sovit på problemet så får jag placera sumparna i samma höjd som vatten nivån i akvariet och ha en vertikal genomförning som ligger under vatten nivån, då reglerar filtret sig själv eller?Senast redigerad av Pettap; 14 September 2013, 08:25.Kommentar
-
Att sova på saken är aldrig fel.Kommentar
-
Kommentar
Kommentar