Hej. Vad hände med algerna på stenarna? Har du varit och "dykt" i karet och putsat?
Att bygga en dröm eller en liten bit av Tanganyikasjön!
Kollaps
X
-
-
Ja hur går det?
Först har jag varit på semester där av den dåliga uppdateringen sen har jag fått ett riktigt bakslag. Silikonet har reagerat med något så fogen runt rutan svettas. Men det verkar lösa sig nu efter en del konsulterande med olika tekniska supporter. Silikon är tydligen väldigt känsligt mot vissa luft burna föroreningar som målar färg och dyl. Jag har fått skära bort fogen och ska lägga om den med en annan variant av silikon. Jag har inhandlat belysning, jag avvaktar med att bygga egen led och satsar på T5 och Mh istället, visst det drar väldigt mycket mer ström men jag slipper fixa och dona så mycket och så går det att komma över riktigt fina ramper som är så gott som nya bland saltvattens akvaristerna, de flesta byter till Led. Det blir en ramp i mitten med 3x250W Mh med 2x18W led månljus. Sen blir det 2st ramper framför med 4x54w T5 och 2st ramper bakom med 2x54w T5. Får se sen hur många rör som behöver vara i gång men nu finns det ljus så det räcker. Har även köpt ett oanvänt begagnat sandfilter av en mycket trevlig saltvattens akvarist, där fanns det mycket att kopiera när det gäller filtersystem och dyl. Summan är att allt är inhandlat och jag skall nu bara försöka hitta tid till att bygga ihop allt. Börjar bli långdraget detta.
En annan fråga gällande glaset. Är det bästa att använda lamminering ihop med en härdad och optiwhite som du gjort?Kommentar
-
Jag snålade tyvärr första gången och tog ett vanligt glassilikon från Sika. Sen bytte jag till ett proffs silikon men kommer inte ihåg märket. Det är silikon för akvariebyggen köpt hos Nol. Måste vara laminerat när det är så högt, båda rutorna är optiwhite men den ena är härdad och den andra vanligKommentar
-
Konstigt men jag kan bara posta bilder från mobilen men inte skriva en text, därför kom det bara bilder och ingen förklaring. fick logga in från jobbdatorn för att kunna skriva. Jag försökte fånga lite fisk, har en Gibberosa hona som tuggar och några hundra "Daffodiler" som jag tänkte rensa ur akvariet. Jag fick inte tag i en endaste fisk men det var en speciell känsla att snorkla med mina fiskar När jag ändå höll på så byggde jag om lite och plockade bort en RS modul och skapade en större sandyta i mitten. får se i dag när jag kommer hem om det blev bra när grumligheten lagt sig3 FotonSenast redigerad av Pettap; 29 January 2018, 08:23.Kommentar
-
-
Golvet har inget med gårdagens aktivitet att göra, det är en renovering i sig. ska byta golvKommentar
-
Kommentar
-
Så blev det efter dyket. Jag gjorde en större Sand yta i mitten. Nu känns karet lite störreSenast redigerad av Pettap; 30 January 2018, 20:09.Kommentar
-
Ja, det där blev ju bra! Det är alltid spännande att titta på de stora bumblingarna där inne i karet och tänka på hur tunga de måste vara. Kan du scapa om karet i någon större utstäckning om du skulle vilja eller är de ganska låsta till där de sitter?Kommentar
-
Teoretiskt skulle det gå men då får man nog ordna en lyft anordning med taljor och dyl. Det är inget lätt projektKommentar
-
Kommentar
-
Han flyter som en kork, skulle aldrig komma ner till bottenKommentar
-
Har varit uppe en sväng i huvudstaden och hälsat på släkten. Jag han förbi Maltandis där jag plockade upp 6 st Petrochromis sp red Luagala point. Alltid kul att hälsa på likasinnade och prata fisk. Efter det blev nästa stopp hos en grisfarmare som hade en del Tanganyika. Hos honom hittade jag min favorit som jag letat länge efter. Jag fick med mig 10 st stora opthalamotilapia Boops " Neon stripe" hem. Dessa får gå ett tag i ett 300liters innan de får flytta in i det stora.
Har du fler bilder på det ? Ser ut som någon form av karantän eller har jag fel ?
Mvh NiklasKommentar
-
Det är mitt lilla yngelsystem. Jag har ett 100liters i botten och tre plasbaljer ovanför. Det drivs med ett ytterfilter. Jag har skrivit en artikel om hur jag gjort. Finns i ett CB.sök på mitt namn så får du fram denKommentar
-
Kommentar
Kommentar