Att bygga en dröm eller en liten bit av Tanganyikasjön!
Kollaps
X
-
-
Släpper gärna den diskutionen. Ska bara förklara varför jag påstår att det räcker med en härdad 12:a är för att jag vet ett akvarium som är byggt som mitt med 1200mm i höjd. Det har varit i gång sen 2009. I det sitter det bara en härdad 12:a som front ruta. Det går inte att jämföra ett akvarium med det som jag bygger. Inte riktigt samma förutsättningar att räkna hållfasthet på.Kommentar
-
Kommentar
-
Annat än doppvärmare detta.
Men helt klart en bra idé att hålla golvet varmare under karet och slippa kylan från källargolvet att kyla akvariet i onödan. Gissar att det kan bli onödigt dyrt att värma karet med golvvärmen?Mvh
//AlfKommentar
-
Nu värmer jag luften runt akvariet och inte tvärtom dvs. först vattnet som i sin tur värmer luften runt akvariet. Jag har ca 15 cm luft under akvariet så luften cirkulerar runt hela burken. Framlednings temperaturen är 27 grader i slingan, så med lite tur hamnar tempen på 23-25 grader i vattnet. Sen finns det en stor fördel med att värma luften och inte vattnet, Är luften varmare än vattnet så dunstar det inget vatten men har du varmt vatten och kall luft så blir det väldigt fuktigt. Hade jag haft el buren golvvärme så hade det däremot blivit personlig konkursSenast redigerad av Pettap; 23 July 2013, 10:08.Kommentar
-
Nu är det dax för akvarie bygget
Grunden är byggd med Nivellreglar i dimensionen 45x70. Reglarna står på c/c 20. Först markerade jag ut alla benen på golvet och sen borrade jag bort cellplasten under varje ben. Jag kapade bort 60 cm på varje regel för att akvariet skall vara 3m i ytter mått sen vände jag varannan regel så benen blev förskjutna sen limmade och skruvade jag dit ett extra hål i varje ände och då fick jag ca 20 cm mellan varje ben åt alla håll. Totalt är det 80st ben och varje ben håller för 500kg. Nu får jag en belastning på ca 65kg per ben. Varje ben är sen fastsatta i betongplattan med en expanderspik. (För er som inte vet så är en Nivell regel en träregel med ett antal gängade hål i som man gängar en plast skruv i. Sen fäster man skruven i betongplattan och där efter justerar man skruven så regelverket hamnar helt i våg). Jag använde detta för att plattan var så ojämn och sned skiljer ca 40mm från högra bakhörnet till vänstra fram hörnet och så ville jag inte lägga regelverket så det vilar på värmegolvet. Sen la jag ett avloppsrör i bjälklaget ner till brunnen för överrinningen från det högra filtret vid vattenbyten.Kommentar
-
-
Kommentar
-
Jo, CB bygger till stor del på medlemmarnas skriva artiklar, så det behövs alltid. Dessutom är den här typen av artiklar med bilder och beskrivningar ofta väldigt populära. Med tråden som referens så skriver du dessutom upplysningsrikt och intressant, så det ser vi fram emot
/JockeKommentar
-
Åvanpå 45x70 reglarna limmade och skruvade jag 45x45 på c/c 30. Efter det kortlade jag i mellan dessa reglar uppe på 45x70. Ett evighets jobb kändes det som, 100st 25 cm reglar som limmades och skruvades. I facken längst ut runt hela la jag 45x95 på platten för att få ordentligt underlag att skruva väggarna i. Ovanpå hela bjälklags konstruktionen la jag två lager med 12mm plywood även dessa limmades och skruvades.Kommentar
-
Kommentar
-
Kommentar
-
-
Läser med spänning om bygget. Kul med alla bilder och alla steg som beskrivs.Joakim Draktoft
f.d Webmaster Ciklid.se
____________________________________________Kommentar
-
Läste det du skrev om automatiskt vattenbyte, jag tycker att lösningen som jag har byggt funkar bra. Jag har en kaffetimer som står på en kvart kopplad till en magnetventil, ett knapptryck och man byter 800 liter vatten. Som lite överkurs har jag kopplat avloppet till en duschvärmeväxlare och värmer upp inkommande vatten med avloppsvattnet. Vid 8 °C inkommande vatten och 25 °C i akvariet stiger temperaturen 5 °C till 13 °C på inkommande vatten. Så här års är vattnet 16-17 °C och då höjs temperaturen ca 1 °C. Nackdelen är att det blir rätt dyrt men det är väldigt lättskött.Kommentar
Kommentar