Att bygga en dröm eller en liten bit av Tanganyikasjön!
Kollaps
X
-
-
Just nu har jag ca 200 -250 st C.Leptosoma Jumbo "kitumba" som just nu ökar i tillfredställande takt. Jag siktar på att behålla 300 av de som jag tycker är snyggast.
Jag har 6 st C. Frontosa/Gibberosa Moba på uppväxt mellan 12-20cm.
Ett par Calvus "Chatika"
Ett par Compresiceps "red fin" + ett gäng yngel på tillväxt
Tre vuxna Daffodil + Yngel på tillväxt
Tre vuxna Regani "Kipili"
Ett par Leleupi
Ett par E. Cyanostictus "moba"
30st T. Irsacae "Moba" på tillväxt
Några L.ocellatus + yngel på tillväxt
Några L. Strappersi + Yngel på tillväxt
Tanganyika malar Multipunktatus och Petricola.
Just nu har jag plats brist för nya arter har Leptosomor lite överallt
Sen råkar man ju som vanligt ut för lite missöden, jag hade 1+3 O. Boops och 2+3 E. "Kilesa (en hona kvar) samnt 30st T. Ikola som dog för mig.
Boopsen skall ersättas och eventuelt Kilesan.
Troffar hoppar jag nog, eventuelt testar jag en liten grupp senare. Har en kompis som har Lupota, kanske kan tigga till mig några yngel så småning om.
Någon ventralis blir det nog
Även Foae eller furcifer skulle jag tro
En liten grupp Petro. sp Red blir det 1+2 eller 2+3.
Tanganyika ål blir det.
Ett gäng Multisar (har en kompis som har på g)
Någon sand silare blir det.
Det tillkommer nog något
Vill inte ha soppa men endå från olika biotoper med olika beteenden.
Akvariet blev inte i de måtten jag ville pga plats brist men ändå hyfsat. Jag fick dra ner längden för att kunna gå in på sidorna och sköta det. Jag kompenserade det lite med att öka djupet. Innermåtten är 282X145x120cm 4900liter plus externa filter.Kommentar
-
-
Haha nej det är det inte Det är inte mängden vatten jag är ute efter. Drömmen var från början att akvariet skulle täcka hela väggen. Jag insåg att det skulle vara omöjligt att sköta det då. Väggen är 4 meter lång, men jag ville ha mycket bottenyta så då fick det bli lite djupareKommentar
-
Kommentar
-
Kommentar
-
Mycket intressant. Jag har liksom många andra också långsiktiga planer på ett jätteakvarium. Första tankarna var något betydligt större typ 20kbm, men är det ett akvarium då? Det kanske bara blir stort och omöjligt att sköta utan att dyka? Nu lutar planerna mer åt något fjuttigt runt 3000liter istället...
Det blir en skaplig ruta med höjden 120cm! Höjder upp till 70-80cm funkar ju med rimliga glas,med sedan ökar det snabbt i tjocklek och pris. Blir det vanligt float-glas, akryl, laminat, optiskt vitt eller vad?
Som sagt, instämmer i att det ska bli kul att följa projektet.Kommentar
-
Mycket intressant. Jag har liksom många andra också långsiktiga planer på ett jätteakvarium. Första tankarna var något betydligt större typ 20kbm, men är det ett akvarium då? Det kanske bara blir stort och omöjligt att sköta utan att dyka? Nu lutar planerna mer åt något fjuttigt runt 3000liter istället...
Det blir en skaplig ruta med höjden 120cm! Höjder upp till 70-80cm funkar ju med rimliga glas,med sedan ökar det snabbt i tjocklek och pris. Blir det vanligt float-glas, akryl, laminat, optiskt vitt eller vad?
Som sagt, instämmer i att det ska bli kul att följa projektet.
Den är säkert över dimensionerad men hellre safe then sorryKommentar
-
Fortsätter tråka ut er med bygg bilder.
En innervägg för förådet fick byggas, sen klädde jag allt med osb och gips. Ny el är dragen i alla väggar, man kan aldrig få för många utag. När det inte används som gäst rum kommer det vara ett tv rum, min förhoppning är väl att hela familjen vill se på tv och film i detta rum så kan jag snegla på akvariet
Jag var tvunngen att sänka taket lite för att kunna dra vatten och el till akvariet. Nackdelen med källare är oftas att de inte har standard höjd i tak, jag har nu bara 2,06 men det gör det bara lite mysigareKommentar
-
-
Tempot är inget vidare, jag tog första spadtaget den första december Jag är långt ifrån klar. Det är svårt att få tiden att räcka till när man jobbar heltid samtidigt som man är ungdomstränare med tre träningar i veckan samt match nästan varje helg. Renovering och akvarie bygge sker lite då och då.Kommentar
-
Det är ju det som är en av de roligare delarna av den här hobbyn, att göra upp planer som man sedan försöker realisera på sikt.... Mitt rum tog några år att fixa till också, jag började 2007 och är fortfarande inte fått in alla ställningar jag vill. När det sedan är klart har jag nya planer, som dock är ganska kostsamma så de lär ta några år att förverkliga....
/JockeKommentar
-
Jag undrar lite över dimensionen ändå. Har du kollat med någon erfaren byggare att det räcker med 2x12m? Dom diagram som jag har säger snarare 28-30mm för höjd 1200mm. Det är en förstås en säkerhetsfaktor inräknat (minns tyvärr inte hur stor) och hållfastheten är även lite olika beroende på massiva rutor, laminat, härdat etc. Men som sagt, jag skulle nog kolla detta lite extra. Om nu inte glaset redan är på plats...Kommentar
-
Längden på rutan spelar in liksom antal stag i överkant eller annat stöd som rutan får i alla kanterKlart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska CiklidsällskapetKommentar
-
Det låter fint med optiskt vitt och smart med den inre rutan i härdat glas. Extra tråkigt att få repor på en burk av detta slaget.
Jag undrar lite över dimensionen ändå. Har du kollat med någon erfaren byggare att det räcker med 2x12m? Dom diagram som jag har säger snarare 28-30mm för höjd 1200mm. Det är en förstås en säkerhetsfaktor inräknat (minns tyvärr inte hur stor) och hållfastheten är även lite olika beroende på massiva rutor, laminat, härdat etc. Men som sagt, jag skulle nog kolla detta lite extra. Om nu inte glaset redan är på plats...Kommentar
Kommentar